2025-03-20, 17:15
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Yep, kannibalism är väldigt vanligt bland amfibier, dom käkar med god aptit allt som är litet nog att få i sig.
Ok. Tack för svaret 🙂
Citera
2025-03-20, 17:21
Medlem
Jag skulle ta min tur att städa i vis lokalen varann månad. Pga. Insekter och små insekter.

Jag såg en silverfisk insekt på golv och hade inte hjärtan att döda den...

Jag berättade till chefen om saken och chefen var inte glad... Chefen menade så att man måste döda den.
Jag sa att jag kan inte!

Jag är så trött på människor som har makt över ALLT!!!

Människor måste minskas befolkas så mycket...
Citera
2025-03-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jag skulle ta min tur att städa i vis lokalen varann månad. Pga. Insekter och små insekter.

Jag såg en silverfisk insekt på golv och hade inte hjärtan att döda den...

Jag berättade till chefen om saken och chefen var inte glad... Chefen menade så att man måste döda den.
Jag sa att jag kan inte!

Jag är så trött på människor som har makt över ALLT!!!

Människor måste minskas befolkas så mycket...

Det är bra, mycket vikt - och jag svarar med en dikt.
Citera
2025-03-20, 17:42
Avstängd
Takpapps avatar
Tjänstehjonen på Horbruksverket måste sluta knarka gröna växter, det har denna frågan visat med oroväckande tydlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Kan man tillverka jordbruks- mjöl av politiker?

Självklart. Men det är säkert oetiskt då mottagarna av mjölet inte skulle stå ut med tanken att äta sån skit. Tror inte Jordbruksverket hade den frågan på sin lista. I alla fall inte på FAQ:n på nätet om jag minns rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Vi måste på något sätt locka in dom i maskinen!

Vilken maskin???
Citera
2025-03-20, 18:15
Medlem
Nyss i Studio Ett SR. En professor i kognitiv zoologi från Lunds universitet sågar jordbruksverkets förslag:

från 2:25:

https://www.sverigesradio.se/artikel/jordbruksverket-backar-fran-kritiserat-forslag-snurrigt

"Saknas vetenskaplig grund...Vi skulle bli världsunika om vi konstaterar att insekter kan känna lidande. Det är inte ens sannolikt."
Citera
2025-03-20, 18:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Nyss i Studio Ett SR. En professor i kognitiv zoologi från Lunds universitet sågar jordbruksverkets förslag:

https://www.sverigesradio.se/artikel/jordbruksverket-backar-fran-kritiserat-forslag-snurrigt

"Saknas vetenskaplig grund...Vi skulle bli världsunika om vi konstaterar att insekter kan känna lidande. Det är inte ens sannolikt."

I media kan vi nu läsa att Jordbruksverket backar med sitt förslag.

Expressen

Citat:
[. . .]– Syftet med remissen var just att få in synpunkter brett. Men reaktionerna blev mycket större än vi förväntade oss, och förslaget har också skapat oro och ilska, säger Christina Nordin, Jordbruksverkets generaldirektör, i ett pressmeddelande.[. . .]

Avgå!
Citera
2025-03-20, 18:39
Medlem
Rimberts avatar
Tycker hela Jordbruksverket skulle plastas in i någon miljövänlig plast och fraktas på närmast miljövänliga sätt till närmaste sätt till en depåstation, eller en soptipp som det hette in the good old days.
Tror det behövs någon sort sorts Anticimex i mymdighets-Sverige. Det är för många skadedjur som lever livets glada dagar på våra inbetalda skatter.
Dessa företrädesvis batikhäxor borde skaffa sig ett eget liv och låta oss andra vara i fred.
Senast redigerad av Rimbert 2025-03-20 kl. 18:47.
Citera
2025-03-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome

Citat:
Ursprungligen postat av OY
I media kan vi nu läsa att Jordbruksverket backar med sitt förslag.

Expressen

Avgå!
Vetenskap är inte Jordbruksverkets grej.
Det är de känslomässiga reaktionerna som får Jordbruksverket att pudla.

Citat:
Vi gör ett omtag kring förslaget
Förslaget har lett till många reaktioner, både negativa och positiva. Reaktionerna blev mycket större än vi förväntade oss och förslaget har också skapat oro och ilska. Det ger inga bra förutsättningar att komma vidare. Vi drar därför tillbaka förslaget för att skapa bättre förutsättningar. Vi gör nu ett omtag för att hitta former för ännu mer samråd och dialog med berörda organisationer och föreningar innan vi kan presentera ett nytt förslag. I det fortsatta arbetet kommer vi att ta med de synpunkter vi hittills fått.
Citera
2025-03-20, 20:02
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Vetenskap är inte Jordbruksverkets grej.
Det är de känslomässiga reaktionerna som får Jordbruksverket att pudla.
Du det finns forskning att vatten eller iaf havet har känslor och kan prata. Bara luta sig tillbaka.
( nä har ingen länk )
Citera
2025-03-20, 20:19
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Jordbruksverket förslag till revision av våra djurskyddsregler.

"...man inte får bada sin sköldpadda, hamstern får inte längre ha ett hjul att springa i och man får inte låta sina grodor fånga levande bananflugor eftersom det finns forskning som tyder på att insekter kan lida av att bli uppätna.

Jordbruksverket tar alltså hänsyn till bananflugornas eventuella lidande och plötsligt har insekterna fått rättigheter enligt djurskyddslagen."

https://www.svd.se/a/Gyg96V/nya-djurskyddsregler-ar-absurda-skriver-rickard-sjoden

Vad sägs?
Bananflugornas närmiljö bör hållas fri från ruttnande frukt och andra källor som förfördelade bananflugor är kända för att berusa sig med.

I huvudet på en alkoholiserad fluga
https://fof.se/artikel/2012/9/i-huvudet-pa-en-alkoholiserad-fluga/

Citat:
Bananflugor som får nobben söker sig till alkohol, och kan även fastna i ett missbruk om de får i sig för mycket.
En felaktig djurhållning kan således leda till att en del bananflugor som inte fått knulla, super ihjäl sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bananfluga#/media/Fil:Fruit_flies_mating.jpg
Närbild på knullande bananflugor

Mycket att ta hänsyn till här!
Citera
2025-03-20, 20:20
Medlem
Q6s avatar
Jordbruksverket har dragit tillbaka sitt förslag.
Om det beror på flugorna eller att alla kaniner skulle ha vars 10 m2 i yta framgår inte.
Citera
2025-03-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Den jag hade när jag var mindre älskade det iaf vill jag minnas.

Det var ju i brist på utrymme förstår du väl… mina hamstrar sprang också i sina hjul. För att ha ihjäl lite tid och få röra på sig antagligen. Då släppte jag ändå ut dem dagligen så jag gjorde väl så gott jag kunde i den åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in