Citat:
Ursprungligen postat av
HocKusPucKos
Ursäkta jag bumpar en gammal tråd…
Hur fan gör man då man vill slippa sina svärföräldrar? De är ett rent helvete att ha en relation med dem.
Ignorera, ställa till med storbråk, terapi?
Citat:
Ursprungligen postat av
Radyr
Ignorera är mitt spontana svar. De är partnerns föräldrar - inte dina. Däremot bör du ju säga till partner om varför du ej vill ha kontakt.
Finns barn med i bilden tycker jag dock det är lite annorlunda. Barnen har rätt till en relation med mor/farföräldrar och då får man nog hålla masken för deras skull.
Storbråk, terapi etc kommer inte leda framåt.
Jag är lite inne på det som Radyr skriver förutom det med storbråk. Det är inte omöjligt att ett större bråk kan rensa luften och sätta gränser men det vill då till att alla parter, du själv inkluderad, kan hantera en sådan situation. Du får göra avgöra om ni kan det eller inte.
Vad jag håller med Radyr till 100 procent är det med barn. Om ni skaffar barn kommer de ha rätt att träffa sina mor- och farföräldrar. Har en släktning som nekade sin frus föräldrar det. Det höll några år men sedan skiljde sig hon från honom, vilket jag har all förståelse för då han är den typ av människa som gärna nyttjar sina barn som "vapen".
Som Radyr nämnt, ignorera men ha en öppen dialog med din partner om situationen och ha lite förståelse för att det troligen inte är lätt för honom/henne.
// CC