Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Blev nyfiken.
Jag svarar här.
Yvonne N och Ahmed Z hade alla förutsättningar att möta Stig Engström strax väster om manskapsbodarna (
"5 - 6 steg" väster om bodarna).
De var på väg mot varandra. Enligt alla tre. Poliserna var nästan framme vid Luntmakargatan när Engström övervägde att springa ifatt dem för att berätta vad Lisbeth Palme hade sagt om signalementet (E63-C).
"När de här polismännen har hunnit ungefär i höjd med barackerna och nästan ända fram till Luntmakargatan så slår det mig att jag borde ju ha ropat någonting om den mörkblåa täckjackan. Jag blir lite förtretad på mig själv att jag inte tänkte på att säga det samtidigt. Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen. När jag kommer till Luntmakargatan så ser jag inte tillstymmelsen till någon utav dem. Då återvänder jag tillbaka till Sveavägen."
Poliserna
måste ha avslutat mötet med Yvonne N och Ahmed Z och sprungit vidare mot trappan när Engström började springa.
Varför? Engström såg inte poliserna när han började springa. Det kan han inte ha gjort. Om Engström fortfarande såg poliserna när han började springa hade han sett var och när han förlorade dem ur sikte. Förhöret visar att Engström
inte såg var och när han förlorade poliserna ur sikte (E63-C).
Yvonnes och Ahmeds möte med poliserna vid Luntmakargatan var
"högst 5 - 10 sekunder" (A14205-3) eller
"c:a 10 sekunder" (E15-2-A). Med all sannolikhet fortsatte Yvonne och Ahmed på
norra sidan av manskapsbodarna.
Den norra passagen låg i rak linje med
gången bredvid skjulet. Yvonne fick inte syn på Engström
"5 - 6 steg" väster om Johannesgatan. Om Engström började springa när Yvonne och Ahmed var halvvägs längs de 20 meter långa manskapsbodarna möttes de
"5 - 6 steg" väster om bodarna (30 meter från mordplatsen). Yvonne och Ahmed tillfrågades inte om de mötte någon där. Engström tillfrågades den 25 april (E-63-C). Då kunde han inte minnas om han mötte någon där. Han ville bara hinna ifatt poliserna.
Några var offentliga 1989: E63-A, E-63-C, E-15, E15-B, E15-C, E15-1, E15-1-A, E15-2 och E15-2-A.
De visar att Yvonne och Ahmed var på kollisionskurs med Engström och att mötet kan ha ägt rum strax väster om manskapsbodarna på Tunnelgatan. E15-2 visar att mötet med Lars J vid trappkrönet bara var
"några sekunder" och att mötet med poliserna vid Luntmakargatan bara var
"c:a 10 sekunder". A14205-3 (som släpptes 2020) visar att mötet med poliserna var
"högst 5 - 10 sekunder".
"Polismännen frågade om de hade sett någon springa förbi. De berättade att de mött en kille i trappan. Polismännen sprang vidare. Detta moment, dvs när poliserna pratade med dem, tog c:a 10 sekunder. Ahmed Z trodde i det läget att polismännen var intresserade av den kille som de hade mött i trappan högst uppe vid Malmskillnadsgatan" (E15-2-A). Varför trodde Ahmed det? Det enda rimliga svaret är att Lars J var den första som de mötte. Det var uppenbart för Yvonne och Ahmed att Lars sprang efter någon. Om Yvonne och Ahmed hade mött någon som Lars kunde ha sprungit efter borde de ha berättat för poliserna om den mannen istället. Inte om Lars.
Att ingen såg att Engström sprang efter poliserna är inte konstigt. Samtidigt fick folksamlingen veta att brottsoffret var Olof Palme (när Lisbeth berättade vem hon var). All uppmärksamhet riktades mot brottsoffret.
Att Engström borde ha fattat att poliserna hade personradio är trams av Filter. System 80 infördes 1984 och var fortfarande nytt. Det var många som inte visste att poliser hade personradio.
Att Engström borde ha sett poliserna när han vände vid Luntmakargatan är mer trams av Lars Larsson, Filter och Krister Petersson. Engström stod mitt i korsningen när han beslutade sig för att vända.
Skjulet med containern skymde sikten mot trappkrönet.
Att GM kunde se från trappkrönet att Lars J var i
"20-årsåldern" (som Engström uppgav 13 timmar efter mordet) när GM gjorde ett
"snabbt ögonkast" från krönet och Lars J gömde sig snabbt bakom skjulet med containern är ännu mer trams av Lars Larsson, Filter och Krister Petersson. Denna idé (som kläcktes av Larsson i boken "Nationens fiende" från 2016 och inte av Thomas Pettersson som han påstod i TV4 2018) är nog den sämsta idén i utredningen. Lars J följde GM med blicken från första delen av trappan till krönet. GM såg inte bakåt förrän vid krönet (E15-C). Lars var
"tveksam" om GM såg honom
överhuvudtaget (E15-B).
