2025-03-19, 10:46
Avslutad
Är född i Sverige och arbetat hela mitt liv och skulle ha väldigt svårt att få 3 miljoner i lån trots att 3 miljoner anses vara "billigt" för ett hus där jag bor.
Hur kommer det sig att de får lån direkt utan att bott i Sverige särskillt länge?
Citera
2025-03-19, 11:04
Medlem
De kan flytta hem till Mexico och strunta i sitt lån,
men hur gör svensken som hamnat i samma sits?
Citera
2025-03-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulricehamnare
De kan flytta hem till Mexico och strunta i sitt lån,
men hur gör svensken som hamnat i samma sits?

Också flytta till Mexico
Citera
2025-03-19, 11:07
Avstängd
Är det så här jävla lätt för främmande fåglar utan längre tids anknytning att låna pengar i ankdammen_

Liliana Cano och Sergio Irigoyen från Mexiko jobbade för Northvolt. Nu måste de lämna landet inom tre månader. Samtidigt har de ett hus i Skellefteå som ska betalas av.
– Vad händer om vi inte lyckas sälja huset? säger Sergio Irigoyen.

Liliana Cano och Sergio Irigoyen flyttade till Kåge i utkanten av Skellefteå med sin son i början av 2023 i samband med att båda fick jobb på batterifabriken. De köpte när huspriserna låg högt och de tog huslån på 2,9 miljoner kronor. Nu är situationen en annan

Vad skall vi göra säger dom - det är bara att åka hem - vad förlorar de - kontantinsatsen hur stor eller liten den är - resten måste bankerna o ankdammsfolket fixa.

Är de väldigt oroliga säljer de alla vitvaror o armaturer etc innan de drar för att få extra res- o nystartpengar.

Dom får låna - men de med bra kapitalinkomster o lägre löner får inte låna - kapitalinkomster som
finns kvar även om jobben tar slut.

Lite rolig grej - om man har A-kassa kan man inte bo kvar då så länge inkomsten täcker migverkets krav?

PS - hände inget likartat vid gruvsatsningen - då som RumpNisse med Draculatänderna sa något liknande mot Northvolt - DET LUKTAR PENGAR HÄR - det finns framtid i gruvorna i norrland
Citera
2025-03-19, 11:10
Medlem
jori9900s avatar
Skellefteå borna själva gnuggade väl händerna när deras en gång blygsamt värderade bostäder helt plötsligt kostar som en bostad i Stockholms innerstad eller Södermalm.
Då passar dom ju på att sälja svindyrt till korkade hottentotter från jordens alla kaos och skithålsländer när nordvolt kallade.

Och nu dyker väl priserna tillbaka där dom var en gång och dom norrlänska bondläpparns kan sluta drömma om sina ev bostadsklipp.

:lol vilken härva..

Han vd som smet iväg med 200 mille i fickan borde ju fängslas omgående. Dom pengarna tillhör ju inte honom. Vilket bedrägeri, måste vara en av dom största i världen någonsin.

Det kommer att göras Netflix dokumenterar och filmer om detta i många år.
Citera
2025-03-19, 11:20
Medlem
Sälj huset och flytta tillbaka till Mexico, skit i att betala tillbaka något på lånet den smällen kan gott banken ta som är så dum att man lånar ut 3 mille till ett nyflyttat par till Sverige som är här på arbetstillstånd och precis fått jobb på northvolt
Citera
2025-03-19, 11:21
Medlem
Keonets avatar
Vad för spetskompetens besatt dessa två överviktiga Mexikanerna som var så betydande att Northvolt var tvungna att locka hit dem? Truckförare.
Hade jag varit kund hos Sparbanken Nord hade jag byt bank för det är ju deras kunder som nu kommer få betala alla de frikostiga lån som de beviljat.
Så jävla omdömeslöst av banken.
Citera
2025-03-19, 11:43
Medlem
Jthunderas avatar
Banken kommer att sälja lånet till ett inkassobolag i Mexico. Ett bolån är väldokumenterat och lätt att sälja.
Citera
2025-03-19, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Banken kommer att sälja lånet till ett inkassobolag i Mexico. Ett bolån är väldokumenterat och lätt att sälja.
Mexikanska inkassobolag, då väljer jag Sverige)))
Citera
2025-03-19, 11:51
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/familjen-maste-lamna-landet-efter-northvolts-konkurs-kan-bli-fast-med-nastan-tre-miljoner-i-lan

[b]

Snacka om dåliga beslut i livet. Varför tas huslån på 3 mil?

Vilken sten lever du under, har du ingen som helst koll på huspriser i Sverige de där är ett låg lån i jämförelse med Sthlm, Gbg och Malmö.
Citera
2025-03-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Är född i Sverige och arbetat hela mitt liv och skulle ha väldigt svårt att få 3 miljoner i lån trots att 3 miljoner anses vara "billigt" för ett hus där jag bor.
Hur kommer det sig att de får lån direkt utan att bott i Sverige särskillt länge?
Med två inkomster på 40kkr/mån vardera och kontantinsats på 500kkr så kan man låna 2,9mkr utan problem.
Citera
2025-03-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Huslånet kan de nog skita i då jag inte tror att kronofogdens långa fingrar når ända ned till Mehico.

Ja många blev lurade av bedragarna på Northvolt. Men hur fan kan ett hus kosta 3 miljoner i en liten by utanför skellefteå? Snacka om att de blivit dubbelt lurade!

Ja de tog fel beslut och nu kommer notan!

Har svårt att tro att man kan få ett huslån och sen dra tillbaka till sitt hemland med noll konsekvenser.

Isf skulle jag kunna dra utomlands och ta ett lån, sen sticka till Sverige nör pengarna är på kontot och så händer inget sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in