2025-03-15, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, det kommer naturligtvis att finnas de som vägrar; de som lägger en ”gammal” telefon i lådan och de som säger att de inte har med sig telefonen till skolan.
Det blir naturligtvis klassföreståndarens uppgift att ta tag i sådant, med följden att tiden till för/efterarbete av lektionerna, minskar.
Lågaffektivt bemötande ja. Man får i sådana lägen ta telefonen från eleven; eller rättare sagt, uppmana eleven att lämna den ifrån sig. Att rycka telefonen ur elevens hand skulle jag aldrig göra. Risken är överhängande att rektor dagen efter får ett samtal från elevens föräldrar där de hävdar att läraren använt våld.
Totalt mobilförbud är säkert bra och det enda sättet att komma tillrätta med problemet, men om elever vägrar att lämna ifrån sig telefonen kan man som lärare egentligen inte göra någonting, mer än att låta det vara och sedan ta kontakt med elevens föräldrar. Och alla lärare vet att det är långt ifrån alla föräldrar som har ”makt” över sina barn.

Inför regler.
Följs inte det får det väl bli en soc anmälan och utredning varför ungen inte kan följa regler och skolbestämmelser som alla andra.
Inte svårare än så.

Finns medel. Rektorer som backar lärare är en annan sak.

Öppna internat för besvärliga ungar
1 termin eller 2 kanske kan reda ut det många föräldrar inte kan.
Citera
2025-03-15, 12:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Lotta Edholm har haft presskonferens och tänker följa det som utredaren kommit fram till.

Kommer 20 år för sent, tycker jag som har ett helt yrkesliv inom skolans värld.
Men bättre sent än aldrig.

Kommer det att gå igenom i Riksdagen?

Vilket eller vilka partier kan tänkas gå emot?

Mycket bra! Några exempel:

1. Elever slipper fuska med ChatGPT hela tiden.

2. De slipper roa sig med Tik-Tok show och chattar, m.m. när de egentligen borde ägna sig åt grupparbete.

3. De kan förkovra sig istället för att lira BR-shooters

4. De slipper parta till skyhög musik på skoltid.

5. Det blir inte lika lätt att langa vejp, m.m.

Detta vore revolutionerande!
Senast redigerad av Dalulven 2025-03-15 kl. 13:02.
Citera
2025-03-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ja, det kommer naturligtvis att finnas de som vägrar; de som lägger en ”gammal” telefon i lådan och de som säger att de inte har med sig telefonen till skolan.
Det blir naturligtvis klassföreståndarens uppgift att ta tag i sådant, med följden att tiden till för/efterarbete av lektionerna, minskar.
Lågaffektivt bemötande ja. Man får i sådana lägen ta telefonen från eleven; eller rättare sagt, uppmana eleven att lämna den ifrån sig. Att rycka telefonen ur elevens hand skulle jag aldrig göra. Risken är överhängande att rektor dagen efter får ett samtal från elevens föräldrar där de hävdar att läraren använt våld.
Totalt mobilförbud är säkert bra och det enda sättet att komma tillrätta med problemet, men om elever vägrar att lämna ifrån sig telefonen kan man som lärare egentligen inte göra någonting, mer än att låta det vara och sedan ta kontakt med elevens föräldrar. Och alla lärare vet att det är långt ifrån alla föräldrar som har ”makt” över sina barn.

