2025-03-19, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur fungerar t ex en gyrokompass i din intressanta tankevärld? Den borde ju inte fungera alls om Jorden stod stilla i världsaltets mitt.
Varför borde den inte det?
Jag har ingen koll, jag bara spånar lite.
Citera
2025-03-19, 11:28
Avslutad
Citat:
Nej som vi redan sagt. Luften följer med rotationen vilket betyder att den rör sig 0 m/s gentemot jordytan. Alltså flyger du 850 km/h så rör sig planet i 850 km/h gentemot luften oavsett vilken riktning mot jordens rotation du flyger. Det blir över huvud taget ingen skillnad vilken riktning gentemot rotationen du flyger.

Hur fungerar t ex en gyrokompass i din intressanta tankevärld? Den borde ju inte fungera alls om Jorden stod stilla i världsaltets mitt.

Du verkar ha svårt att förstå.

Flyger man emot rotationen så möter man rotationen och luften, flyger man med rotationen så flyger man med rotationen och luften. Effekten kan inte bli likadan på bägge hållen. Tänk dig en tvättmaskin som centrifugerar, kraften åt ena hållet är betydligt starkare än andra.

Man kan också jämföra en roterande jord kontra en ickeroterande jord, effekten av att åka emot rotationens luftmotstånd kan knappast innebära samma effekt som hos en ickeroterande jord.
Citera
2025-03-19, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Den geocentriska världsbilden kanske stämmer.
Allt rör sig runt jorden, som är universums centrum.

En intressant tanke

Hur gör det jorden platt?

Ekvatorn är fortfarande 4ggr dess avstånd till nordpolen.
Citera
2025-03-19, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur gör det jorden platt?

Ekvatorn är fortfarande 4ggr dess avstånd till nordpolen.
Jag tror inte att jorden är platt.
Men vad är det för fel på en geocentrisk världsbild?
Citera
2025-03-19, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men snälla nån, det här kan väl ändå inte vara så svårt att förstå? Även du/flygplanet snurrar 1 varv per dygn.

Vi säger att man flyger jorden runt i 900 km/h. Ena rundan flyger man MED rotationen, och andra rundan MOT rotationen.

Kommer bägge rundorna ta lika lång tid?

(Bortse från vindar m.m.).
Citera
2025-03-19, 11:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Varför borde den inte det?
Jag har ingen koll, jag bara spånar lite.
Därför att en gyrokompass använder jordens rotation för att ställa in sig. Ingen rotation, ingen funktion på gyrokompassen.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost

Flyger man emot rotationen så möter man rotationen och luften, flyger man med rotationen så flyger man med rotationen och luften. Effekten kan inte bli likadan på bägge hållen. Tänk dig en tvättmaskin som centrifugerar, kraften åt ena hållet är betydligt starkare än andra.

Man kan också jämföra en roterande jord kontra en ickeroterande jord, effekten av att åka emot rotationens luftmotstånd kan knappast innebära samma effekt som hos en ickeroterande jord.
Du kan inte jämföra krafterna i en tvättmaskin som roterar 1600 varv i minuten med jorden som roterar ett varv på 24 timmar. Centrifugalkraften blir helt försumbar på jorden.
Citera
2025-03-19, 11:37
Medlem
Citat:

Så du är helt övertygad om att du förstår och att världens samlade fysiker och ingenjörer inte förstår?
Du tror att du är en av ytterst få som begriper detta?

Citat:
Flyger man emot rotationen så möter man rotationen och luften...

Nej du möter inte någon rotation av den enkla anledningen att du redan följer med i rotationen.

Om flygplanet står på marken så borde till och med du begripa att flygplanet roterar med jorden? Så frågan är varför du tror att den rotationen helt plötsligt upphör när planet är 1cm ovanför marken.
Citera
Avslutad
Citat:
Därför att en gyrokompass använder jordens rotation för att ställa in sig. Ingen rotation, ingen funktion på gyrokompassen.

Du kan inte jämföra krafterna i en tvättmaskin som roterar 1600 varv i minuten med jorden som roterar ett varv på 24 timmar. Centrifugalkraften blir helt försumbar på jorden.

Principen blir densamma oavsett spinn, det blir betydligt högre motstånd emot rotationen än me rotationen.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror inte att jorden är platt.
Men vad är det för fel på en geocentrisk världsbild?

Fel tråd kanske?
Citera
2025-03-19, 11:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Principen blir densamma oavsett spinn, det blir betydligt högre motstånd emot rotationen än me rotationen.
Jo fast typ 500G vilket är ganska normalt i en centrifug är märkbart. 0.001G vilket är skillnaden mellan Nordpolen och ekvatorn är totalt försumbart. Det kan inte bli några 450 m/s vindar av detta.
Citera
2025-03-19, 11:41
Avstängd
Citat:
Inte helt försumbar. Gravitationen är lite lägre vid ekvatorn än vid polerna. (ca 0,5% skillnad)
Citera
2025-03-19, 11:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Inte helt försumbar. Gravitationen är lite lägre vid ekvatorn än vid polerna. (ca 0,5% skillnad)
Ingenting som kan förklara Billigost supervindar på 450 m/s dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in