Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
För mig som inte har jagat själv, funderar jag på vad vitsen ska ha varit med att ha tre vapen med sig. Jag vet att ni diskuterade vikten som det innebär, tillsammans med ammunitionen.
Hur många kulor kan man ladda et kulvapen med?
Alltså, kanske idiotisk fråga; kan han ha alla tre laddat alla tre, sedan typ växla mellan kulgevären?
Känns så otympligt allt, men säkert hade han räknat ut hur han skulle hantera det hela.
Han hade väl inget vapen som han kände var rätt i alla situationer han kunde tänka sig.
30 06an: tung och våldsam kaliber som för majoriteten är jobbig att skjuta stora mängder av. Känns som en onödigt grov kaliber till annat än just älgjakt eller möjligen kronhjort om vi tänker Sverige.
Pumphaglet är väl rätt lämpligt på korta avstånd upp till 30-40m och känns som ett lämpligt val om man tänker hålla sig inomhus.
22an: Klen kaliber som är rolig att skjuta med. Ammunitionen är liten, du kan få med 500skott i en ask som ryms i en jackficka. Jag tror dock att den är lite för klen för att effektivt kunna döda en människa utan noggrann placering. Kan inte riktigt se vitsen med detta vapnet mer än mängden ammunition han kunde bära med sig.
Känns inte helt optimalt, framförallt otympligt.
Vet att jägare, tävlings och hobbyskyttar känner för offren och tycker det är så jäkla trist att lagliga vapen använts här. Inget man vill att sina hobbys ska förknippas med.