2025-03-15, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Blir man yr i huvudet av att åka i en karusell som snurrar ett varv per dygn?

Vad jag hört så är inte jorden en liten karusell, men du får gärna berätta mer.
Citera
2025-03-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men du påstår likt den andra användaren att vi hade världskartor innan vi gav oss ut till havs då? Är det inte märkligt?

Nu handlar tråden inte om historia utan om vi har utforskat världen eller inte.

Jag vill nog påstå att vi känner till avstånd och att dessa avstånd bevisar att jorden omöjligen kan vara platt.
Citera
2025-03-15, 23:08
Avslutad
Citat:
Jo att det är 1 från nordpolen till ekvatorn och att ekvatorn är 4 bevisar att jorden inte är platt.

Det bevisar ingenting om den geometriska formen. Det fungerar även på en platt jord.
Citera
2025-03-15, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad skulle ett hölje göra för skillnad?

Det var Tobbe som jämförde jorden med en bil, och bilar har väl ett hölje?

Men du glömde svara på hur det kommer sig att alla partiklar i luften följsamt följer med den påstådda rotationen i exakt samma hastighet trots gravitationen, borde inte alla partiklar limma sig mot marken?
Citera
2025-03-15, 23:10
Medlem
Citat:
Vad jag hört så är inte jorden en liten karusell, men du går gärna berätta mer.

Nja, det är faktiskt du som bör förklara varför du tror att man blir yr i huvudet att befinna sig på ett klot som snurrar i den ohygliga hastigheten av ett varv per dygn.
Citera
2025-03-15, 23:12
Medlem
Citat:
Det bevisar ingenting om den geometriska formen. Det fungerar även på en platt jord.

Nu förstår jag inte riktigt? Vill du ha bevis för att en cirkels omkrets är 6.28 gånger radien?
Citera
2025-03-15, 23:13
Avslutad
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt? Vill du ha bevis för att en cirkels omkrets är 6.28 gånger radien?

Även en platt jord kan vara en cirkel.
Citera
2025-03-15, 23:15
Avslutad
Citat:
Nja, det är faktiskt du som bör förklara varför du tror att man blir yr i huvudet att befinna sig på ett klot som snurrar i den ohygliga hastigheten av ett varv per dygn.

Ja folk brukar bli yra i huvudet när de åker karuseller. Och jorden är faktiskt som en karusell enligt er som snurrar 1600 km/h, det borde man ju faktiskt känna av.
Citera
2025-03-15, 23:16
Medlem
Citat:

Men du glömde svara på hur det kommer sig att alla partiklar i luften följsamt följer med den påstådda rotationen i exakt samma hastighet trots gravitationen, borde inte alla partiklar limma sig mot marken?

Det är knappast något vi har glömt att förklara. Det är förklarat typ 1000 gånger i tråden.

Och nej, det är inte exakt. Ibland blåser det och det finns till och med saker som sandstormar och orkaner.

Citat:
... trots gravitationen...

Vadå trots? Borde väl snarast vara tack vare.
Citera
2025-03-15, 23:19
Avslutad
Citat:
Det är knappast något vi har glömt att förklara. Det är förklarat typ 1000 gånger i tråden.

Och nej, det är inte exakt. Ibland blåser det och det finns till och med saker som sandstormar och orkaner.

Vadå trots? Borde väl snarast vara tack vare.

Men ibland är det helt vindstilla, hur går det ihop?

Ja men om inte alla partiklar limmas till marken när jorden snurrar 1600 km/h så kan det ju omöjligen existera någon gravitation.
Citera
2025-03-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ja folk brukar bli yra i huvudet när de åker karuseller. Och jorden är faktiskt som en karusell enligt er som snurrar 1600 km/h, det borde man ju faktiskt känna av.

Jag blir inte yr i huvudet av att åka i en karusell som rör sig i halva hastighet av en timvisare. Men du är väl kanske lite extra känslig?

Citat:
. Och jorden är faktiskt som en karusell enligt er som snurrar 1600 km/h, det borde man ju faktiskt känna av.

Jorden är en karusell som snurrar ett varv per dygn. Och nej, det är självklart inget man känner av.

Citat:
. Och jorden är faktiskt som en karusell enligt er som snurrar 1600 km/h, det borde man ju faktiskt känna av.

Varför då? Krafterna du utsätts för är ju minst sagt försumbara.
Citera
2025-03-15, 23:21
Avslutad
Citat:
Jag blir inte yr i huvudet av att åka i en karusell som rör sig i halva hastighet av en timvisare. Men du är väl kanske lite extra känslig?

Jorden är en karusell som snurrar ett varv per dygn. Och nej, det är självklart inget man känner av.

1600 km/h ska jorden snurra alltså, det är osannolika krafter, och så vindstilla på det. Märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in