2025-03-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja i det fallet har du faktiskt helt rätt. Jag ägde lite själv och mest i början. Då den började att dala ned så sålde jag. Gjorde något mer försök men den negativa trenden fortsatte. Tror nog att Volvo Cars i det läget följde John ned med resten av personbils branschen generellt sett. Det är lite klurigt med IPO där marknaden inte fått sätta priset ännu så klart.
Ja men då ser du att sälja var bästa alternativ, liknande för mig.

Hoppade även på storskogen, skrev på rikatillsammans, gick in april 2022 vid 22,26kr, aktien hade fallit hårt, den gav ett lyft till 24,90kr sålde av, gav en hyfsad vinst, köpte igen vid 20kr, den fortsatte falla, skrev även på rikatillsammans, alla gav rådet behåll, jag sålde vid 17kr, hade 10000st, aktien fortsatte ner till 5kr, skulle jag inte sålt hade kapitalet gått ner från 200k till 50k,

Våga sälja ta en förlust är mycket viktigt och en del av spelet med aktier, dessa stackare som sitter kvar o förlora vågar knappt nämna dom förlorat en massa på börsen.
Citera
2025-03-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Hoppade även på storskogen, skrev på rikatillsammans, gick in april 2022 vid 22,26kr, aktien hade fallit hårt, den gav ett lyft till 24,90kr sålde av, gav en hyfsad vinst, köpte igen vid 20kr, den fortsatte falla, skrev även på rikatillsammans, alla gav rådet behåll, jag sålde vid 17kr, hade 10000st, aktien fortsatte ner till 5kr, skulle jag inte sålt hade kapitalet gått ner från 200k till 50k,

Våga sälja ta en förlust är mycket viktigt och en del av spelet med aktier, dessa stackare som sitter kvar o förlora vågar knappt nämna dom förlorat en massa på börsen.
Exakt och jag hoppade också på tåget men Storskogen var ju helt övervärderad men kanske ändå mer rätt värderad då när räntorna var nära noll och "pengar var gratis". Jag hade mindre erfarenhet på den tiden men sålde till slut för att rädda mina stålar från förödelsen. Så det är helt klart sant det du skriver och viktigt att poängtera. 👍
Citera
2025-03-21, 09:14
Medlem
Citat:

Sedan är det viktigt att se till att aktien verkligen bottnat ordentligt innan man kliver in igen så klart.
Citera
2025-03-21, 10:43
Medlem
Citat:
Exakt och jag hoppade också på tåget men Storskogen var ju helt övervärderad men kanske ändå mer rätt värderad då när räntorna var nära noll och "pengar var gratis". Jag hade mindre erfarenhet på den tiden men sålde till slut för att rädda mina stålar från förödelsen. Så det är helt klart sant det du skriver och viktigt att poängtera. 👍
Man kan ta så enkelt som den norske miljardären Fredrik W Mohn köpte 15 miljoner aktier i SBB i dec, han sålde sedan direkt i Januari i år, det är inte för inte han tjänar pengar, SBB for upp som en raket o han tjänade bra många miljoner på bara en månad han ägde SBB aktien, sedan droppa aktien, han kan göra om samma affär igen om han vill o tjänat enormt.

Bara det hänvisar att köpa o sälja i dessa tider är ingen dum affär. sitta kvar är dom som förlorar.
Citera
2025-03-21, 10:56
Medlem
Loggade in på avanza och såg röda siffror men trots det +1.18% sista 3 månaderna... skönt med lite stabiliseringar och röda siffror, då blir kommande tid säkert mer blå
Citera
2025-03-21, 11:02
Medlem
Citat:
Man kan ta så enkelt som den norske miljardären Fredrik W Mohn köpte 15 miljoner aktier i SBB i dec, han sålde sedan direkt i Januari i år, det är inte för inte han tjänar pengar, SBB for upp som en raket o han tjänade bra många miljoner på bara en månad han ägde SBB aktien, sedan droppa aktien, han kan göra om samma affär igen om han vill o tjänat enormt.

Bara det hänvisar att köpa o sälja i dessa tider är ingen dum affär. sitta kvar är dom som förlorar.
Lite så är det nog tyvärr. Men för att klara bra trading måste man veta vad man håller på med. Och sedan veta när man ska köpa och sälja. Gärna stop-loss och så där. Inte till för alla. Mycket disciplin där. 🙂
Citera
2025-03-21, 11:17
Medlem
Citat:

På tal om SBB ser den aktien ut att ha bottnat för nu? 🙂 Fick bli en liten post. Kanske dags för miljardären att gå in igen? 😂
Citera
2025-03-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Loggade in på avanza och såg röda siffror men trots det +1.18% sista 3 månaderna... skönt med lite stabiliseringar och röda siffror, då blir kommande tid säkert mer blå
👍 Också ett sätt att se på det hela.
Citera
2025-03-21, 11:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
På tal om SBB ser den aktien ut att ha bottnat för nu? 🙂 Fick bli en liten post. Kanske dags för miljardären att gå in igen? 😂

Enligt blankarna som blankar 16,4% av SBB så är det långt långt kvar till botten.
Emligt gemene småsparare så är botten nådd och det är köpläge nu.

Blankarna har till skillnad mot småspararna räknat på caset. SBB kommer överleva som bolag men värdet på aktieägarnas nuvarande innehav kommer rasa, se hur det gick för Norwegianaktien.
Citera
2025-03-21, 11:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Mina Lipidor AB är upp 12,2% idag och mina Embedded Art Group upp 11,5%....
Jag kan dethär med aktier.
Citera
2025-03-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Enligt blankarna som blankar 16,4% av SBB så är det långt långt kvar till botten.
Emligt gemene småsparare så är botten nådd och det är köpläge nu.

Blankarna har till skillnad mot småspararna räknat på caset. SBB kommer överleva som bolag men värdet på aktieägarnas nuvarande innehav kommer rasa, se hur det gick för Norwegianaktien.
Det är nog en kortvarig romans. Dock tror jag på någon form av botten här och SBB är en volatil historia. Blankare tror ju det förstås men inte ledningen som via sina insynsköp signalerar något helt annat. För att balansera ditt argument angående blankning en del. Jag vet vad att du tycker att det här med insynsköp inte spelar någon roll så det behöver du inte dra igen. 😂
Citera
2025-03-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Mina Lipidor AB är upp 12,2% idag och mina Embedded Art Group upp 11,5%....
Jag kan dethär med aktier.
O la la! Hoppas det blir bra för jag har ju mina TO Lipidor redo. 🤫
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in