2025-03-21, 21:23
Medlem
En minnesuppfriskarlänk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_utl%C3%A4ndska_spelare_i_Fotbollsa llsvenskan

(vet inte hur uppdaterad den är, men skall alltså vara en lista över samtliga utländska spelare i Allsvenskan någonsin)
Citera
2025-03-21, 21:33
Medlem
snillet_1s avatar
Några namn som spontant dyker upp för mig är: Waris Majeed som slaktade Allsvenskan 2012 (fan vad tiden går...), Dulee Johnson som var en mycket skicklig och sevärd innermittfältare när han inte strulade till det för sig utanför plan, Mohamed Bangura var ruskigt bra första vändan i AIK sen blev det inte så mycket mer av nån anledning, Derek Boateng var lite för min tid men är väl snudd på kultförklarad i AIK, Makondele kan förtjäna ett omnämnande som en mycket gedigen och pålitlig poängproducerande ytterspringare under många år.

Och sist men inte minst Karikari. (kolla in hans karriär på Wiki om ni vågar )

Vad hette han i Malmö som knäckte okbenet på sin lagkamrat Järdler? Det var en kul lirare. Men inte så bra kanske.
Senast redigerad av snillet_1 2025-03-21 kl. 21:42.
Citera
2025-03-21, 21:45
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Några namn som spontant dyker upp för mig är: Waris Majeed som slaktade Allsvenskan 2012 (fan vad tiden går...), Dulee Johnson som var en mycket skicklig och sevärd innermittfältare när han inte strulade till det för sig utanför plan, Mohamed Bangura var ruskigt bra första vändan i AIK sen blev det inte så mycket mer av nån anledning, Derek Boateng var lite för min tid men är väl snudd på kultförklarad i AIK, Makondele kan förtjäna ett omnämnande som en mycket gedigen och pålitlig poängproducerande ytterspringare under många år.

Och sist men inte minst Karikari. (kolla in hans karriär på Wiki om ni vågar )
Karikari med en löpstil som en yr höna men målet borta mot CSKA Moskva har en speciell plats i hjärtat från en (om man ska va snäll) inte särskilt bra spelare: https://youtu.be/02eQX3oFnBM?si=ZZ6aSV5SFGO0oNJn&t=14

Citat:
Vad hette han i Malmö som knäckte okbenet på sin lagkamrat Järdler? Det var en kul lirare. Men inte så bra kanske.
Raoul Kouakou aka Göken.

Kan ha stått för en av dom sämsta enskilda insatserna av alla spelare i AS historia.
https://www.youtube.com/watch?v=mfxGJ3f2-bA&ab_channel=LinusW
Citera
2025-03-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Raoul Kouakou aka Göken.

Kan ha stått för en av dom sämsta enskilda insatserna av alla spelare i AS historia.
https://www.youtube.com/watch?v=mfxGJ3f2-bA&ab_channel=LinusW
Haha
Nigerianen Edward Ofere var också med i klippet. Varken Ofere eller Kouakou var några större stjärnor.
Skulle dock nämna Bonke Innocent som var riktigt bra i MFF ett par säsonger innan han gick till franska ligan.
Citera
2025-03-21, 22:24
Avstängd
Vad säger vi om Peter Ijeh - den smarte afrikanen som lurade skjortna av Göteborg, dess styrelse så t o m folk fick fängelse (bl a Janne Plånbok) o skatteverket.

Han borde ju ha varit väldigt bra på fotboll eftersom han kunde skörda såå mycket
Citera
2025-03-21, 22:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Skulle också nämna Ijeh. Vilken klasslirare.
Annars har vi Jones Kusi Asare och Kevin Amuneke.

Eftersom du indirekt nämner Landskrona så måste nog Afo Doodo nämnas. Han hade väl spelat final i U21-VM för Ghana mot Brasilien har jag för mig.
Citera
2025-03-21, 22:40
Medlem
Skarparattarns avatar
GAIS Samir Bakaou?
Citera
2025-03-21, 22:44
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Eftersom du indirekt nämner Landskrona så måste nog Afo Doodo nämnas. Han hade väl spelat final i U21-VM för Ghana mot Brasilien har jag för mig.

Afo, ja. Vilken lirare!
Citera
2025-03-22, 00:02
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Hur bra var Pascal Simpson? Jag MINNS honom som bra, men det kanske var för att han stack ut där i början av 90-talet med färgen och namnet.

ÖIS hade en bra spelare också i slutet av 90-talet/början av 00 typ, tunn i kroppen men en dribbler. Tror han representerade landslaget också men minns inte vad han hette.

Född och uppväxt i Sverige. Räknas inte som Afrikan. Samma gäller Jones Kusi Asare.
Citera
2025-03-22, 00:04
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
GAIS Samir Bakaou?

Trodde du skulle säga Boateng eller Bangura bröderna, gnagare som du är. 😮
Citera
2025-03-22, 00:14
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
Trodde du skulle säga Boateng eller Bangura bröderna, gnagare som du är. 😮

Jo men kan väl vara kul säga några andra namn än från sin egna klubb.

Annars minns man Mamadou Diallo i blåvitt men han var fan inte så bra

Teteh och Mohamed Bangura var inte bröder förövrigt
Citera
2025-03-22, 00:42
Medlem
Teus avatar
Om frågan är vilken afrikan som haft störst karriär efter Allsvenskan borde det rimligen vara Daniel Amartey som gick och vann Premier League och FA Cupen med Leicester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in