2025-03-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Vilken fördel menar du det är att bolaget är "ägarlöst"? Bara massor med förvaltarbolag med ESG agenda.
Jag tror han menar att det är en massa "Smart Capital" involverade som största ägare. Det ser inte jag som något fel i alla fall. Sedan behöver ju inte ESG vara fel heller så länge det sköts på rätt sätt.
Environmental, Social och Governance som det står för.
Citera
2025-03-15, 22:10
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag tror han menar att det är en massa "Smart Capital" involverade som största ägare. Det ser inte jag som något fel i alla fall. Sedan behöver ju inte ESG vara fel heller så länge det sköts på rätt sätt.
Environmental, Social och Governance som det står för.

Att det inte finns en stark ägare är oftast negativt.
ESG leder till katastrof och rasism och att de mest kvalificerade inte jobbar där.
Citera
2025-03-15, 22:56
Medlem
Citat:
Att det inte finns en stark ägare är oftast negativt.
ESG leder till katastrof och rasism och att de mest kvalificerade inte jobbar där.
ESG betyder att man ska ha en bra syn på miljön, ta ett socialt ansvar för tex. underleverantörer och fokusera på ett bra ledarskap. Men begreppet är ganska godtyckligt och så klart kan det missförstås och andra agendor krypa in där. Men grundtanken är god och du har uppenbarligen noll koll på vad det är för något. PepsiCo är dock ett bra kvalitets bolag i mångas ögon.
Citera
2025-03-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
ESG betyder att man ska ha en bra syn på miljön, ta ett socialt ansvar för tex. underleverantörer och fokusera på ett bra ledarskap. Men begreppet är ganska godtyckligt och så klart kan det missförstås och andra agendor krypa in där. Men grundtanken är god och du har uppenbarligen noll koll på vad det är för något. PepsiCo är dock ett bra kvalitets bolag i mångas ögon.

Det finns en anledning att allt fler bolag överger ESG.
Citera
2025-03-15, 23:40
Medlem
Citat:
Det finns en anledning att allt fler bolag överger ESG.
I så fall överger dom E som står för miljön. S som står för det sociala vill säga människan och G som står för ett bra ledarskap. Det tror jag knappast att de gör för då blir de inte attraktiva vare sig för konsumenter eller arbetstagare. Men jag gissar att du far efter olika kvotering som kön och etnicitet?
I så fall kan jag hålla med om det. Såtillvida att det blir orättvist om man inte anställer en person för sina meriter utan för andra anledningar.
PepsiCo tror jag är ett bra bolag att arbeta för till skillnad mot många andra. Men det finns många aktier att välja på där ute. Så varför inte välja något som känns bra för dig?
Citera
2025-03-15, 23:56
Medlem
Läser nu att även bolag som Blackrock överger ESG så riskerna har minskat för Pepsi.

Citat:
BlackRock, the world’s largest investment firm, reported that it had significantly reduced its support for shareholder proposals addressing environmental and social issues. From July 2023 until June of this year, the firm backed only 4% of the 493 such proposals. In 2021, BlackRock supported 47% of such proposals by shareholder activists. BlackRock’s pullback is part of a broader move by large investment firms that are shying away from ESG strategies.

https://www.forbes.com/sites/michaelposner/2024/09/04/how-blackrock-abandoned-social-and-environmental-engagement/
Citera
2025-03-16, 13:09
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Vilken fördel menar du det är att bolaget är "ägarlöst"? Bara massor med förvaltarbolag med ESG agenda.

Med blackrock å vanguard i ägarlistan så vet man att det är kvalitetsbolag som kommer att hänga med och växa genom åren.
Citera
2025-03-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovyle
Med blackrock å vanguard i ägarlistan så vet man att det är kvalitetsbolag som kommer att hänga med och växa genom åren.

Kan du hitta ett bolag i Pepsis storlek där de inte är ägare?
Citera
2025-03-16, 21:26
Medlem
Citat:
Kan du hitta ett bolag i Pepsis storlek där de inte är ägare?
Du kämpar mot skuggan.
Citera
2025-07-17, 18:06
Medlem
DenverAirports avatar
Liket lever.
Vi är uppmuntrade av att nettoomsättningen ökade snabbare än under föregående kvartal tack vare att våra verksamheter på ett effektivt sätt navigerar genom en utmanande miljö. Vår internationella verksamhet fortsatte att utvecklas positivt, medan vår nordamerikanska verksamhet förbättrade sitt genomförande och sin konkurrenskraft inom viktiga underkategorier och kanaler.
Citera
2025-09-02, 14:20
Medlem
DenverAirports avatar
Elliott Management has taken a $4 billion stake in PepsiCo and is planning an activist campaign to boost the company's share price, the Wall Street Journal reported on Tuesday, citing people familiar with the matter.

Elliott has previously led activist campaigns at companies such as Honeywell, where it orchestrated a break-up of the heavy machinery maker, and Starbucks, where it pushed for a change in leadership.
https://finance.yahoo.com/news/elliott-management-plans-activist-campaign-113341334.html
Citera
2026-02-04, 17:16
Medlem
DenverAirports avatar
Den här drog iväg (med Pepsimått). Var nära att köpa innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in