2025-03-16, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan du möjligen länka till en världskarta över din hypotetiska plattjord där alla avstånd är korrekta? Nej, naturligtvis kan du inte det för om du försökte rita en skulle du snabbt inse att det inte går. (Du kan t ex börja med långdistans flygrutter för att få begrepp om avstånd).

1 km är fortfarande lika långt oavsett om det är på en sfärisk eller platt jord.
Citera
2025-03-16, 13:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag besvarade frågan i ovanstående inlägg. Du får väl läsa vad man skriver och inte sitta där som en trotsig tjock treåring som bara vill ha mer och mer mat.

Ja men vännen. Jag säger ju det. Ibland kan något stå framför något annat. Mycket bra att du ägnat sån möda med att hitta en bild på det.

Men att du ljuger, det är inte lika bra. Skäms på dig
Citera
2025-03-16, 13:36
Avstängd
Citat:
1 km är fortfarande lika långt oavsett om det är på en sfärisk eller platt jord.
Ja, och? Jag väntar fortfarande på den där världskartan. Tills du kommer med den får jag tolka det som att du bara är ett ovanligt barnsligt troll som inte ens själv tror på vad du skriver.
Citera
2025-03-16, 13:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
1 km är fortfarande en 1 km. Oavsett om man går, åker båt eller flyger.

Stämmer. Saker kan stå framför saker och en kilometer är en kilometer. Undrar hur ditt liv ser ut när du kan lägga sån tid på sånt.

Men. Avstånd mellan tre platser på jorden kan inte vara de samma på en sfär som på en platt yta.

Läs igenom sista stycket igen.
Citera
2025-03-16, 13:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja men vännen. Jag säger ju det. Ibland kan något stå framför något annat. Mycket bra att du ägnat sån möda med att hitta en bild på det.

Men att du ljuger, det är inte lika bra. Skäms på dig

Och det "något" kan också vara kuperad mark i varierad höjd, som skymmer det bakomvarande komprimerade perspektivet. Det är väl inte så svårt att förstå?
Citera
2025-03-16, 13:42
Avslutad
Citat:
Ja, och? Jag väntar fortfarande på den där världskartan. Tills du kommer med den får jag tolka det som att du bara är ett ovanligt barnsligt troll som inte ens själv tror på vad du skriver.

På vilket sätt skulle en världskarta bevisa om jorden är sfärisk eller platt?
Citera
2025-03-16, 13:45
Avstängd
Citat:
På vilket sätt skulle en världskarta bevisa om jorden är sfärisk eller platt?
Prova att göra en så förstår du. I ditt fall tror jag inget annat än att du själv försöker och misslyckas lär hjälpa eftersom du inte är mottaglig för argument.
Citera
2025-03-16, 13:48
Avslutad
Citat:
Prova att göra en så förstår du. I ditt fall tror jag inget annat än att du själv försöker och misslyckas lär hjälpa eftersom du inte är mottaglig för argument.

En karta är baserad på avstånd och avstånd bevisar inte att jorden varken är sfärisk eller platt. Svårare än så är det inte.
Citera
2025-03-16, 13:54
Avstängd
Citat:
En karta är baserad på avstånd och avstånd bevisar inte att jorden varken är sfärisk eller platt. Svårare än så är det inte.
Så var är kartan? Fram med den eller håll käft!
Citera
2025-03-16, 13:56
Avslutad
Citat:
Så var är kartan? Fram med den eller håll käft!

Avstånd bevisar fortfarande inte om jorden är sfärisk eller platt oavsett hur mycket du sitter där och vrålar.
Citera
2025-03-16, 13:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och det "något" kan också vara kuperad mark i varierad höjd, som skymmer det bakomvarande komprimerade perspektivet. Det är väl inte så svårt att förstå?

Ja, mark kan vara kuperad. Mycket bra observation
Citera
2025-03-16, 13:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Fast nu vet vi ju avstånd mellan alla platser på jorden. Bestäm en skala och försök rita en platt karta där alla mått stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in