2025-03-19, 18:44
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
För att Northvolts affärsmodell byggde på att anställa utlänningar med lägre lönekrav och lägre facklig organiseringsgrad än svenska arbetare.

För övrigt, varför skulle en svensk frivilligt söka sig till en sådan vidrig multikultiarbetsplats?

De anställde folk som de fick tag på.
Tror du det går att anställa 30 personer i veckan lokalt i en stad med 40 000 invånare.
Det är inte ens möjligt att anställa 10 personer i veckan i Stockholm
Citera
2025-03-19, 18:47
Medlem
137 inlägg med en del spekulationer om vad de har jobbat med men ingen som har lyckats med att bara googla deras namn?
Hennes tjänst var "Facility services coordinator" och hans tjänst var "Process engineer", dvs båda säkert välbetalda jobb så inte konstigt att de har kunnat låna för att köpa huset.

Jag brukar luta mer mot att folk får skylla sig själva i liknande fall men i detta fallet håller jag inte med. Hypen kring Northvolt var massiv i media och från samhället. Att komma utifrån från ett annat land och göra rätt bedömningar och inte dras med i hypen måste vara jättesvårt. Det går nog inte att få tillbaka alla pengar för huset men hoppas på riktigt att det löser sig OK för dem.

Jag tycker nästan alla journalister som har bevakat Northvolt borde få mer skit. Värdelös flockmentalitet där alla bara springer åt samma håll, lyssnar på vad charlatanerna bakom företaget säger och aldrig ställer några kritiska frågor!
Citera
2025-03-19, 18:48
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad surrar du om? Svenska Kronofogden har inga avtal med Mexiko. De klarar inte ens att driva in skulder i andra EU-länder (med vissa undantag)!

Förståndshandikappad vem?

Kronfogden klarar av att driva in skulder i andra EU-länder med ETT undantag, Danmark
https://kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ett-beslut-om-ditt-krav-forelaggande/du-vill-fa-betalt-fran-nagon-i-annat-eu-land

Det går dock i många fall utan Kronfogden. Finns internationella inkassobolag som hjälper till, som har kunskap om det aktuella landets rättsväsende och lokala kontakter. Mexiko är inget u-land.
Citera
2025-03-19, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Vad är det för IQ-fiskmås som köper hus i Skellefteå för 3 miljoner???

Jag tänkte exakt samma sak när jag läste om mexikanernar imorse....
Citera
2025-03-19, 18:50
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mersault81
137 inlägg med en del spekulationer om vad de har jobbat med men ingen som har lyckats med att bara googla deras namn?
Hennes tjänst var "Facility services coordinator" och hans tjänst var "Process engineer", dvs båda säkert välbetalda jobb så inte konstigt att de har kunnat låna för att köpa huset.

Jag brukar luta mer mot att folk får skylla sig själva i liknande fall men i detta fallet håller jag inte med. Hypen kring Northvolt var massiv i media och från samhället. Att komma utifrån från ett annat land och göra rätt bedömningar och inte dras med i hypen måste vara jättesvårt. Det går nog inte att få tillbaka alla pengar för huset men hoppas på riktigt att det löser sig OK för dem.

Jag tycker nästan alla journalister som har bevakat Northvolt borde få mer skit. Värdelös flockmentalitet där alla bara springer åt samma håll, lyssnar på vad charlatanerna bakom företaget säger och aldrig ställer några kritiska frågor!
Vem menar du skall pröjsa deras lån? Du kanske kan pröjsa deras lån?
Citera
2025-03-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Värdeminskningen i Skellefteå känns som mer än 15% tror du inte ?

Enligt statistik har det gått upp sen 2023 https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/vasterbottens-lan/skelleftea/#/villor
Citera
2025-03-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga
Vem menar du skall pröjsa deras lån? Du kanske kan pröjsa deras lån?

Va? Det har jag inte skrivit. Alla får såklart betala sin egna lån, jag skrev bara att jag hoppades att det skulle lösa sig hyfsat för dem.

Jag menade "skylla sig själv" som det används i den här tråden, dvs få "skit på fb för att du är dum i huvudet" 🙂
Inte "skylla sig själv" som i att man ska betala sina lån eller inte
Citera
2025-03-19, 18:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Det går dock i många fall utan Kronfogden. Finns internationella inkassobolag som hjälper till, som har kunskap om det aktuella landets rättsväsende och lokala kontakter. Mexiko är inget u-land.

Mexiko är visst ett u-land. 35% av befolkningen lever i fattigdom, rättsväsendet och myndigheter är djupt korrupta, folkbokföringen är bristfällig.

Du är ju oerhört naiv om du tror att svenska skulder kan lyckas drivas in i Mexiko. Jag vet folk med miljonskulder som bor i England som inte hört ett pip där om sina svenska skulder. Att tro att det då skulle gå i Mexiko...
Citera
2025-03-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
De anställde folk som de fick tag på.
Tror du det går att anställa 30 personer i veckan lokalt i en stad med 40 000 invånare.
Det är inte ens möjligt att anställa 10 personer i veckan i Stockholm

Och varför får gruvorna i Boliden, Gällivare och Kiruna tag på folk? För att de betalar väldigt bra. Det gjorde inte Northvolt.
Citera
2025-03-19, 19:02
Avslutad
Citat:
Mexiko är visst ett u-land. 35% av befolkningen lever i fattigdom, rättsväsendet och myndigheter är djupt korrupta, folkbokföringen är bristfällig.

Du är ju oerhört naiv om du tror att svenska skulder kan lyckas drivas in i Mexiko. Jag vet folk med miljonskulder som bor i England som inte hört ett pip där om sina svenska skulder. Att tro att det då skulle gå i Mexiko...

Kaos land, jag har varit därnere. Däremot fina tjejer men skitigt land.
Citera
2025-03-19, 19:07
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Ja men dessa personer lär knappast bosätta sig i en favela. Att myndigheterna är korrupta är absolut inget hinder för ett privat inkassobolag. Exempel på företag
https://oddcoll.com/debt-collection-in-mexico/

Då lär det vara skulder till det allmänna. Företag som vill ha betalt stora summor brukar vara beredda att söka vägar att få betalt.
Citera
2025-03-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Enligt statistik har det gått upp sen 2023 https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/vasterbottens-lan/skelleftea/#/villor

Då är det kanonaffär för banken om familjen skiter i lånet och drar hem till Mexiko, de får kontantinsatsen som inte var blanco? plus hela köpesumman som översteg inköpspriset. alla är glada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in