2025-03-20, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Nä det tror jag inte. Riktigt legendariskt att dyka upp till de stora mästerskapen och dominera. Då blir man legend. Det som gör att längdskidåkare lever in i evigheten. Speciellt om man har en säregen personlighet. Ingen kommer ihåg skidåkare som åker som att dom är nått slags varumärke. Inte heller skidskyttar som tävlar alldeles för mycket hela tiden. Det är VM mest hela tiden och världscuptävlingar nästan varje dag. Urtrist.

Nja, för mig är det mer legendariskt att uppvisa idogt deltagande och hålla en hög jämn nivå som generar en titel.

Men jag ska förtydliga att jag främst syftar på den totala världscupen, det är ju ändå det samtalsämnet som florerar mest under säsongen.
Citera
2025-03-20, 15:37
Medlem
katws avatar
Vet inte om det redan nämnts men Calle vill satsa hårt mot sprinten i OS. Han söker sponsorer för detta.

Och planen för att avsluta karriären under VM i Falun ligger fast enligt en intervju i Falu-Kuriren.
Citera
2025-03-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vet inte om det redan nämnts men Calle vill satsa hårt mot sprinten i OS. Han söker sponsorer för detta.

Och planen för att avsluta karriären under VM i Falun ligger fast enligt en intervju i Falu-Kuriren.
Vi önskar honom lycka till med det.
Citera
2025-03-20, 15:43
Avslutad
Citat:

Är det där med sponsorer ett skämt med tanke på Gardells halvöppna plånbok eller har han nämnt det? Var då i så fall?
Citera
2025-03-20, 15:48
Medlem
MuscleSharks avatar
Tänker lite på det här med sponsring nu efter att miljardären Christer Gardell gått in och sponsrat bla Jonna efter succén på VM. Vissa gillar ju inte detta, men jag ser det mer som att det kan motivera fler åkare, framförallt de yngre åkarna som är på väg uppåt. Han har ju öppnat för att sponsra ännu fler om de visar på potential. En morot hit och en morot dit kan göra underverk.
Om fler kan satsa på sporten så lär fler yngre vilja satsa fullt ut.
Citera
2025-03-20, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tycker inte jag. Konsekvensen av att en del åkare står över vissa lopp är en helt annan fråga än vem som har varit bästa åkaren denna säsong.

Bästa sprintåkarna denna säsong enligt mig:
1. Jonna
2. Fähndrich
3. Skistad
4. Maja
5. Hagström
6. Svahn
7. Myhre
8. Joensuu
9. Myhrvold
10. Kern

Vissa åkare kanske skall byta inbördes plats (som Skistad och Maja eller Svahn och Hagström).

Räknar du en inte in delcupen som en merit? Eller anser du att den har lägre värde än en enstaka seger?
Citera
2025-03-20, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Tänker lite på det här med sponsring nu efter att miljardären Christer Gardell gått in och sponsrat bla Jonna efter succén på VM. Vissa gillar ju inte detta, men jag ser det mer som att det kan motivera fler åkare, framförallt de yngre åkarna som är på väg uppåt. Han har ju öppnat för att sponsra ännu fler om de visar på potential. En morot hit och en morot dit kan göra underverk.
Om fler kan satsa på sporten så lär fler yngre vilja satsa fullt ut.

Det blir intressant och se om han öppnar upp plånboken även för de som inte är snygga.
Citera
2025-03-20, 15:53
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Är det där med sponsorer ett skämt med tanke på Gardells halvöppna plånbok eller har han nämnt det? Var då i så fall?

Som jag skrev, i intervju med Falu-Kuriren:

Citat:
- Förhoppningsvis är det några sponsorer som vill vara med mot resan i OS. Jag kommer att satsa ganska hårt mot sprinten på OS, så det blir en nysatsning, avslöjar han.
Citera
2025-03-20, 16:00
Avslutad
Citat:
Som jag skrev, i intervju med Falu-Kuriren:

Jag missade.

Men satsningen på sprint som ryggskadad 37-åring känns inte direkt som en genomtänkt plan, men de fixar han säkert...
Citera
2025-03-20, 16:04
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Det blir intressant och se om han öppnar upp plånboken även för de som inte är snygga.

Utseendet spelar nog ingen roll. Däremot prestationen. De åkare som inte levererar och visar på stor vilja att bli bäst kan nog inte förvänta sig så mycket.
Citera
2025-03-20, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Utseendet spelar nog ingen roll. Däremot prestationen. De åkare som inte levererar och visar på stor vilja att bli bäst kan nog inte förvänta sig så mycket.

Om det beror på prestation så är det väl lite märkligt att Ribom kom med i urvalet.
Citera
2025-03-20, 16:11
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Om det beror på prestation så är det väl lite märkligt att Ribom kom med i urvalet.

Emma har haft en jobbig säsong. Men glöm inte att hon har ett individuellt silver från förra VM och Guld tillsammans med Jonna i Teamsprinten. Hon har dessutom flera individuella vinster i sprint på världscupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in