2025-03-16, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ingen har någonsin lyckats göra det. Du kanske blir den första? Inser du inte att det är helt omöjligt att få alla avstånd att matcha på en platt karta? Det beror på att på en platt karta blir avstånden större och större ju längre söderut man kommer, medan de i verkligheten blir mindre och mindre söder om ekvatorn. Den visar flygtiderna mellan de tre städerna jag nämnde. Du har erkänt att de stämmer, och därmed har du också erkänt avstånden. Nu motsäger du dig själv om du inte kan rita en sådan karta. Lycka till.

Men om man utgår från att jorden är platt, man mäter upp avstånden och sedan ritar en karta utefter det så är det ju en komplett platt karta, eller hur?
Citera
2025-03-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men om man utgår från att jorden är platt, man mäter upp avstånden och sedan ritar en karta utefter det så är det ju en komplett platt karta, eller hur?
Det är helt omöjligt. Titta bara på Gleason. Det är helt fel söder om ekvatorn, och det beror på att avstånden på den kartan blir större och större, men de dokumenterade avstånden söder om ekvatorn blir faktiskt kortare och kortare ju längre söderut man kommer. Hur ska du lösa det problemet.
Citera
2025-03-16, 23:42
Avslutad
Citat:
Det är helt omöjligt. Titta bara på Gleason. Det är helt fel söder om ekvatorn, och det beror på att avstånden på den kartan blir större och större, men de dokumenterade avstånden söder om ekvatorn blir faktiskt kortare och kortare ju längre söderut man kommer. Hur ska du lösa det problemet.

Jag pratar inte om Gleason och skit i kartor och om jorden är platt eller sfärisk.

Mäter man upp de faktiska avstånden på jorden och sedan ritar en karta, så får man en karta baserad på verkligheten. Och om denna verklighet är platt eller sfärisk går inte att utläsa pga avstånden.
Citera
2025-03-16, 23:42
Medlem
Citat:
Jag ska grotta mig ner i ämnet senare och återkommer med en pulverisering av dina belägg.

Lycka till. Men du kommer inte att lyckas.

De kända avstånden är inte förenliga med en platt jord.
Citera
2025-03-16, 23:46
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om Gleason och skit i kartor och om jorden är platt eller sfärisk.

Mäter man upp de faktiska avstånden på jorden och sedan ritar en karta, så får man en karta baserad på verkligheten. Och om denna verklighet är platt eller sfärisk går inte att utläsa pga avstånden.

Du kommer inte lyckas rita upp en sådan karta.De kända avstånden är inte förenliga med en platt karta.

Det enklaste beviset för detta är att ekvatorns längd inte är förenlig med avståndet från ekvatorn till Nordpolen.

Prova själv att rita en cirkel där omkretsen är 4ggr dess radie
Citera
2025-03-16, 23:49
Medlem
Citat:

Varför tror du ingen har lyckats? Det är ju i teorin en smal sak ändå så är det ingen som lyckas.

Har ni bara otur eller har ni tänkt fel?
Citera
2025-03-16, 23:57
Medlem
Citat:

Ja, det går att utläsa just på grund av avstånden. Den enda anledningen till att jag nämner Gleason är att det är den enda plattajordkartan som finns, och tyvärr är det helt omöjligt att få någon platt jordkarta att matcha verkligheten söder om ekvatorn. Plattjordskartan fortsätter ju att expandera söderut, medan avstånden i själva verket blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer. Hur ska du klämma in det på en platt karta? Bara prova!
Citera
2025-03-16, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du kommer inte lyckas rita upp en sådan karta.De kända avstånden är inte förenliga med en platt karta.

Det enklaste beviset för detta är att ekvatorns längd inte är förenlig med avståndet från ekvatorn till Nordpolen.

Prova själv att rita en cirkel där omkretsen är 4ggr dess radie

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför tror du ingen har lyckats? Det är ju i teorin en smal sak ändå så är det ingen som lyckas.

Har ni bara otur eller har ni tänkt fel?

Om jorden är platt, då är såklart en avbildning utifrån verkliga mått inga problem. Tror du måtten totalförändras bara för att man gör en karta eller?
Citera
2025-03-17, 00:08
Medlem
Citat:
Om jorden är platt, då är såklart en avbildning utifrån verkliga mått inga problem. Tror du måtten totalförändras bara för att man gör en karta eller?
Här är du i kärnan av saken. Om jorden vore platt skulle det vara det enklaste i världen att göra en karta där alla avstånd stämmer, men ingen har lyckats göra det. Det är nämligen helt omöjligt att få avstånden söder om ekvatorn korrekta.
Citera
2025-03-17, 00:09
Avslutad
Citat:
Ja, det går att utläsa just på grund av avstånden. Den enda anledningen till att jag nämner Gleason är att det är den enda plattajordkartan som finns, och tyvärr är det helt omöjligt att få någon platt jordkarta att matcha verkligheten söder om ekvatorn. Plattjordskartan fortsätter ju att expandera söderut, medan avstånden i själva verket blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer. Hur ska du klämma in det på en platt karta? Bara prova!

Jag har inte brytt mig om Gleason innan, men var framkommer det att det är en platt-karta?
Citera
2025-03-17, 00:12
Avslutad
Citat:
Här är du i kärnan av saken. Om jorden vore platt skulle det vara det enklaste i världen att göra en karta där alla avstånd stämmer, men ingen har lyckats göra det. Det är nämligen helt omöjligt att få avstånden söder om ekvatorn korrekta.

Hur vet du att alla avstånd stämmer? Har du kontrollmätt?
Citera
2025-03-17, 00:13
Medlem
Citat:
Jag har inte brytt mig om Gleason innan, men var framkommer det att det är en platt-karta?
De allra flesta FE säger att Gleason är den korrekta plattjordskartan. Vissa har blivit pressade att erkänna att det inte är korrekt, men de har aldrig kommit på något alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in