2025-03-19, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det är lite konstigt, det ska jag erkänna.
Man kan jämföra med ett tåg, där spelar det ingen roll om du går med eller mot färdriktningen, men tåget är ju ett slutet system.

Det blir konstigare när man är i ett öppet system.

Ja om atmosfären rör sig moturs så måste det ju uppstå motstånd när man rör sig medurs.
Citera
2025-03-19, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför ställer du exakt samma fråga som jag redan besvarat i texten du citerar?

Öppet eller slutet system har ingen betydelse när det som finns utanför systemet är vakuum. Vakuum ger ingen friktion så det påverkar ingenting i det här sammanhanget. Jordens rotation och tåget blir exakt samma sak.

Var har vi vakuum menar du?
Citera
2025-03-19, 12:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja om atmosfären rör sig moturs så måste det ju uppstå motstånd när man rör sig medurs.
Fast atmosfären rör sig inte moturs gentemot jordytan så det motstånd du pratar om uppstår inte.

Citat:
Var har vi vakuum menar du?
Gör dig inte dum. Tror du vi har vatten eller luft ute i rymden som skulle påverka atmosfären?
Citera
2025-03-19, 12:17
Avslutad
Citat:
Fast atmosfären rör sig inte moturs gentemot jordytan så det mostånd du pratar om uppstår inte.

Gör dig inte dum. Tror du vi har vatten eller luft ute i rymden som skulle påverka atmosfären?

Flyger man mot rotationen så flyger man inte med i jordens rotation och medföljande atmosfär. Det är väl inte så svårt.

Rymden består heller inte av vakuum.
Citera
2025-03-19, 12:17
Medlem
Citat:
Det är lite konstigt, det ska jag erkänna.
Man kan jämföra med ett tåg, där spelar det ingen roll om du går med eller mot färdriktningen, men tåget är ju ett slutet system.

Det blir konstigare när man är i ett öppet system.
Men du förstår principen som diskuteras? Det vill säga eftersom jorden, luften och flygplanet roterar i samma hastighet så är det ingen skillnad på om flygplanet flyger med eller mot rotationen.
Senast redigerad av Prudent 2025-03-19 kl. 12:24.
Citera
2025-03-19, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Men du förstår principen som diskuteras? Det vill säga att om jorden, luften och flygplanet (på marken) roterar sig i samma hastighet så är det ingen skillnad på om flygplanet flyger med eller mot rotationen.
Ja jag bara spånar lite om vad som talar MOT den geocentriska världsbilden.
Citera
2025-03-19, 12:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja jag bara spånar lite om vad som talar MOT den geocentriska världsbilden.
Allt talar emot den geocentriska världsbilden t ex gyrokompasser och korioliskraften som bara funkar med heliocentrisk världsbild. Gyrokompasser funkar inte på en stationär jord. Där finns ingen rotation som gyrokompassen kan mäta upp.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-03-19 kl. 12:27.
Citera
2025-03-19, 12:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Flyger man mot rotationen så flyger man inte med i jordens rotation och medföljande atmosfär. Det är väl inte så svårt.

Rymden består heller inte av vakuum.
Verkar väldigt svårt för dig då du fortfarande inte förstår hur det fungerar.
Vad menar du att rymden består av då? Självklart är det inte absolut vakuum någonstans men vakuum är det.
Citera
2025-03-19, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Men du förstår principen som diskuteras? Det vill säga eftersom jorden, luften och flygplanet roterar i samma hastighet så är det ingen skillnad på om flygplanet flyger med eller mot rotationen.

På vilket sätt följer flygplanet med i jordens rotation?
Citera
2025-03-19, 12:56
Bannlyst
Citat:
Allt talar emot den geocentriska världsbilden t ex gyrokompasser och korioliskraften som bara funkar med heliocentrisk världsbild. Gyrokompasser funkar inte på en stationär jord. Där finns ingen rotation som gyrokompassen kan mäta upp.
Som jag förstår det så är det kompassens egna rotation som bestämmer kompassens riktning.
Citera
2025-03-19, 12:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Som jag förstår det så är det kompassens egna rotation som bestämmer kompassens riktning.
Då har du förstått fel. Om det var kompassens egna rotation och den inte påverkades av jordens så skulle den vara värdelös som navigationshjälpmedel.
Citera
2025-03-19, 13:01
Avslutad
Citat:

Jag tror du överskattar gyrokompassen, den är manuellt inställd på att visa en viss riktning och den har absolut ingenting att göra med om jorden är sfärisk eller en halvsfär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in