Citat:
Ursprungligen postat av
justformybaby
det lär dröja ja! 2016 var planen att ha människor på Mars 2024. det säger en del om hur realistisk Musk är.
Jaa, undras om Musk inte drömmer om att övertrumfa NASAs otroliga prestation ifrån 1964-
69-1972.
Har funderat, vilken jävla raket som skulle behövas. Samma fart som Saturn-V. Först till Mars, åsså landa, vara där ett tag å sen tebaks.
Hur mycket käk skulle man behöva ta med. Å utedass funnkar nog inte… Vatten, återvinning? Å mediciner? Ta med en doktor? Kirurg eller psykiatriker?
Boendet på Mars, värme/kyla, luft, kan det lösas? Instängd i en cell, inga sociala kontakter med familj, vänner, radiosignaler tar ca 8 - 15 minuter (beroende på planeternas läge.) = ingen direktkontakt. Face-time å andra video-samtal kan de glömma.
Viktlös 6 mån, sen 37% av jordens grav under Mars-vistelsen, sen 6 nya viktlösa månader under hemresan.
Finns säkert mycket fler spörsmål att lösa som jag har missat. Men jag är övertygad om att Musk måste tänka om.
I vilket skick skulle de återvändande astronauterna vara (om de överlevde).
Kanske kommer vi till Mars en gång i framtiden, men jag - tror - att det ligger mycket, mycket långt borta med dagens teknologi.