2025-03-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Det går bra i övriga fronten för ryssarna ditt rysstroll? Ta en titt på Toretsk bara som ni påståd ni hade tagit och nu inte ens kontrollerar fullt ut längre, hur går det med att inta Pokrovsk kan jag fråga dig går det bra tycker du? Ni rysstroll som påstått att Pokrovsk flera gånger redan skulle ha fallit vid det här laget.
Ryssarna återtar positionerna i detta nu och allt som blev var fler ukrainska soladter dödade, samma i Pokrovsk. Vad det gäller Pokrovsk är det väl ingen bråtska, ryssarna vill gå runt därav dessa ukrainska offensiver som fördröjer ryssarna. Ukrainsk militär har inte samma tyngd som rysk, för många råskinn i ukrainska led och för lite tanke. Troll hit och troll dit hjälper dig inte.
Citera
2025-03-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Vem bestämmmer det?

Ange källa tack.

Genevekonventionen bestämmer det.
Citera
2025-03-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Det är bara ryssar som vill kriga år 2025. Andra medborgare i civiliserade länder vill inte riskera sina liv för att kriga mot ryssen.

Om det egna landet blir angripet är man som medborgare skyldig att delta i försvaret av det egna landet. Sådana lagar finns i nästan alla länder. Dessutom är det i de flesta länderna straffbart att vägra delta i försvaret av det egna landet (i de flesta länderna hamnar man i fängelse).

Så kommer ryssen hit och du vägrar slåss så kommer du att vara tvungen att antingen fly landet eller hamna i finkan bland mördare och våldtäktsmän.
Citera
2025-03-15, 14:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Finns många men det gäller att inte lyssna bara på det man vill höra.

Du kan läsa mellan raderna här kanske eller
https://www.youtube.com/watch?v=8zp0aj_ukB0

Senast i mitten på nästa vecka vet vi säkert och då vet du också att du tänkt fel hela tiden och förhoppningsvis vaknar upp och ser världen som den är dvs inte genom MSM ögon.

Håller med jag försöker se propagandan från alla parter vilket är en djungel. Dock tror jag inte att det är helt avskurna ännu alla fall. Men det visar sig. Båda sidor ljuger och mörkar vilket är helt rimligt.
Citera
2025-03-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Jag har i tidigare inlägg citerat följande text:
During the George W. Bush Administration, it was the policy of the United States that non-national combatants were unlawful combatants.
https://en.citizendium.org/wiki/Third_Geneva_Convention

Min fetning.

Vem skall vi tro på världspolisens USA:s praktiska handlande eller skämtet "ChatGPT"?

Det som gäller är Genevekonventionen oavsett vad någon säger.
Citera
2025-03-15, 14:43
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Kan det verkligen stämma, vill minnas att en Ukrainsk general dementerade detta och Zelensky bara häromdagen och dom brukar aldrig ljuga....
Nu vet vi ju att det inte stämmer. Så släpp det nu.
Citera
2025-03-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det gör den. Den gäller för alla, oavsett nationalitet, som slåss för den ukrainska armén.

Den gäller däremot inte legosoldater (sådana som slåss för pengar), men för att vara legosoldat så måste man uppfylla kraven på legosoldat enligt Genevekonventionen. Man är inte legosoldat bara för att man är utlänning som slåss i Ukraina.

Låt oss säga att jag imorgon åker till Ukraina för att slåss i kriget. Jag får lön av en org som "rekryterar" mig, samt lön från ukrainska armén.
Klassas jag inte då som en legosoldat?

Jag förstår inte riktigt begreppet, eller rättare sagt vad som definierar begreppet.

E: Rekrytering av utlänningar av Ukrainska armén verkar gå till på olika sätt. ETT sätt är att en org rekryterar dig, ger dig en summa och sedan får du betalt av armén.
Men, om jag får betalt av armén, räknas jag inte då som att jag faktiskt tillhör armén och därför INTE är en legosoldat?
Jag är förvirrad.
Citera
2025-03-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Jag tycker personligen att de här klippen är bland de roligaste som går att titta på. Det sitter en halvpluton ryzka clowner i en jordhåla och beklagar sig. De beklagar sig över allt. Att deras kamrater har stupat, att halva deras grupp är utraderad. Att de inte har varken mat, dryck, ammunition eller utrustning. De beklagar sig över frånvarande befäl - som dessutom har mage att skicka in dem för att strida! Sen klagar man på kommunikation, och, som i det här fallet, det ryzka krigsministeriet.

Och, naturligtvis, så ställer de alltid på slutet i klippet, all sin tillit till att Bajs-putin ska komma och rädda dem.

Men är dom helt hjärndöda?!?!

Dom är där helt frivilligt! Dom får till och med - nåja, i bästa fall - BETALT för att ta död på Ukrainare. Sen har dom mage att sitta och klaga!?!?
Dom ryska kontrakts soldaterna är åtminstone där frivilligt och får betalt för det mot dom ukrainska soldaterna är tvångsmobiliserade för att slaktas i skyttegravarna.
Vägrar dom så är det 12 år bakom galler som gäller.
Citera
2025-03-15, 14:48
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
För mig är det obegripligt att ukraina, trots den enorma hjälp de fått, inte klarar av att ens pressa tillbaka ryssarna!
Ukrainas arme är en total katastrof, nästan komiskt hur värdelösa de är trots att de fått miljarder och miljarder i form av vapen och utrustning.

Fast det har visat att det är svårt att ta mark från båda sidor med dagens teknik. Jag hävdar väst blev lite förblindad av hur enkelt det gick i Irak. Men det var en annan typ av strid där man slog ut ögon och öron på fienden vilket man inte kan göra med Ryssland och så blev det skyttetgravar istället.
Citera
2025-03-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Om det egna landet blir angripet är man som medborgare skyldig att delta i försvaret av det egna landet. Sådana lagar finns i nästan alla länder. Dessutom är det i de flesta länderna straffbart att vägra delta i försvaret av det egna landet (i de flesta länderna hamnar man i fängelse).

Så kommer ryssen hit och du vägrar slåss så kommer du att vara tvungen att antingen fly landet eller hamna i finkan bland mördare och våldtäktsmän.
Ryssland har ingen mobilisering av soldater dom kör med kontrakt och legosoldater, så andra alternativ finns.
Citera
2025-03-15, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Låt oss säga att jag imorgon åker till Ukraina för att slåss i kriget. Jag får lön av en org som "rekryterar" mig, samt lön från ukrainska armén.

Jag förstår inte riktigt begreppet, eller rättare sagt vad som definierar begreppet.

E: Rekrytering av utlänningar av Ukrainska armén verkar gå till på olika sätt. ETT sätt är att en org rekryterar dig, ger dig en summa och sedan får du betalt av armén.
Men, om jag får betalt av armén, räknas jag inte då som att jag faktiskt tillhör armén och därför INTE är en legosoldat?
Jag är förvirrad.
Finns ingen objektiv ensidig definition på legosoldat i praktiken, Genevekonventionen är skriven för att passa alla parter dvs totalt värdellös, jämför FN ICC mfl
Citera
2025-03-15, 15:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten

Jag är förvirrad.
Får du lön av Ukraina och står under ukrainskt befäl är du inte legosoldat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in