Om barnen väljer att bryta mot skolans regler kontaktar man vårdnadshavare. Om det upprepas ber man vårdnadshavare att komma in på ett samtal. I vissa fall kan man till och med gå så långt att man ber vårdnadshavare att komma in och vara med på undervisning där barnet bryter mot reglerna. Förhoppningsvis har barnet långt innan dess skämts ihjäl och upphört med sina regelbrott.
Citera
2025-03-15, 13:03
Medlem
Bra.
Citera
2025-03-15, 13:19
Avstängd
Eftersom många skolor har haft olika typer av mobillådor rätt många år nu kan man ju fråga sig vilka skolor som behöver lagstiftning för att införa dessa.
Citera
2025-03-15, 13:22
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Men eftersom det redan är fritt fram för mobilfria skolor så är ju förslaget helt meningslöst. känns som att det är retorer som inte gör sitt jobb som är problemet.
Skolorna sätter själva regler. Så i vissa skolor kan man använda telefonerna. Dotterns jämnåriga kompis fick, när hon började sjätte klass, börja ha telefonen till och med på lektionerna så länge det inte stör någon(vilket inte funkar för någon). Det är lite vilda västern.
Citera
2025-03-15, 13:42
Medlem
Bra. Mobilen är ett distraktionsmoment på många sätt. Visst är den nödvöndig i många lägen numera, men barn MÅSTE lära sig dels att det går att fungera socialt och på jobbet utan smartphone precis hela tiden, dels måste en del kunskaper vara sådana att de verkligen sitter på insidan av huvudet, inte "det där kan jag googla fram när det behövs!".
Citera
2025-03-15, 15:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jaha, vad händer när eleverna inte vill lämna in sin telefon? Blir det lågaffektivt bemötande då? Kommer Muhammed få behålla sin telefon eftersom läraren inte vill hamna i konflikt och inte tillåts agera fysiskt? Kommer bli spännande att se hur detta ska fungera i praktiken.
Din jävla sillmjölke! Det är bara att ta telefonen ifrån barnet. Slita den från hans eller hennes händer. Som straff för sin uppkäftighet ska barnet dessutom inte få tillbaka telefonen under en vecka. Om Muhammed eller andra barn inte accepterar det så ska han sparkas ur skolan och undantas skolplikten.
Citera
2025-03-15, 15:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Men eftersom det redan är fritt fram för mobilfria skolor så är ju förslaget helt meningslöst. känns som att det är retorer som inte gör sitt jobb som är problemet.
Nej, det är inte tillräckligt att TILLÅTA ett mobilförbud. Det ska vara ett KRAV.
Citera
2025-03-15, 15:23
Medlem
Att det skulle ta närmre 30 år att fatta detta beslut.
Citera
2025-03-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Din jävla sillmjölke! Det är bara att ta telefonen ifrån barnet. Slita den från hans eller hennes händer. Som straff få barnet inte få tillbaka telefonen under en vecka.

Nu är inte jag lärare och kommer därmed inte att beslagta några telefoner. Men i nuläget är lärare alltså inte tillåtna att tillgripa våld eller fysiskt tvång. De följer principen lågaffektivt bemötande vilket mer eller mindre innebär att de inte reagerar alls på dåligt beteende hos eleven. Jag ser inte hur lågaffektivt bemötande och mobilförbud går ihop. Förutsatt att de inte utgår från att alla elever kommer att lämna ifrån sig mobilen frivilligt. I verkligheten kommer det bli en oerhörd mängd tjafs och barn av exotisk kultur kommer att utöva hot och våld om en lärare försöker "baxa deras lur". De snälla barnen kommer däremot försynt lämna ifrån sig sina telefoner.

För att summera:
- i verkligheten kommer inte alla elever att snällt lämna ifrån sig sina telefoner
- om lärare inte får tillgripa fysiskt tvång, så kommer den som vägrar att slippa lämna ifrån sig telefonen
- resultatet av detta blir att snälla barn blir utan telefon, medans mobbare och kulturberikare får behålla sina

Jag är inte emot mobilförbud i skolan, men jag ser inte riktigt hur det ska fungera med nuvarande förutsättningar. Ett första steg vore att kasta modellen om lågaffektivt bemötande i soptunnan och låta lärare ta tag med hårdhandskar om situationen kräver det. Sedan har jag ett eller annat immigrations- och återvandringsförslag som också hade underlättat, men det är ju alltid underförstått.
Senast redigerad av MpunktM 2025-03-15 kl. 15:32.
Citera
2025-03-15, 15:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Nu är inte jag lärare och kommer därmed inte att beslagta några telefoner. Men i nuläget är lärare alltså inte tillåtna att tillgripa våld eller fysiskt tvång. De följer principen lågaffektivt bemötande vilket mer eller mindre innebär att de inte reagerar alls på dåligt beteende hos eleven. Jag ser inte hur lågaffektivt bemötande och mobilförbud går ihop. Förutsatt att de inte utgår från att alla elever kommer att lämna ifrån sig mobilen frivilligt. I verkligheten kommer det bli en oerhörd mängd tjafs och barn av exotisk kultur kommer att utöva hot och våld om en lärare försöker "baxa deras lur". De snälla barnen kommer däremot försynt lämna ifrån sig sina telefoner.

För att summera:
- i verkligheten kommer inte alla elever att snällt lämna ifrån sig sina telefoner
- om lärare inte får tillgripa fysiskt tvång, så kommer de som vägrar att slippa lämna ifrån sig telefonen
- resultatet av detta blir att snälla barn blir utan telefon, medans mobbare och kulturberikare får behålla sina

Jag är inte emot mobilförbud i skolan, men jag ser inte riktigt hur det ska fungera med nuvarande förutsättningar. Ett första steg vore att kasta modellen om lågaffektivt bemötande i soptunnan och låta lärare ta tag med hårdhandskar om situationen kräver det.
Självklart ska det inte vara något jävla lågaffektivt trams. Om ungjäveln inte lämnar ifrån sig telefonen är det bara att slita den ifrån barnet. Om barnet använder våld för att behålla telefonen ska barnet som samt regleras från skolan och undantas skolplikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in