2025-03-18, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Med andra ord är det helt fritt fram att bryta mot GDPR då det inte är brottsligt att ignorera den bestämmelsen.
Då gör ju inte Lexbase fel ändå i lagens mening?

Sveriges rättssystem bygger inte enbart på straffrättsliga sanktioner. IMY kan utfärda viten och enskilda kan kräva skadestånd.
Citera
2025-03-18, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Förtal (och olaga integritetsintrång) är inte ett perdurerande brott, se HDs skäl NJA 2020 s. 917

Tack. HD verkar emellertid hålla det öppet för att det är fråga om ett nytt brott.
Citera
2025-03-18, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
"Förtal är inte ett perdurerande brott."
(https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rav-202202-fortal-och-forolampning.pdf

HD-domen gällde förbehåll vid domstolars utlämning av domar i brottmål. Den hade inget med förtal att göra.

Oavsett prejudikat så faller tryckfrihetsbrott aldrig under allmänt åtal. Det är alltid JK som är ensam åklagare i tryckfrihetsmål (dock sp kan målsäganden själv också driva ett enskilt åtal).

Instämmer till stor del. Vill dock rätta en sak: domen handlade inte om domar skulle lämnas ut med förbehåll, utan om de fick lämnas ut med förbehåll.

En AI är inte en advokat.

AI är notoriskt dåliga på juridiska frågor (iaf svenska såna). Orkar inte läsa tramset. Dock så kan jag påpeka att det inte är brottsligt att bryta mot GDPR, däremot kan det leda till administrativa sanktioner, som t.ex. sanktionsavgifter.

Ok, tack. Då rätter jag dig på samma punkt som tidigare, det är ingen dom. Det är ett beslut.
Citera
2025-03-18, 12:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Ok, tack. Då rätter jag dig på samma punkt som tidigare, det är ingen dom. Det är ett beslut.
Tackar!

Håll fingrarna varma; du lär få rätta mig igen nästa gång det kommer på tal också.
Citera
2025-03-18, 12:08
Medlem
Citat:
"Förtal är inte ett perdurerande brott."
(https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rav-202202-fortal-och-forolampning.pdf)

Citat:
Förtal (och olaga integritetsintrång) är inte ett perdurerande brott, se HDs skäl NJA 2020 s. 917

I Kallebrogens länkade PDF kan man läsa följande:
Citat:
Förtal är inte ett perdurerande brott.6 Preskriptionstiden räknas därför från den dag då uppgiften lämnats till annan, dvs. då brottet fullbordades och avslutades.
Man skulle här kunna argumentera för att uppgiften lämnats till annan vid det tillfälle då den efterfrågas, eftersom uppgifterna i dessa databaser inte publiceras vid en given tidspunkt på samma sätt som till exempel när de postas här på Flashback.
Med tanke på vad som framgår nedan så är det dock inte säkert att det har någon betydelse.

I HD's dom som Mr.RedHat hänvisar till finns en hänvisning till NJA 2013 s. 945 p.9-12, och där följer man hänvisningarna vidare därifrån så hamnar man till slut i YGL (https://lagen.nu/1991:1469) 7. kapitlet §3 där följande kan hittas:

Citat:
Preskription vid allmänt åtal
3 § Den tid inom vilken allmänt åtal för yttrandefrihetsbrott ska väckas är i fråga om
1) program sex månader från det att programmet sändes,
2) tillhandahållande som avses i 1 kap. 4 § första stycket 2 a-c sex månader från när informationen inte längre tillhandahölls,
3) offentlig uppspelning ur en databas som avses i 1 kap. 4 § första stycket 2 d sex månader från uppspelningen,
4) och tekniska upptagningar ett år från det att upptagningen gavs ut.

