Citat:
Ursprungligen postat av
Pilotjackan
Har nyligen blivit kallad till mönstring, en upplevelse som jag känner kan båda vägarna baserat på var man blir placerad. Just nu tycker jag det verkar mest intressant med stridspilot. Har gjort lite undersökning via försvarsmakten och olika trådar här på fb och tror jag uppfyller alla kraven eftersom jag ändå är relativt stark och har bra kondition. Har hört att det är lite olika med den utökade mönstringen baserat på vilken utbildning det är, så är mest intresserad av de såkallade Pilottesterna. Enligt försvarsmaktens hemsida kan man söka sig mot stridspilot om man uppfyller kraven, men hur funkar det egentligen? Kan dem tvinga dig in i ett annat regemente även fast man når grundkraven? Kan de stoppa dig från att bli stridspilot om Försvarsmakten har "större" brister i andra områden? Hur funkar deras nominering? Har någon som blivit stridspilot här på fb några tips på vad man bör tänka på innan och under den utökade mönstringen?
Ja. Dom kan placera dig var dom vill.
Du gör ditt bästa på mönstringen, men kommer ändå inte att platsa som gripenpilot (för kraven är sjukt höga). Du har då ändå bevisat god fysiskt och mental förmåga och får välja mellan 3-4 tjänster som du inte är intresserad av. Det är för sent att hoppa av i det läget (i teorin..).
Men jag har inte läst om att någon fått ex.vis fängelsestraff för värnpliktsvägran de senaste decennierna.
Det finns faktiskt många andra roliga tjänster om du inte kan bli pilot. Lås dig inte vid något så smalt (som också är en dröm som du själv byggt upp utan att veta vad det innebär). Det är nog coolt att exempelvis tillhöra besättningen på en Leopard också, och då får du en helt annan gemenskap.
63 ton och det smäller på bra om kanonen.
(Lumpen handlar också om att bära ryggsäck ute i våra vackra skogar, inte sitta i en simulator..)