2025-03-21, 01:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Ursäkta jag bumpar en gammal tråd…
Hur fan gör man då man vill slippa sina svärföräldrar? De är ett rent helvete att ha en relation med dem.
Ignorera, ställa till med storbråk, terapi?

Ignorera är mitt spontana svar. De är partnerns föräldrar - inte dina. Däremot bör du ju säga till partner om varför du ej vill ha kontakt.

Finns barn med i bilden tycker jag dock det är lite annorlunda. Barnen har rätt till en relation med mor/farföräldrar och då får man nog hålla masken för deras skull.

Storbråk, terapi etc kommer inte leda framåt.
Citera
2025-03-21, 08:05
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Ursäkta jag bumpar en gammal tråd…
Hur fan gör man då man vill slippa sina svärföräldrar? De är ett rent helvete att ha en relation med dem.
Ignorera, ställa till med storbråk, terapi?

Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Ignorera är mitt spontana svar. De är partnerns föräldrar - inte dina. Däremot bör du ju säga till partner om varför du ej vill ha kontakt.

Finns barn med i bilden tycker jag dock det är lite annorlunda. Barnen har rätt till en relation med mor/farföräldrar och då får man nog hålla masken för deras skull.

Storbråk, terapi etc kommer inte leda framåt.

Jag är lite inne på det som Radyr skriver förutom det med storbråk. Det är inte omöjligt att ett större bråk kan rensa luften och sätta gränser men det vill då till att alla parter, du själv inkluderad, kan hantera en sådan situation. Du får göra avgöra om ni kan det eller inte.

Vad jag håller med Radyr till 100 procent är det med barn. Om ni skaffar barn kommer de ha rätt att träffa sina mor- och farföräldrar. Har en släktning som nekade sin frus föräldrar det. Det höll några år men sedan skiljde sig hon från honom, vilket jag har all förståelse för då han är den typ av människa som gärna nyttjar sina barn som "vapen".

Som Radyr nämnt, ignorera men ha en öppen dialog med din partner om situationen och ha lite förståelse för att det troligen inte är lätt för honom/henne.

// CC
Citera
2025-03-22, 08:42
Medlem
BorgeHs avatar
Mitt råd är att tänka sig för innan relationen fördjupas.

Som de säger: äpplet faller inte långt från trädet.

Det är mycket stor risk att en partner utvecklas och blir lik sina föräldrar. En tjej med en tjatig mamma brukar själv bli tjatig…

Det bästa rådet är att hitta en partner med föräldrar som du trivs med.
Citera
2025-03-22, 09:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nallekanin
Hej,

Jag och min sambo har vitt skilda familjer. Min familj är lätt och ledig. Vi skojar mycket och skrattar. Vi är öppna och intresserade av andra. Inte så ängsliga socialt utan vi kan prata lite med olika människor och tycker om att ha trevligt. Vi är duktiga på att inte anmärka på ord eller åsikter, utan fokuserar på sammanhanget vi möts över.

Min sambos familj är annorlunda. De är ganska fyrkantiga. Man kan inte riktigt prata om vad som helst, då skruvas det på sig. Ironi och skoj kan leda till att det blir spänt. Det är generellt ganska svårt att känna sig avslappnad helt. Det är många människor som anses lite märkliga av dem, och de har svårt att prata med vem som helst. De tittar hellre snett än är toleranta.

Jag blir lätt nervös i min sambos familjs sällskap. Är så ovan vid det där fyrkantiga. Energin tar slut på 1 timma och jag känner mig dränerad. Får känslan av att jag inte lyssnas på eller att det jag säger är fel.

Vad kan jag göra för att orka med? Försökt olika vinklar. Ibland har jag bara varit som jag är och kört på för att slippa förställa mig, andra gånger har jag varit mer återhållsam och försökt hålla mig i bakgrunden.

Tips?

1. Det finns minst en person med högfungerande autism i den där familjen
2. Det är ganska vanligt att människor väljer en partner som är "tvärtom" mot den egna, jobbiga ursprungsfamiljen. Sedan utvecklas just mot det där jobbiga med åren, och ingen såg det komma typ. Fundera på om det problem som finns i den sambos familj, kanske finns - eller kommer finnas - hos din sambo.

Tips? Säger som de andra. Var dig själv.
Citera
2025-03-24, 06:58
Medlem
empoisonnes avatar
En del säger att man blir som sina föräldrar. Men nja, så behöver det inte alls vara. Tvärtom faktiskt, jag har många runt mig som aktivt valt att inte bli som sina föräldrar. Det finns ingen anledning att göra slut med någon för att föräldrar/släkt är knepiga om vederbörande själv inte är på det viset.

Det man kan göra är att hålla låg profil och vara artig. Det beror ju på hur ofta man måste träffa dem så klart, men det finns inte så mycket annat man kan göra. Jag har egentligen bara haft ett par svärföräldrar som jag umgåtts mycket med och den pappan har en psykisk sjukdom (bipolär) så han var i perioder svår att umgås med men så var det ju för alla och inget som bara jag besvärades av. En enklare situation att hantera på ett sätt eftersom alla upplevde det jag upplevde.

Nä, det man kan göra är att försöka vara artig och lite återhållsam. Och minimera mängden umgänge. Typ så.
Citera
2025-03-24, 17:22
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nallekanin
Hej,

Jag och min sambo har vitt skilda familjer. Min familj är lätt och ledig. Vi skojar mycket och skrattar. Vi är öppna och intresserade av andra. Inte så ängsliga socialt utan vi kan prata lite med olika människor och tycker om att ha trevligt. Vi är duktiga på att inte anmärka på ord eller åsikter, utan fokuserar på sammanhanget vi möts över.

Min sambos familj är annorlunda. De är ganska fyrkantiga. Man kan inte riktigt prata om vad som helst, då skruvas det på sig. Ironi och skoj kan leda till att det blir spänt. Det är generellt ganska svårt att känna sig avslappnad helt. Det är många människor som anses lite märkliga av dem, och de har svårt att prata med vem som helst. De tittar hellre snett än är toleranta.

Jag blir lätt nervös i min sambos familjs sällskap. Är så ovan vid det där fyrkantiga. Energin tar slut på 1 timma och jag känner mig dränerad. Får känslan av att jag inte lyssnas på eller att det jag säger är fel.

Vad kan jag göra för att orka med? Försökt olika vinklar. Ibland har jag bara varit som jag är och kört på för att slippa förställa mig, andra gånger har jag varit mer återhållsam och försökt hålla mig i bakgrunden.

Tips?

Känner igen det där själv med vissa släktingar. Jag brukar hålla låg profil och bara härda ut i det där. Går liksom inte att göra så mycket annat, vad jag har märkt iaf. Det är som att prata för döva öron om man skulle försöka påpeka något som de inte anser passar in i deras världsbild.

Slösar inte min energi på sånt längre, det är som det är och en del förändras inte och det går inte att ändra på någon annan person.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in