2025-03-19, 09:09
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/familjen-maste-lamna-landet-efter-northvolts-konkurs-kan-bli-fast-med-nastan-tre-miljoner-i-lan

[b]

Snacka om dåliga beslut i livet. Varför tas huslån på 3 mil?

Hur är det ett dåligt beslut i livet att köpa fastighet och flytta närmre arbetet?

Inte visste väl att mexikanarna att Northvolt skulle gå i graven.
Citera
2025-03-19, 09:26
Medlem
Bankens problem. Hur fan kan de ge ett bolån på 3 mille till nån som bara är här på arbetstillstånd
Citera
2025-03-19, 09:38
Medlem
DraconianTimess avatar
Huslån har setts som idiotsäkert speciellt i en kommun med tillväxt vilket Skellefteå varit.
Nu kommer huset tyvärr inte att vara lika mycket värt eftersom ingen vill bo i den melankoliska kalla och mörka håla som Skellefteå är, speciellt när det inte finns något jobb där.
Citera
2025-03-19, 09:40
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/familjen-maste-lamna-landet-efter-northvolts-konkurs-kan-bli-fast-med-nastan-tre-miljoner-i-lan

[b]

Det är väl många som gör det o det verkade väl vara en säker arb plats. Undrar vad som händer om dom säljer m förlust, tar pengarna o drar tillbaka t Mexico?
Citera
2025-03-19, 09:51
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

[b]

Har du missat nyheterna helt de senaste 6månaderna eller vad vill du ha sagt? Att hus kostar även i Skellefteå?

Även om du inte uppskattar att ta till dig av nyheter sitter du här på Flashback. Inte för att vara den som är den men du lär inte få särskilt svårt att hitta några trådar om så kallade ’snyftreportage’ om folk som inte hittar några jobb trots påståenden att de söker med ljus och lykta.

Huvudregeln i dessa trådar brukar vara hånfulla kommentarer om att det kryllar av lediga jobb och att problemet ligger hos de jobbsökande som inte tar ansvar och flyttar dit där jobben finns. Nu brukar jag ha en hållning som inte går hand i hand med den högljudda eliten på Flashback och hävda att det inte är riktigt så enkelt att ’bara’ flytta. Förutom det uppenbara menet att aldrig få möjlighet att rota sig är jag ganska säker på att jag även nämnt bristen på bostäder åtminstone nån gång.

Skulle vilja uppmana ts att googla på Northvolt och undersöka vad som sagts om företaget genom åren. Hur företagsledning och politiker i det närmaste utmålat företaget som garant för arbetstillfällen. Nu minns jag inte vad Stefan Löfven använde för ordval exakt i ett väl spritt uttalande men det var inte helt olikt det han fällde om Northland resources vid sitt besök vid gruvan 2013, -”Det luktar pengar” var kommentaren då.

Nu är det givetvis inte optimalt att ta lån för att ordna sig ett boende för att möjliggöra sig en anställning på ett företag med extrem tillväxt men det är så verkligheten ser ut för många med hyfsad ekonomi som saknar kötid till en hyresrätt. Visst, det är ju ’bara’ att hyra i andra hand. Men för vuxna människor är det kanske inte ett självklart val.

Ska nämna att jag inte känner till hur lyxigt huset det lånades pengar till är men min erfarenhet är att 3miljoner kronor inte är en förmögenhet för ett hus i någorlunda skick ens i Skellefteå.

”Snacka om dåliga beslut i livet” skriver du. Jag liksom åtminstone en till kallar det ’otur’ snarare vilket givetvis är okej, man behöver ju tack och lov inte tycka exakt lika. Din åsikt tycks ju vara en annan vilket jag respekterar till fullo. Men ändå…

Varför ett huslån på 3miljoner togs vet jag inte men jag har tillräckligt med fantasi för att ha en teori. Det känns dock överflödigt att delge dig den teorin, inte för att jag är lat utan mer för att jag tycker att även du borde ha lite fantasi.

Om inte annat kan du väl googla och införskaffa kunskap om turerna kring Northland och hur bostadsmarknaden i Skellefteå sett ut de senaste åren. Förmodligen kommer du på det sättet få många svar på dina funderingar.

Lycka till!
Citera
2025-03-19, 09:59
Medlem
De kan bara dra till Mexico och skita i huslånet. Tror knappast banken eller kronofogden kommer skicka personer till en förort i Mexico City och leta rätt på dem. Banken har gjort ett misstag här, de får skylla sig själva, pengarna är borta.
Citera
2025-03-19, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja många blev lurade av bedragarna på Northvolt. Men hur fan kan ett hus kosta 3 miljoner i en liten by utanför skellefteå?

Tillgång och efterfrågan:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/prishysteri-i-skelleftea-bostader-hyrs-ut-for-70000-kronor-i-manaden
Citera
2025-03-19, 10:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
De behöver inte betala lånet om de flyttar tillbaks till Mexiko. De KOMMER inte betala tillbaks lånet när de flyttat tillbaks till Mexiko. De VET att de inte kommer betala lånet när de flyttat tillbaks till Mexiko.

Bara snyft för att försöka öka sina chanser att få vara kvar i Sverige!
Citera
2025-03-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Bankens problem. Hur fan kan de ge ett bolån på 3 mille till nån som bara är här på arbetstillstånd

Ja du det där är väldigt intressant, känns som att banken där uppe sett mellan fingrarna på väldigt mycket för det där. Hur många fler finns det tro?
Citera
2025-03-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Ja du det där är väldigt intressant, känns som att banken där uppe sett mellan fingrarna på väldigt mycket för det där. Hur många fler finns det tro?

Antagligen såg de väl ingen risk med huset som säkerhet och Northvolt som "garant" för efterfrågan, men ändå helt galet. Hur mycket har bostadsmarknaden där kraschat efter konkursen, har husen ens hälften av sitt värde kvar?
Citera
2025-03-19, 10:30
Medlem
Eget fel helt o hållet!

Hur korkad kan man bli med att börja ett nytt liv i ett nytt land och börja med ett husköp o djupt skuldsatt.

Väldigt synd om dom men fan va dumma dom har varit
Citera
2025-03-19, 10:33
Medlem
Han som tog ut 200 miljoner innan konkursen kan ju betala åt dom
Då har han ju ändå 197 miljoner kvar
Märks ju inte ens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto