• 1
  • 2
2025-03-16, 18:51
Medlem
Pilotjackans avatar
Har nyligen blivit kallad till mönstring, en upplevelse som jag känner kan båda vägarna baserat på var man blir placerad. Just nu tycker jag det verkar mest intressant med stridspilot. Har gjort lite undersökning via försvarsmakten och olika trådar här på fb och tror jag uppfyller alla kraven eftersom jag ändå är relativt stark och har bra kondition. Har hört att det är lite olika med den utökade mönstringen baserat på vilken utbildning det är, så är mest intresserad av de såkallade Pilottesterna. Enligt försvarsmaktens hemsida kan man söka sig mot stridspilot om man uppfyller kraven, men hur funkar det egentligen? Kan dem tvinga dig in i ett annat regemente även fast man når grundkraven? Kan de stoppa dig från att bli stridspilot om Försvarsmakten har "större" brister i andra områden? Hur funkar deras nominering? Har någon som blivit stridspilot här på fb några tips på vad man bör tänka på innan och under den utökade mönstringen?
Citera
2025-03-16, 19:19
Medlem
Blir du nominerad, så är det stridspilot du utbildas till, inget annat. Att vara stark och ha bra kondition är långt ifrån de andra mer omfattande kraven, gällande psykolog tester, tandhälsa, syn, simultankapacitet, och jag vet inte allt. 22 krav ska uppfyllas. Testerna delas upp på tre dagar. Del 1,2 och 3. Man går antingen vidare från steg 1 till 2 eller 3, eller så sorteras man bort allt eftersom
Citera
2025-03-16, 19:50
Medlem
pn222jws avatar
Det lär handla bland annat om främst mycket god spatial (rumsuppfattning) förmåga, god reaktionssnabbhet och att samtidigt läsa av 10 olika instrument... och god fysik och psyke. (Saknar egen erfarenhet så jag vet egentligen inte).

A Pilot's Guide to Tackling Spatial Disorientation
https://www.youtube.com/watch?v=0RvE8amwZWU
Citera
2025-03-16, 20:20
Moderator
Neksnors avatar
Måste man inte först ha klarat en vanlig militär grundutbildning, alltså "gjort lumpen", innan det kan bli aktuellt med pilotutbildning?
Marcus Wandt började med att bli fallskärmsjägare och senare blev han pilot.
Citera
2025-03-16, 22:58
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotjackan
Har nyligen blivit kallad till mönstring, en upplevelse som jag känner kan båda vägarna baserat på var man blir placerad. Just nu tycker jag det verkar mest intressant med stridspilot. Har gjort lite undersökning via försvarsmakten och olika trådar här på fb och tror jag uppfyller alla kraven eftersom jag ändå är relativt stark och har bra kondition. Har hört att det är lite olika med den utökade mönstringen baserat på vilken utbildning det är, så är mest intresserad av de såkallade Pilottesterna. Enligt försvarsmaktens hemsida kan man söka sig mot stridspilot om man uppfyller kraven, men hur funkar det egentligen? Kan dem tvinga dig in i ett annat regemente även fast man når grundkraven? Kan de stoppa dig från att bli stridspilot om Försvarsmakten har "större" brister i andra områden? Hur funkar deras nominering? Har någon som blivit stridspilot här på fb några tips på vad man bör tänka på innan och under den utökade mönstringen?

Ja. Dom kan placera dig var dom vill.
Du gör ditt bästa på mönstringen, men kommer ändå inte att platsa som gripenpilot (för kraven är sjukt höga). Du har då ändå bevisat god fysiskt och mental förmåga och får välja mellan 3-4 tjänster som du inte är intresserad av. Det är för sent att hoppa av i det läget (i teorin..).

Men jag har inte läst om att någon fått ex.vis fängelsestraff för värnpliktsvägran de senaste decennierna.

Det finns faktiskt många andra roliga tjänster om du inte kan bli pilot. Lås dig inte vid något så smalt (som också är en dröm som du själv byggt upp utan att veta vad det innebär). Det är nog coolt att exempelvis tillhöra besättningen på en Leopard också, och då får du en helt annan gemenskap.
63 ton och det smäller på bra om kanonen.

