Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Din jävla sillmjölke! Det är bara att ta telefonen ifrån barnet. Slita den från hans eller hennes händer. Som straff få barnet inte få tillbaka telefonen under en vecka.
Nu är inte jag lärare och kommer därmed inte att beslagta några telefoner. Men i nuläget är lärare alltså inte tillåtna att tillgripa våld eller fysiskt tvång. De följer principen lågaffektivt bemötande vilket mer eller mindre innebär att de inte reagerar alls på dåligt beteende hos eleven. Jag ser inte hur lågaffektivt bemötande och mobilförbud går ihop. Förutsatt att de inte utgår från att alla elever kommer att lämna ifrån sig mobilen frivilligt. I verkligheten kommer det bli en oerhörd mängd tjafs och barn av exotisk kultur kommer att utöva hot och våld om en lärare försöker "baxa deras lur". De snälla barnen kommer däremot försynt lämna ifrån sig sina telefoner.
För att summera:
- i verkligheten kommer inte alla elever att snällt lämna ifrån sig sina telefoner
- om lärare inte får tillgripa fysiskt tvång, så kommer den som vägrar att slippa lämna ifrån sig telefonen
- resultatet av detta blir att snälla barn blir utan telefon, medans mobbare och kulturberikare får behålla sina
Jag är inte emot mobilförbud i skolan, men jag ser inte riktigt hur det ska fungera med nuvarande förutsättningar. Ett första steg vore att kasta modellen om lågaffektivt bemötande i soptunnan och låta lärare ta tag med hårdhandskar om situationen kräver det. Sedan har jag ett eller annat immigrations- och återvandringsförslag som också hade underlättat, men det är ju alltid underförstått.