1 kap. 4 § har följande lydelse:

Citat:
4 § Denna grundlags föreskrifter om sändningar av program tillämpas också när information ur en databas, vars innehåll kan ändras endast av den som driver verksamheten, tillhandahålls allmänheten med hjälp av elektromagnetiska vågor

1) av någon av följande:
a) en redaktion för en periodisk skrift eller ett program,
b) ett företag för yrkesmässig framställning av sådana skrifter som avses i tryckfrihetsförordningen eller av tekniska upptagningar,
c) en nyhetsbyrå, eller
d) någon annan, om det finns utgivningsbevis för verksamheten enligt 5 §, och

2) på något av följande sätt:
a) överföring på särskild begäran,
b) överföring enligt överenskommelse i förväg,
c) framställning på särskild begäran av tekniska upptagningar, skrifter eller bilder, eller
d) offentlig uppspelning.

Det finns således, enligt min bedömning, goda skäl att kunna anta att publiceringarna på de aktuella tjänsterna omfattas av YGL 7 kap 3§ och att preskriptionstiden därmed inträffar sex månader från när informationen inte längre tillhandahölls.
Citera
2025-03-18, 12:08
Avslutad
Citat:
Tackar!

Håll fingrarna varma; du lär få rätta mig igen nästa gång det kommer på tal också.

Lätt hänt 😊 Ville mest reta dig lite.
Citera
2025-03-18, 12:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Tack. HD verkar emellertid hålla det öppet för att det är fråga om ett nytt brott.
Jag uppfattar inte det som en öppen fråga i och med följande resonemang.

Kod:
38. Såväl olaga integritetsintrång som förtal kan dessutom begås på vitt skilda sätt – det är långt ifrån alltid brotten begås genom publicering av bild eller uppgift på internet. Även när det är fråga om publicering på internet så kan detta ske i ett sammanhang där den som har lagt ut bilden eller uppgiften inte har möjlighet att radera den. Skulle brotten anses pågå till dess att spridningen har upphört, och preskriptionstiden därmed inte börja löpa förrän bilden eller uppgiften inte längre sprids, skulle det kunna förekomma att en preskriptionstid i vissa fall aldrig börjar löpa. En sådan ordning kan inte anses vara förenlig med de synpunkter som ligger bakom preskriptionsinstitutet.
Citera
2025-03-18, 12:13
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
I Kallebrogens länkade PDF kan man läsa följande:

Man skulle här kunna argumentera för att uppgiften lämnats till annan vid det tillfälle då den efterfrågas, eftersom uppgifterna i dessa databaser inte publiceras vid en given tidspunkt på samma sätt som till exempel när de postas här på Flashback.
Med tanke på vad som framgår nedan så är det dock inte säkert att det har någon betydelse.

I HD's dom som Mr.RedHat hänvisar till finns en hänvisning till NJA 2013 s. 945 p.9-12, och där följer man hänvisningarna vidare därifrån så hamnar man till slut i YGL (https://lagen.nu/1991:1469) 7. kapitlet §3 där följande kan hittas:

1 kap. 4 § har följande lydelse:

Det finns således, enligt min bedömning, goda skäl att kunna anta att publiceringarna på de aktuella tjänsterna omfattas av YGL 7 kap 3§ och att preskriptionstiden därmed inträffar sex månader från när informationen inte längre tillhandahölls.
Mycket intressant genomgång. Bra bidrag!

Ja det verkar helt klart vara ett hållbart argument. Måste ändå påpeka ironin i att yttrandefrihetsgrundlagen används emot dem, när de hävdar "nyhetsförmedling" som fasad för sin databashantering.
Citera
2025-03-18, 12:18
Medlem
Citat:
Mycket intressant genomgång. Bra bidrag!

Ja det verkar helt klart vara ett hållbart argument. Måste ändå påpeka ironin i att yttrandefrihetsgrundlagen används emot dem, när de hävdar "nyhetsförmedling" som fasad för sin databashantering.
Det jag glömde att skriva i inlägget är att den viktiga skillnaden mellan den HD dom som du länkade till och de aktuella tjänsterna är att webbsidan i HD-domen inte omfattades av de fyra överföringssätten som finns angivna i den aktuella YGL texten (helt bortsett från att sidan ifråga nog inte heller hade utgivningsbevis, även om jag inte kollat detta).