(Lumpen handlar också om att bära ryggsäck ute i våra vackra skogar, inte sitta i en simulator..)
Citera
2025-03-16, 23:22
Medlem
Om någon söker till att bli stridspilot och klarar tester upp till en viss nivå, men inte når hela vägen till att bli antagen till utbildning på Gripen, så kan man ha nått nivån att bli antagen som tex helikopterpilot. Om man blir antagen, så inleds dock utbildningen alltid med en mer allmän grundläggande militär utbildning på ca ett halvår. De fysiska testerna under antagningen sker parallellt med omfattande mentala tester. Faller man ur på någon av dem får man inte fortsätta. Det kan dock i vissa fall, om man klarat mentala testerna upp till nästan högsta nivån, finnas möjlighet att göra om just det testet, men det kan ske först efter att viss tid förflutit, typ ett år.
Senast redigerad av Onsala 2025-03-16 kl. 23:36.
Citera
2025-03-17, 19:24
Medlem
Pilotjackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Måste man inte först ha klarat en vanlig militär grundutbildning, alltså "gjort lumpen", innan det kan bli aktuellt med pilotutbildning?
Marcus Wandt började med att bli fallskärmsjägare och senare blev han pilot.

Finns många vägar till stridspilotyrket. Kanske inte var öppet sökbart när Marcus Wandt mönstrade som det är nu eller så bestämde han sig först efter lumpen att han ville bli pilot.

"Om du är kallad till mönstring kan du söka till stridspilot redan vid mönstringen hos Plikt- och prövningsverket och göra pilottestet som en del av mönstringen (som då kallas utökad mönstring). Har du inte kallats till mönstring kan du ändå söka till grundutbildning med värnplikt hos Plikt- och prövningsverket."

https://se.indeed.com/karriarrad/hit...li-stridspilot
Citera
2025-03-17, 19:35
Medlem
Pilotjackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Ja. Dom kan placera dig var dom vill.
Du gör ditt bästa på mönstringen, men kommer ändå inte att platsa som gripenpilot (för kraven är sjukt höga). Du har då ändå bevisat god fysiskt och mental förmåga och får välja mellan 3-4 tjänster som du inte är intresserad av. Det är för sent att hoppa av i det läget (i teorin..).

Men jag har inte läst om att någon fått ex.vis fängelsestraff för värnpliktsvägran de senaste decennierna.

Det finns faktiskt många andra roliga tjänster om du inte kan bli pilot. Lås dig inte vid något så smalt (som också är en dröm som du själv byggt upp utan att veta vad det innebär). Det är nog coolt att exempelvis tillhöra besättningen på en Leopard också, och då får du en helt annan gemenskap.
63 ton och det smäller på bra om kanonen.

(Lumpen handlar också om att bära ryggsäck ute i våra vackra skogar, inte sitta i en simulator..)

Någon måste väl ändå bli stridspilot
Höga krav betyder inte omöjligt. Gillar utmaningar.
I teorin om jag inte skulle platsa kan jag väl alltid söka året efter också, när jag redan är i militären? Har läst att många verkar ta den vägen också. Det är ju en dröm av en andledning.

Lumpen har många olika tjänster - alla upplevelser är olika - alla värdefulla. TolkS och jägarutbildning verkar också spännande men som sagt drömmen är att bli stridspilot.
Citera
2025-03-17, 19:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Finns många vägar till stridspilotyrket. Kanske inte var öppet sökbart när Marcus Wandt mönstrade som det är nu eller så bestämde han sig först efter lumpen att han ville bli pilot.

"Om du är kallad till mönstring kan du söka till stridspilot redan vid mönstringen hos Plikt- och prövningsverket och göra pilottestet som en del av mönstringen (som då kallas utökad mönstring). Har du inte kallats till mönstring kan du ändå söka till grundutbildning med värnplikt hos Plikt- och prövningsverket."

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/le...till-pilottest
Långt ner på sidan hittas
Citat:
Innan du kan påbörja en pilotutbildning så måste du genomföra en grundläggande militärutbildning.

Så nu verkar det finnas en möjlighet att gå direkt från gymnasiet till pilotutbildning, även om man först får köra en vanlig grundutbildning, som jag antar ingår i "utbildningspaketet".

Testerna: https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...ilot/kp-pilot/
Citera
2025-03-17, 20:58
Medlem
Citat:

Förr, inan värnplikten blev vilande (2009), krävdes genomförd värnplikt av någon form för att antas som pilot.
Citera
2025-03-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Förr, inan värnplikten blev vilande (2009), krävdes genomförd värnplikt av någon form för att antas som pilot.
Det finns ju många fördelar med att välja ut kandidater till pilotutbildningen så tidigt som möjligt. Dumt att utbilda till fordonsmekaniker och sedan gå vidare till pilotutbildning för då blir det ju en vakans med fordonsmekaniker i krigsorganisationen.
Citera
2025-03-17, 22:17
Medlem
F.Hansens avatar
Om du misslyckas på den utökade mönstringen kan du få random sopbefattning beroende på fms behov.

Så lycka till.

Dvs att du tvingas till en befattning som ligger långt under din förmåga bara för att du tidsmässigt blivit ”utfyllnadsmaterial”.
Det är naturligtvis ett slöseri med kompetens men systemet är som det är.
Senast redigerad av F.Hansen 2025-03-17 kl. 22:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in