2025-03-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Finns ingen objektiv ensidig definition på legosoldat i praktiken, Genevekonventionen är skriven för att passa alla parter dvs totalt värdellös, jämför FN ICC mfl

Försökt googla mig fram men det blir bara oklarare. Kriterierna är kluriga! . Gillar inte att använda AI i sådana här "djupa" frågor men fick en ok sammanställning;

Citat:
En legosoldat definieras enligt internationell rätt, särskilt genom Genèvekonventionerna och dess tilläggsprotokoll (Protokoll I från 1977), på ett ganska specifikt sätt. Definitionen är viktig eftersom legosoldater inte har samma rättigheter som reguljära soldater, till exempel rätten till krigsfångestatus om de tillfångatas. Låt oss bryta ner det och sedan tillämpa det på ditt exempel.
Definition av en legosoldat enligt internationell rätt
Enligt Artikel 47 i Tilläggsprotokoll I till Genèvekonventionerna klassas en person som legosoldat om följande kriterier är uppfyllda (alla måste stämma):
Rekrytering: Personen är speciellt rekryterad, lokalt eller internationellt, för att delta i en väpnad konflikt.

Deltagande: Personen deltar direkt i stridshandlingar.

Motivation: Personen drivs huvudsakligen av önskan om privat ekonomisk vinning och får faktiskt en materiell ersättning som väsentligt överstiger vad som betalas till reguljära soldater med samma rang och uppgifter i den stridande partens styrkor.

Utländsk status: Personen är varken medborgare i en part i konflikten eller bosatt i ett territorium som kontrolleras av en part i konflikten.

Ej reguljär soldat: Personen är inte medlem av de väpnade styrkorna hos en part i konflikten.

Ej utsänd av stat: Personen har inte sänts av en stat som inte är part i konflikten för officiella uppdrag (t.ex. som militär rådgivare).

Tillämpning på ditt exempel
Låt oss analysera din hypotetiska situation steg för steg:
Rekrytering: Du säger att du åker till Ukraina för att kriga mot Ryssland och blir rekryterad av en tredje part. Detta uppfyller första kriteriet – du är rekryterad för att delta i en väpnad konflikt.

Deltagande: Du planerar att kriga, alltså delta direkt i stridshandlingar. Kriterium uppfyllt.

Motivation och betalning: Här blir det intressant. Du får en engångsbetalning av en tredje part och sedan betalt av den ukrainska armén. För att klassas som legosoldat enligt definitionen krävs att din ersättning är väsentligt högre än vad reguljära ukrainska soldater får. Om din betalning från den ukrainska armén är i linje med vad deras soldater får, och engångsbetalningen från tredje part inte är oproportionerligt stor, kanske detta kriterium inte helt uppfylls. Det beror på beloppens storlek.

Utländsk status: Om du inte är ukrainsk medborgare eller bosatt i Ukraina, uppfyller du detta kriterium.

Ej reguljär soldat: Om du får betalt av den ukrainska armén och integreras i deras styrkor (t.ex. genom ett kontrakt eller formell anställning), kan det tolkas som att du blir en del av deras väpnade styrkor. I så fall uppfyller du inte detta kriterium, vilket skulle diskvalificera dig från att vara legosoldat.

Ej utsänd av stat: Om ingen annan stat (t.ex. Sverige) har skickat dig officiellt, uppfyller du detta kriterium.

Slutsats
Baserat på ditt exempel beror det på hur din relation till den ukrainska armén ser ut:
Om du formellt ansluter dig till den ukrainska armén (t.ex. genom ett kontrakt) och får samma lön som deras soldater, klassas du troligen inte som legosoldat enligt internationell rätt, utan som en utländsk frivillig soldat i deras reguljära styrkor. Engångsbetalningen från tredje part kan komplicera saken, men om den inte är din huvudsakliga drivkraft och inte är oproportionerligt stor, påverkar det inte definitionen avgörande.

Om du däremot agerar självständigt, inte är formellt ansluten till Ukrainas armé och din primära motivation är ekonomisk vinning (särskilt om betalningen är betydligt högre än för reguljära soldater), då kan du klassas som legosoldat.

I praktiken har Ukraina sedan 2014 välkomnat utländska frivilliga, och många har integrerats i deras styrkor (t.ex. i Internationella legionen för Ukrainas territorialförsvar). Om ditt scenario liknar detta, är du troligen ingen legosoldat utan en frivillig soldat.

Alltså en dåligt betald soldat klassas inte som en legosoldat medans en högavlönad gör det?

