2025-03-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amak
Vi har en herre på 2:a plats i den totala världscupen men bästa dam på en 9:e plats. Komiskt.

Vi har i alla fall 3 damer bland de 8 bästa i sprintcupen.

3. Maja Dahlqvist

6. Johanna Hagström

8. Jonna Sundling

Dessa är de enda sprinttjejerna bland de 20 bästa.

Ingen bra säsong för de svenska sprintåkarna. Så blir det när man tävlar så lite.
Citera
2025-03-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X

3. Maja Dahlqvist

6. Johanna Hagström

8. Jonna Sundling

Ingen bra säsong för de svenska sprintåkarna. Så blir det när man tävlar så lite.

Nej, ingen bra säsong för någon damerna oavsett sprint eller distans. Hoppas dom lägger ner snacket om världens bästa damlag nu för det är dom inte. Nationscupen har Norge redan vunnit.

Om man bortser från VM så gäller detta denna säsong:
Jonna - Ständigt sjuk
Frida - Ständigt skadad
Ebba - Ständigt ur form
Maja & Johanna - Ständigt nära toppen men alltid något som sabbar det
Ribom - En gåta. Tror skomakaren sabbat hennes självförtroende.
Citera
2025-03-21, 22:08
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Nej, ingen bra säsong för någon damerna oavsett sprint eller distans. Hoppas dom lägger ner snacket om världens bästa damlag nu för det är dom inte. Nationscupen har Norge redan vunnit.

Jonna - Ständigt sjuk
Frida - Ständigt skadad
Ebba - Ständigt ur form

6 guld på Vm av 6 möjliga. Sverige är det bästa damlaget.
Citera
2025-03-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
6 guld på Vm av 6 möjliga. Sverige är det bästa damlaget.

Dom var bäst i 1,5 vecka. Nu är det glömt och allt är som vanligt igen. Nationscupen avgör vilket lag som är bäst inte VM.
Citera
2025-03-21, 22:19
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Dom var bäst i 1,5 vecka. Nu är det glömt och allt är som vanligt igen. Nationscupen avgör vilket lag som är bäst inte VM.

That's just like your opinion, man.
Citera
2025-03-21, 22:24
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Jag har faktiskt glömt bort hur det såg ut när Björgen åkte sprint. Men hon bör rimligen ha varit mycket komplett med sin kapacitet samt förmåga till tempohöjningar. Men jag kommer också ihåg att en ung silver-Stina inte var så långt ifrån att kunna rå på Björgen..

Stina och Linn också väldigt kompletta sprinters som kan/kunde vinna nästan alla lopp under en säsong. Stina börjar nog vara nästan underskattad vid det här laget, hade en riktig vinnarskalle och stundtals nästan omöjlig att besegra.

Skistad är som alla vet omöjlig att slå när hon får den rätta sprintbanan.

Jonna och Majken har/hade bra förutsättningar att göra bra ifrån sig på alla mer krävande banor och fören, gärna med en och annan riktigt saftig uppförsbacke att gå ifrån i. Men i det här sammanhanget så skulle de behöva välja sina tillfällen att slå till.

Jag kollade faktiskt för skojs skull flera olika scenarier med dessa skidåkare i sprintlopp och bad chatgpt rangordna. (Krävande, lätta banor)

Kan säga att jag blev impad av resultaten och förklaringarna och Stina N rankades betydligt högre än vad jag hade gjort.
Citera
2025-03-21, 22:26
Medlem
katws avatar
Citat:

Så du tar hellre en seger i nationscupen är sex guld i VM inklusive ett stafettguld, dvs korandet av det bästa laget? Each to their own men få som bryr sig om nationscupen skulle jag tro.
Citera
2025-03-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Så du tar hellre en seger i nationscupen är sex guld i VM inklusive ett stafettguld, dvs korandet av det bästa laget? Each to their own men få som bryr sig om nationscupen skulle jag tro.

Om jag är ärlig så nej men jag tror nog att man kunde fått dom där 6 gulden även fast man satsat lite mer helhjärtat även på världscupen. Kanske riskat lite mer men så är det om man ska ses som bästa nationen. Hur skulle det se ut om alla nationer gjorde som Sverige och nästan bara satsa på mästerskapen?
Citera
2025-03-21, 23:35
Avslutad
Citat:
Om jag är ärlig så nej men jag tror nog att man kunde fått dom där 6 gulden även fast man satsat lite mer helhjärtat även på världscupen. Kanske riskat lite mer men så är det om man ska ses som bästa nationen. Hur skulle det se ut om alla nationer gjorde som Sverige och nästan bara satsa på mästerskapen?

Finns det någon annan idrott än längdskidor som har så många skolkande stjärnor?
Citera
2025-03-22, 00:23
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Finns det någon annan idrott än längdskidor som har så många skolkande stjärnor?

I cykel kör de bästa ett "mycket noggrant utvalt program".
Citera
2025-03-22, 01:07
Moderator
Hjv9s avatar
Maja har nu varit på pallen totalt fyra av de sju senaste säsongerna i sprintcupen. Därtill två fjärdeplatser. En imponerande jämnhet som lätt glöms då hon sällan vinner.
Citera
2025-03-22, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X

3. Maja Dahlqvist

6. Johanna Hagström

8. Jonna Sundling

Citat:

Jonna - Ständigt sjuk
Frida - Ständigt skadad
Ebba - Ständigt ur form

Bidrog inte heller att vallateamet gjorde bort sig helt med egna slipar som inte fungerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in