Citat:
Ursprungligen postat av
cjh
I Kallebrogens länkade PDF kan man läsa följande:
Man skulle här kunna argumentera för att uppgiften lämnats till annan vid det tillfälle då den efterfrågas, eftersom uppgifterna i dessa databaser inte publiceras vid en given tidspunkt på samma sätt som till exempel när de postas här på Flashback.
Med tanke på vad som framgår nedan så är det dock inte säkert att det har någon betydelse.
I HD's dom som Mr.RedHat hänvisar till finns en hänvisning till NJA 2013 s. 945 p.9-12, och där följer man hänvisningarna vidare därifrån så hamnar man till slut i YGL (
https://lagen.nu/1991:1469) 7. kapitlet §3 där följande kan hittas:
1 kap. 4 § har följande lydelse:
Det finns således, enligt min bedömning, goda skäl att kunna anta att publiceringarna på de aktuella tjänsterna omfattas av YGL 7 kap 3§ och att preskriptionstiden därmed inträffar sex månader från när informationen inte längre tillhandahölls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Mycket intressant genomgång. Bra bidrag!
Ja det verkar helt klart vara ett hållbart argument. Måste ändå påpeka ironin i att yttrandefrihetsgrundlagen används emot dem, när de hävdar "nyhetsförmedling" som fasad för sin databashantering.
Citat:
Ursprungligen postat av
cjh
Det jag glömde att skriva i inlägget är att den viktiga skillnaden mellan den HD dom som du länkade till och de aktuella tjänsterna är att webbsidan i HD-domen inte omfattades av de fyra överföringssätten som finns angivna i den aktuella YGL texten (helt bortsett från att sidan ifråga nog inte heller hade utgivningsbevis, även om jag inte kollat detta).
Lagen gör här en klar och tydlig skillnad mellan när du publicerar något på t.ex en nättidning och när du tillhandahåller något på en särskild begäran, vilket de aktuella tjänsterna nog får anses göra.
Det är en bra analys baserat på lagtexten!
Dock så håller den tyvärr inte, då "
särskild begäran" definieras mycket snävare än vad som framgår av lagtexten. Per Junos lagkommentar:
"
Stadgandet i punkten 2 c syftar på databaser ur vilka fysiska exemplar av skrifter, upptagningar eller bilder framställs på beställning. Typexemplet är tryckta böcker (beställningstryck eller print-on-demand), men det kan också vara tekniska upptagningar som innehåller exempelvis ljudböcker, dvd-filmer eller musikskivor. Databasregeln medför då att YGL gäller för innehållet i den databas varur exemplaren framställs."
Citat:
Ursprungligen postat av
Forsvarsadvokat
Ok. Jag talar inte om att preskriptionstiden kan ha slagit in gällande ett visst brott, utan att en fortsatt spridning till ytterligare personer kan utgöra ett nytt brott.
28. Åtgärder som medför ytterligare spridning av de redan publicerade bilderna eller uppgifterna kan däremot grunda ansvar för olaga integritetsintrång, exempelvis genom att bilderna eller uppgifterna publiceras på nytt på en annan hemsida eller på annat sätt görs tillgängliga för en ännu vidare personkrets. Det är i så fall fråga om en ny spridning som direkt omfattas av brottsbeskrivningen
Jag har lite svårt att se att detta skulle kunna tillämpas på det viset, faktiskt. Att en uppgift bara ligger kvar på samma sajt är i sig inte tillräckligt för att räknas som en ny spridning, även om en ny person skulle koppla upp sig till sajten och ta del av uppgiften.
Skillnaden här är väl att det ligger bakom en paywall, men jag har lite svårt att det skulle göra skillnad heller. Ta t.ex. en tidning som lägger sina artiklar bakom en paywall. Om en person köper en prenumeration, och sen läser den artikeln, skulle det vara en ny spridning då? Jag skulle säga nej.
Jag kan inte säga att det definitivt är fel, men jag tror inte det tolkningen du framför skulle hålla inför en domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snoskoter2025
Kör på förtal. Påkalla det från allmän synpunkt så måste polis/åklagare utreda det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Det ena utesluter inte det andra. Det här med allmän synpunkt rör väl främst om åklagare ska väcka åtal ex-officio, vilket normalt inte ska ske vid ärekränkning. Kan i och för sig vara bra att påtala det, så att åklagaren kan väcka åtal åt alla som finns registrerade.
Nu rör detta visserligen utgivningsbevis, så kanske är annat som gäller då i denna del när JK ska fatta beslut om åtal (någon mer insatt får gärna fylla på med vad som gäller). Kommer i vart fall hålla Thomas Bull sysselsatt som nytillträdd JK. Är visserligen något irrelevant i och med att detta är två skilda saker, men Thomas Bull var ett av de justitieråd som anmälde skiljaktig mening i HD:s beslut.
Att åtal är påkallat ur allmän synpunkt är något som åklagaren bestämmer helt själv, Snoskoter.
Rödhatt, att det ska vara påkallat från allmän synpunkt gäller alla åtal för förtal enligt BrB, vare sig de är ex officio eller efter anmälan. Ex officio-åtal för förtal sker dock så vitt jag vet i stort sett bara när det gäller förtal av minderåriga.
I praktiken så är JK
mycket mer restriktiv med åtal för förtal än allmänna åklagare är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Forsvarsadvokat
Lätt hänt 😊 Ville mest reta dig lite.