2025-03-16, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du håller säkert med om att om jorden är platt måste det gå att rita en karta, men den måste stämma överens med verkligheten. Rätt? Det kanske går att skapa en platt jordkarta där avståndet mellan de tre städerna är korrekt, men vad händer med allt norr om ekvatorn? Alla dessa länder måste då bli alldeles för små jämfört med verkligheten.

Kartan skapas utefter verkligheten, inte tvärtom.
Citera
2025-03-16, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Varför tror du flygplan är konstruerade med negativ pitch?

Jag vet inte, jag är nyfiken och vill att du förklarar?
Citera
2025-03-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Exakt, och när vi vet avstånden mellan tre städer söder om ekvatorn, och vi inte kan rita en platt jordkarta där dessa avstånd är integrerade, vilken slutsats skulle du dra av det?
Citera
2025-03-16, 22:30
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det är så de tidiga sjöfararna och andra resenärer gjort när de skapade de första kartorna. Efter hand visade det sig att enda sättet att sammanfoga kartorna var i form av en glob.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
När flög du senast?

Citat:
Ofta, och då sover jag mest.

Då har du ju många tillfällen att skapa kartor utefter din verklighet.
Citera
2025-03-16, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det är så de tidiga sjöfararna och andra resenärer gjort när de skapade de första kartorna. Efter hand visade det sig att enda sättet att sammanfoga kartorna var i form av en glob.

Vad spännande, kan du inte berätta hur de gamla sjöfararna lyckades lista ut att jorden var sfärisk?
Citera
2025-03-16, 22:43
Avslutad
Citat:
Exakt, och när vi vet avstånden mellan tre städer söder om ekvatorn, och vi inte kan rita en platt jordkarta där dessa avstånd är integrerade, vilken slutsats skulle du dra av det?

Om man beräknar avstånd så är det vara rita ner det på en karta, och kalla den en platt karta, så vad är problemet?
Citera
2025-03-16, 22:46
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Vad spännande, kan du inte berätta hur de gamla sjöfararna lyckades lista ut att jorden var sfärisk?
Hur är det med läsförståelsen? Det står i mitt inlägg som du citérade.
Citera
2025-03-16, 22:51
Medlem
Citat:
Såja din gamla trötta gubbe, du ska väl ändå ta med hela inlägget? ☺️

Jag har jämfört bilder ja, från Google, men jag har inte tagit egna bilder på Antarktis. Var det verkligen så svårt för gubben att förstå?
Nädå, det var inte alls svårt att förstå. Det är ditt hyckleri som är svårt att förstå, men jag släpper det nu. Du behöver inte förklara dig mer.

Citat:
Jag saknar förövrigt dina egenhändiga bevis på att jorden är sfärisk, har du stött på problem?
Du måste blanda ihop mig med någon annan. Jag har inte hävdat några egenhändiga bevis.
Citera
2025-03-16, 22:54
Medlem
Citat:
Om man beräknar avstånd så är det vara rita ner det på en karta, och kalla den en platt karta, så vad är problemet?
Problemet är att man kan få avstånden mellan de tre städerna att stämma överens på en platt karta, men de andra avstånden måste också matcha. På Gleason är avstånden norr om ekvatorn ungefär rätt i förhållande till de avstånd vi känner till, medan avstånden mellan de tre städerna är alldeles för långa i förhållande till verkligheten. Om vi ​​justerar avståndet mellan städer på kartan så att det stämmer blir allt norr om ekvatorn istället fel.
Citera
2025-03-16, 23:00
Avslutad
Citat:

Citat:
Hur är det med läsförståelsen? Det står i mitt inlägg som du citérade.

Nej det framgår inte, kan du förklara hur de gamla sjöfararna "listade" ut att jorden var sfärisk?
Citera
2025-03-16, 23:10
Avslutad
Citat:
Problemet är att man kan få avstånden mellan de tre städerna att stämma överens på en platt karta, men de andra avstånden måste också matcha. På Gleason är avstånden norr om ekvatorn ungefär rätt i förhållande till de avstånd vi känner till, medan avstånden mellan de tre städerna är alldeles för långa i förhållande till verkligheten. Om vi ​​justerar avståndet mellan städer på kartan så att det stämmer blir allt norr om ekvatorn istället fel.

Man mäter upp faktiska avstånd, ritar en karta utefter det och sedan kallar det för en platt karta. Problemet är löst och man kan samtidigt bevisa då att jorden inte är rund.
Citera
2025-03-16, 23:20
Medlem
Citat:
Man mäter upp faktiska avstånd, ritar en karta utefter det och sedan kallar det för en platt karta. Problemet är löst och man kan samtidigt bevisa då att jorden inte är rund.
Ingen har någonsin lyckats göra det. Du kanske blir den första? Inser du inte att det är helt omöjligt att få alla avstånd att matcha på en platt karta? Det beror på att på en platt karta blir avstånden större och större ju längre söderut man kommer, medan de i verkligheten blir mindre och mindre söder om ekvatorn. Den visar flygtiderna mellan de tre städerna jag nämnde. Du har erkänt att de stämmer, och därmed har du också erkänt avstånden. Nu motsäger du dig själv om du inte kan rita en sådan karta. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in