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Får du lön av Ukraina och står under ukrainskt befäl är du inte legosoldat.

Men om anledningen att jag står under Ukraina och ukrainskt befäl är för egen ekonomisk vinning så klassas jag som legosoldat(?) . Jag blir fan inte klokare.
Senast redigerad av firmahasten 2025-03-15 kl. 15:15.
Citera
2025-03-15, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Det förekommer övergrepp på båda sidor. Men du tycks inte förstå att det även ingår i krigets propaganda och att det är samma propaganda som i alla krig... att fienden våldtar och lemlästar samt spetsar kvinnor och spädbarn på sina bajonetter.
I strid måste man avhumanisera fienden. Det är vad som förvandlar personen till ett neutralt objekt: fienden. Men i förlängningen kan en avhumanisering leda till en demonisering där våld inte bara tillåts utan rent av uppmuntras. Demonisering är en av de äldsta formerna av propaganda, livsfarlig då uppviglar till våld. Nyanser suddas ut och alla val är binära. Under förintelsen kallades judarna för råttor och liknades vid ohyra som löss och kackerlackor. Det är precis samma vokabulär som en hel del skribenter använder mot och om ryssar (och även mot dom ni kallar för "rysshoror" och annat) i den här tråden.

Förövrigt så...

Ser Donald John Trump framsteg medan Zelensky slår ut mot Putin...
Och...

Donald John Trump var "lite sarkastisk" när han lovade fred inom 24 timmar

Under den amerikanske valgkamp sagde Donald Trump, at han ville afslutte krigen mellem Rusland og Ukraine på under 24 timer, når han kom til magten.

Manden har som bekendt siddet som præsident i USA en hel del længere end 24 timer, og krigen er langt fra at være afsluttet.

Men nu siger Trump, at han altså var "en smule sarkastisk", da han i sin tid kom med løftet.

Det siger han ifølge nyhedsbureauet AP i et interview i tv-programmet "Full Measure".

- Det, jeg virkelig mener er, at jeg gerne vil få det afgjort, og jeg tror, at jeg vil få succes, lyder det fra præsidenten.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/trump-var-en-smule-sarkastisk-da-han-lovede-fred-i-loebet-af-et-doegn

Där har du fel. Det är faktiskt bara ryssar som är så genomvidriga, så att de kastrerar sina motståndare, levande, med bakbundna händer, med en slö mattkniv. Och får en medalj av Putin för det.

Jag är rätt säker på att du hade fyllt hela inlägget, fyllt med länkar och exempel, om du hittade motsvarande övergrepp från den ukrainska sidan. Men det gör du inte. Därför att det bara är ryssarna som är så genomvidriga. Som du också är.
Citera
2025-03-15, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Dom ryska kontrakts soldaterna är åtminstone där frivilligt och får betalt för det mot dom ukrainska soldaterna är tvångsmobiliserade för att slaktas i skyttegravarna.
Vägrar dom så är det 12 år bakom galler som gäller.

Ja, vägrar man göra sin plikt och försvara sitt fädernesland när man blir angripen av en bestialisk fiende, som gör allt för att ta död på, tortera och lemlästa ens egna landsmän, då ska man ställas inför krigsrätt.

Då är man nämligen en landsförrädare. Jag tycker att tolv år låter lite underkant. Om jag fick bestämma så skulle jag ge dem ett nackskott. Jävla fega parasiter!
Citera
2025-03-15, 15:22
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Ja, vägrar man göra sin plikt och försvara sitt fädernesland när man blir angripen av en bestialisk fiende, som gör allt för att ta död på, tortera och lemlästa ens egna landsmän, då ska man ställas inför krigsrätt.

Då är man nämligen en landsförrädare. Jag tycker att tolv år låter lite underkant. Om jag fick bestämma så skulle jag ge dem ett nackskott. Jävla fega parasiter!
Är nog många som hellre lever några år till i ett fredligt land än dör en relativt onödig död för sitt eget lands frihet. Jag har full förståelse för de som väljer den vägen.
Citera
2025-03-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Är nog många som hellre lever några år till i ett fredligt land än dör en relativt onödig död för sitt eget lands frihet. Jag har full förståelse för de som väljer den vägen.

