2025-03-18, 20:40
Medlem
Sankt-Kristoffers avatar
Som rubriken lyder. Vill undvika handla på de stora matkedjorna så länge som det går men har ingen färsk jäst hemma tyvärr för att baka bröd. Var kan jag hitta det någonstans?
Citera
2025-03-18, 20:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sankt-Kristoffer
Som rubriken lyder. Vill undvika handla på de stora matkedjorna så länge som det går men har ingen färsk jäst hemma tyvärr för att baka bröd. Var kan jag hitta det någonstans?

Om det duger med torrjäst brukar det finnas på arablivs, det är dock inte märken du känner igen.
Citera
2025-03-18, 20:47
Medlem
Citat:

Vart handlar du resten av ingredienserna då? Macken?
Och vad är de stora matkedjorna? Ica, coop, willys? Hemköp? Lidl?

Annars har du som sagt turklivs, har sett vanlig sketen svensk jäst där, både torr och färsk.
Om inte, så får du baka på bakpulver. Eller surdeg.
Citera
2025-03-18, 21:00
Medlem
Be en granne om en nypa jäst
Citera
2025-03-18, 21:57
Medlem
Sankt-Kristoffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vart handlar du resten av ingredienserna då? Macken?
Och vad är de stora matkedjorna? Ica, coop, willys? Hemköp? Lidl?

Annars har du som sagt turklivs, har sett vanlig sketen svensk jäst där, både torr och färsk.
Om inte, så får du baka på bakpulver. Eller surdeg.

Surdeg var smart sagt det hade jag glömt bort man kunde göra tackar tackar
Citera
2025-03-18, 21:59
Medlem
Sankt-Kristoffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Be en granne om en nypa jäst

Önskar jag kunde men alla grannar är lika fattiga (och tafatta) studenter likt mig
Citera
2025-03-18, 22:16
Moderator
tobess avatar
Man kan laga egen jäst hemma, surdeg är ju ett typexempel på en variant av det.

Det går också att göra av t.ex. russin eller dadlar. Blanda i förhållande 1:2 (t.ex. 1 dl russin, 2 dl vatten), går att lägga till lite socker också. Funkar med andra frukter och bär också, det är ju i praktiken så man jäste vin en gång i tiden.

Exakt hur mycket du behöver använda sen för att det ska motsvara X g vanlig jäst har jag ingen som helst aning om. Men det bör väl gå att prova sig fram, aktivera på samma sätt som andra motsvarande (d.v.s. blanda med lite mjöl och gör en fördeg som får bubbla till sig en stund före), lär väl också precis som surdeg kräva längre jästider sen om det är det du använder.
Citera
2025-03-18, 23:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:

I södra Sverige kanske, när det är säsong för druvor. Då kan du smyga in på en vingård, och skrapa av och samla ihop i en burk så mycket som du bara orkar av det vita lite mjöliga pulvret på druvorna, som du sedan fuktar lite, strör lite socker över och kastar i en multivitamin. Lycka till.

Annars, om du måste ha jäst typ denna vecka, så antar jag du får bryta dig in på ett bageri eller liknande.
Citera
2025-03-19, 19:10
Avslutad
så går det när man ska fjanta med att bojkotta.. stå ditt kast nu och var utan din jäst.
Citera
2025-03-19, 19:12
Medlem
Bjud in grannfrun så får du jäst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här