Lagen gör här en klar och tydlig skillnad mellan när du publicerar något på t.ex en nättidning och när du tillhandahåller något på en särskild begäran, vilket de aktuella tjänsterna nog får anses göra.
Citera
2025-03-18, 12:31
Avslutad
Citat:
Jag uppfattar inte det som en öppen fråga i och med följande resonemang.

Kod:
38. Såväl olaga integritetsintrång som förtal kan dessutom begås på vitt skilda sätt – det är långt ifrån alltid brotten begås genom publicering av bild eller uppgift på internet. Även när det är fråga om publicering på internet så kan detta ske i ett sammanhang där den som har lagt ut bilden eller uppgiften inte har möjlighet att radera den. Skulle brotten anses pågå till dess att spridningen har upphört, och preskriptionstiden därmed inte börja löpa förrän bilden eller uppgiften inte längre sprids, skulle det kunna förekomma att en preskriptionstid i vissa fall aldrig börjar löpa. En sådan ordning kan inte anses vara förenlig med de synpunkter som ligger bakom preskriptionsinstitutet.

Ok. Jag talar inte om att preskriptionstiden kan ha slagit in gällande ett visst brott, utan att en fortsatt spridning till ytterligare personer kan utgöra ett nytt brott.

28. Åtgärder som medför ytterligare spridning av de redan publicerade bilderna eller uppgifterna kan däremot grunda ansvar för olaga integritetsintrång, exempelvis genom att bilderna eller uppgifterna publiceras på nytt på en annan hemsida eller på annat sätt görs tillgängliga för en ännu vidare personkrets. Det är i så fall fråga om en ny spridning som direkt omfattas av brottsbeskrivningen
Citera
2025-03-18, 12:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det jag glömde att skriva i inlägget är att den viktiga skillnaden mellan den HD dom som du länkade till och de aktuella tjänsterna är att webbsidan i HD-domen inte omfattades av de fyra överföringssätten som finns angivna i den aktuella YGL texten (helt bortsett från att sidan ifråga nog inte heller hade utgivningsbevis, även om jag inte kollat detta).

Lagen gör här en klar och tydlig skillnad mellan när du publicerar något på t.ex en nättidning och när du tillhandahåller något på en särskild begäran, vilket de aktuella tjänsterna nog får anses göra.
Jag tror inte sidan i min länkade dom omfattades av utgivningsbevis eftersom det var riksåklagaren, inte JK, som förde talan i målet.
Men jag köper ditt resonemang helt och hållet. Det gäller bara att få en domstol att tänka i samma banor.

Finns det är praxis på där 7 kap 3§ YGL har prövats?
Citera
2025-03-18, 12:51
Medlem
Citat:
Jag tror inte sidan i min länkade dom omfattades av utgivningsbevis eftersom det var riksåklagaren, inte JK, som förde talan i målet.
Men jag köper ditt resonemang helt och hållet. Det gäller bara att få en domstol att tänka i samma banor.

Finns det är praxis på där 7 kap 3§ YGL har prövats?
Sidan ifråga var ju snuska.com, så jag betvivlar starkt att den hade utgivningsbevis...

Jag vet faktiskt inte om det finns någon dom där det har prövats vilka som omfattas av de aktuella bestämmelserna, men jag har inte heller letat.

Det ska ju också kanske förtydligas att det jag skrivit har handlat om tidsgränsen gällande allmänt åtal för yttrandefrihetsbrott, inte förtal i allmänhet. Och det har heller inget med GDPR att göra, det är ju en annan linje man kan välja att angripa dem på i och med den senaste HD domen.
Senast redigerad av cjh 2025-03-18 kl. 12:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in