Att vara medborgare i ett land kommer med förpliktelser. Och i dom allra flesta innefattar det att försvara sitt hemland. Hur kan det ens vara något att ifrågasätta?
Citera
2025-03-15, 15:34
Medlem
Fina allierade som ukraina har som säger att dom stöder ukraina till 100 procent men i praktiken sträcker det sig till en massa vackra utalande och möten i bryssel och team möten 100 tals mil från fronten på säkert avstånd.
Efter varje möte kommer man fram till att skicka mer gammalt utjänt militärmatrial.
Lite ett och annat modernt.
Nu senast 8 stycken archer som ska levereras om 1.5 år.
8 archer till en front som är 120 mil lång.
Fan det behövs tusentals....
Citera
2025-03-15, 15:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Försökt googla mig fram men det blir bara oklarare. Kriterierna är kluriga! . Gillar inte att använda AI i sådana här "djupa" frågor men fick en ok sammanställning;

Alltså en dåligt betald soldat klassas inte som en legosoldat medans en högavlönad gör det?

Men om anledningen att jag står under Ukraina och ukrainskt befäl är för egen ekonomisk vinning så klassas jag som legosoldat(?) . Jag blir fan inte klokare.
Inget fel på dig, finns ingen klar definition tolkar detta som dom känner det men såklart några punkter bör stämma
Citera
2025-03-15, 15:40
Medlem
Citat:
Jaha. Så du tänker dig att Kanada, som jänkarna nu har pissat i ansiktet på, med tullar på 25%, 50% och 100%, ska ta bort sanktionerna bara för att USA gör det? Är du fullkomligt vrickad eller? Eller att Japan går i USA:s ledband? Nej, det är inte vitryssland, nordkorea och Iran vi pratar om. Vi pratar om självständiga länder som fattar sina egna beslut och gärna bojkottar amerikanska produkter om de fortsätter att jävlas med oss.

Varför har alla dessa länder inte infört sanktioner mot Ryssland då i kriget ? För det är många om du kollar kartan i länken jag gav. Du vet att USA har militär närvaro i Japan och har ålagt sig att skydda de. Så om de fortsatt vill ha det skyddet kanske de får göra som Trump säger. Vi vet ju inte hur Trump kommer reagera på länder som fortsätter med sanktioner trots fredsavtal i Ukrainakriget. Det får vi se.
Citera
2025-03-15, 15:40
Avstängd
Citat:
Där har du fel. Det är faktiskt bara ryssar som är så genomvidriga, så att de kastrerar sina motståndare, levande, med bakbundna händer, med en slö mattkniv. Och får en medalj av Putin för det.

Jag är rätt säker på att du hade fyllt hela inlägget, fyllt med länkar och exempel, om du hittade motsvarande övergrepp från den ukrainska sidan. Men det gör du inte. Därför att det bara är ryssarna som är så genomvidriga. Som du också är.
Har du ingen hejd på dina lögnaktiga påståenden?
Citera
2025-03-15, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
För mig är det obegripligt att ukraina, trots den enorma hjälp de fått, inte klarar av att ens pressa tillbaka ryssarna!
Ukrainas arme är en total katastrof, nästan komiskt hur värdelösa de är trots att de fått miljarder och miljarder i form av vapen och utrustning.

Att du inte begriper någonting, det har vi förstått länge.

Putin spenderar 4 miljarder om dagen på det här kriget. Det är vi och ukrainarna inte i närheten av.

Än.
Citera
2025-03-15, 15:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Fina allierade som ukraina har som säger att dom stöder ukraina till 100 procent men i praktiken sträcker det sig till en massa vackra utalande och möten i bryssel och team möten 100 tals mil från fronten på säkert avstånd.
Efter varje möte kommer man fram till att skicka mer gammalt utjänt militärmatrial.
Lite ett och annat modernt.
Nu senast 8 stycken archer som ska levereras om 1.5 år.
8 archer till en front som är 120 mil lång.
Fan det behövs tusentals....
Tror att Ukraina tappar runt 250 kanoner bara i Kursk, dessa Archer räcker i en dag om dom sätts in i konflikten.
Citera
2025-03-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Om det egna landet blir angripet är man som medborgare skyldig att delta i försvaret av det egna landet. Sådana lagar finns i nästan alla länder. Dessutom är det i de flesta länderna straffbart att vägra delta i försvaret av det egna landet (i de flesta länderna hamnar man i fängelse).

Så kommer ryssen hit och du vägrar slåss så kommer du att vara tvungen att antingen fly landet eller hamna i finkan bland mördare och våldtäktsmän.

Okej vissa i Ukraina kanske hellre väljer fängelse då än att riskera att förlora livet. Alternativt fly till ett annat land. Staten kan inte tvinga någon att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in