Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
Ska du hyra och inte letar efter det billigaste alternativet så finns det ett par trevliga områden inom allmännyttan som är lite dyrare och därför är det lätt att få bostad där även om du inte köat så länge.
Serafimervägen/Sigfridsvägen(men skippa Emil Lindells väg mellan dessa andra två gator) är mycket trevliga, ganska nya och det är lugnt där. De ligger naturskönt, men det är ändå nära till centrum.
De nyare hyres på Uranusvägen på Östra lugnet är dyra i största allmänhet, så efterfrågan är sådär. Här är det lire längre till centrum, men nära till andra handelsområden. Det ligger nära stränderna på Evedal, vilket kan locka, men jag badar inte där längre eftersom att det kan var rätt stökigt. Själv stadsdelen östra lugnet är okej och det finns Ica, apotek och lite sådant.
Sjövallavägen ligger isolerat, men ändå nära centrum. Jag har uppfattat det som ett överlag okej område. Det ligger nära stökiga delar av Teleborg, men själva sjövallavägen ligger på andra sidan vägen vid sjön och det är inte någon direkt genomfart.
Vill du bo lite mer off så är det lätt att hitta hyreslägenheter på de nya stadsdelarna Vikaholm och Bredvik. Båda dessa ligger avsides och är väldigt tråkiga sovstäder, men något direkt störande busliv finns där inte(inte heller några affärer eller annat).
Vill du bo nära centrum så kan det kanske gå att hitta hyreslägenhet på Anteliigatan/Drottninggatan/södra Järnvägsgatan. Dessa områden ligger vid stationen och det är nära till allt. Själva områdena är inte stökiga, men det ligger ju ändå mitt i stan så framförallt om helgkvällarna dras olika typer av människor dit. På dessa gator finns det även bostadsrätter.
Billigare områden som ändå funkar(men du behöver köa) är gamla hyresrätter på söder(tror att de ligger på södra ringvägen), hyreslägenheterna på biblioteksgatan/lärkgatan(mycket trafik dock), väderkvarnsbacken på teleborg och några till.
Söker du en privat hyresvärd/vill köpa så rekommenderar jag söder, öster, kampen och vissa områden av gamla norr/norr om du vill bo nära centrum. Österleden(bostadsrätter) är faktiskt också väldigt trevligt även om det ligger precis vid en större väg samt är estetiskt deprimerande.. Vill du bo lite mer off är Högstorp, Öjaby, Räppe och Sandsbro de absolut bästa och hellugna områdena.
Tack för ett bra (och långt) svar! 😀
Nu har jag lärt känna hela växjö!
Ok men då vet jag. Jag ska kolla runt då vad jag hittar. Men lugn och ro är typ det enda jag är intresserad av. Men jag vill ändå att det ska vara nära centrum och till affärer. Jag lagar mycket mat och bakar mycket så det blir mycket spring till affärer och olika ATG ombud.
Har du varit på Brödernas frukt och grönt nånting? Är det en stor butik? Och ligger det centralt eller är det knepigt att ta sig dit?