Citat:
Ursprungligen postat av
Skojardumedmig
Frågor:
• Är det verkligen så att fler gärningsmän får sekretessmarkering nu än förut, eller handlar det mer om att säkerställa skydd för alla, oavsett deras bakgrund?
• Vilka dokument krävs egentligen för att få en sekretessmarkering nu för tiden? Är det som tidigare bara domar och förundersökningsprotokoll, eller har Skatteverket en annan process för att verifiera hotbilder?
• Vad tänker ni om denna förändring? Tror ni att fler människor med kriminell bakgrund kommer att få detta skydd i framtiden?
Mjaa. Jag har väl delvis också bilden av att det blir fler och fler som beviljas skyddade uppgifter (sekretessmarkering är en variant på det) men då får man ju ta i beaktande att vi idag har alla dessa pesttjänster som MrKoll osv. som fläker ut folk på ett sätt som åtminstone var svårare förr. Nu menar jag helt generellt.
1) Ingen beviljas skyddade uppgifter för att man är eller har varit kriminell/har ett digert belastningsregister. Det är direkt felaktigt.
Vad som är relevant är givetvis om det finns en hotbild.
Även om det, som du säger, är skatteverket som beslutar så ska polisens personskyddsgrupp (minns ej exakt vad de heter) yttra sig, och det gör de alltid direkt till SKV och du som sökande får inte se yttrandet öht. Mitt intryck och erfarenhet är att om polisen säger att någon har en hotbild så säger inte SKV emot.
2. Vilka domar och fupar menar du? Den som sökers personalia är ju inte relevant.
När jag sökte inför att jag skulle vittna i en rättegång så hänvisade jag till polisanmälan, de enda domar som var relevanta var givetvis domarna på de som hotade mig (många och långa fängelsestraff för våldsbrott).
En superpedofil t ex får inte skyddade uppgifter om han inte kan påvisa att han blivit hotad eller utsatt för brott.
En intressant fråga i det sammanhanget är, iaf för mig, vilken roll flashback spelar i det sammanhanget. Inte ovanligt med trådar där man uttrycker sig på ett sätt som jag antar ger t ex superpedofilen ovan vatten på sin kvarn.
3. Jag tror absolut det kommer bli vanligare med skyddade uppgifter generellt och även för kriminellt belastade i takt med att samhället blir mer och mer skruvat.
Men jag ser då inte alls, som du kanske gör, det som ett uttryck för att man daltar med folk utan snarare som en nödvändighet för att förhindra direkt livsfara för den som råkar bo i samma trappuppgång eller råkar ut för en falsk folkbokföring - den som har fiender idag kommer aldrig skriva sig där man bor.
Sen tycker jag, kalla mig gubbkommunist, att det är dödsstöten för det civiliserade samhället om man ska börja gapa om att vissa förtjänar att bli förföljda och ihjälslagna.
Jag fick mitt liv förstört (det krävdes bla att jag bytte namn, sluta på mitt jobb och panikflyttade nånstans jag inte ville bo för att öht få skyddade uppgifter) - skulle jag inte fått det då för att jag är med i belastningsregistret, suttit i fängelse eller whatever?
Verkligheten är inte svartvit...