När Larsson skrev boken visste han inte att
både Lisbeth och Engström såg Lars J från Sveavägen (som framgår av boken).
Inte bara Engström såg Lars J från Sveavägen. Även Lisbeth såg Lars J från Sveavägen. Vid den tidpunkt då Engström såg Lars J från Sveavägen (
"1 - 3 minuter" efter skotten).
Yvonne N och Ahmed Z var alkoholpåverkade. För journalister berättade Yvonne att hon och Ahmed inledde kvällen med spritförtäring i Ahmeds lägenhet på Ringvägen 155 på Södermalm (Ahmed hade separerat från sin svenska fru). Yvonne var inte
"fullständigt nykter" som Hans Holmér påstod i sin bok "Olof Palme är skjuten!" från 1988. Ahmed såg inte någon alls på David Bagares gata (som framgår av E15-2-B). Däremot
"en tjock kille med rock" på Tunnelgatan. Ahmed
"hade inte sett ett jävla dugg" på David Bagares gata (som framgår av spaningsledningens möte den 11 juni 1986). Mötet med Lars vid trappkrönet var
"några sekunder". Så kort att de inte ens stannade.
Lars frågade inte
"vart mannen hade tagit vägen som de måste ha mött". Yvonne svarade inte
"att mannen försvunnit vidare nedför backen mot Regeringsgatan". Som påstås i krimjourens missvisande referat av första förhöret med Lars (telefonförhöret två timmar efter mordet). Lars frågade om Yvonne och Ahmed hade sett någon
"springa förbi" (som framgår av senare och bättre förhör). Ahmed svarade inte. Yvonne pekade (mot klubben på Johannesgatan 8 som hon och Ahmed nyss hade lämnat),
"liksom jakande".
När Yvonne intervjuades i Kanalen den 9 september 1988 verkade hon osäker och kunde inte minnas polisernas frågor vid Luntmakargatan. Hon trodde att de mötte dem i trappan. Ahmed hade inga svårigheter att minnas var de mötte poliserna och vad de frågade om. Yvonne och Ahmed svarade att de mötte en man med
axelremsväska (Lars). De mötte ingen
före Lars (A14205-1-A). Poliserna som Yvonne och Ahmed mötte vid Luntmakargatan beordrade (
"anmodade") dem att lämna namn och nummer till en polis vid mordplatsen (A14205-1-A). Oavsett vad de hade sett. Yvonne lämnade namn och nummer till polisinspektör Kjell Östling. Liksom taxiföraren Hans J gjorde. Ingen förstod att Yvonne och Ahmed var paret som Lars mötte vid trappkrönet. Därför efterlystes paret.
Ström hade bara sovit några timmar när han förhörde Yvonne den 2 mars (E63-8-A). Det enda han hade att gå på var krimjourens missvisande referat (av det korta telefonförhöret med Lars två timmar efter mordet). När Ström förhörde Ahmed den 3 mars var det svårt att förstå hans svar (som framgår av E15-2-B hade Ahmed stort behov av tolk och hade ingen tolk). Ställd inför Yvonnes osäkra svar och Ahmeds oklara svar placerade Ström den springande mannen med handledsväskan på David Bagares gata (att Engström hade en handledsväska fick Ström inte veta förrän den 10 mars). Inte på Tunnelgatan. Där Yvonne och Ahmed mötte honom. Yvonne och Ahmed mötte ingen förrän de mötte Lars vid trappkrönet. Sedan poliserna vid Luntmakargatan. Sedan Engström väster om manskapsbodarna (30 meter från mordplatsen).
"Det sprang män lite överallt" när Yvonne förhördes (E63-8-A).
Bara några timmar senare berättade Hans Holmér om
Yvonnes uppgifter i direktsänd TV. Under resten av 1986 hölls inga fler förhör med Yvonne och Ahmed. Bortsett från Yvonnes fotokonfrontation den 4 mars, Länninges tidskontroller med Ahmed den 13 mars (fortfarande utan tolk) och konfrontationsförhören med Gunnarsson den 16 maj. Inga bättre förhör hölls under resten av utredningen. Yvonne vittnade inte i rättegångarna 1989 (på grund av Kvällspostens fotovisning 1988). Hade hon vittnat 1989 hade bubblan spruckit.
Yvonne fastnade i mediabilden av hennes vittnesuppgifter. När Holmér röjde Yvonnes identitet (i boken "Olof Palme är skjuten!" 1988) tappade hon förtroendet för polisen. Hon flyttade utomlands 1990 och återvände inte förrän 2004. Ahmed gick bort 2007. Yvonne 2024. Ljudinspelningarna av Ströms förhör den 2 mars och 3 mars 1986 (de enda egentliga förhören med "de sista vittnena") kan inte polisen hitta idag.
Efter 2020 har fler uppslag blivit offentliga. Bland andra A14205-1-A, A14205-3,
E15-2-B (här nästan omaskad) och E63-8-A.