Citat:
Ursprungligen postat av
Rybar
Det är klart att en omringning skett då området togs otroligt fort och USA lär väll ha full koll med sin spaning vad som sker/skett i Kursk.
Befrielsen startade med spetznats trupper som gick in via gasledningen till Sudzha vilket skapade kaos ( vilket Ukraina sa att de slog tillbaka), samtidigt slog Ryska trupper in en kil från Plyokhov och Basivka (Ryska trupper intog detta område dagar innan befrielsen Basivka)för att hindra trupperna att fly, att fly med fordon var omöjligt så ukrainska soldater sprang till fots mot Ukraina (finns otaliga video) men fångades upp av drönare som gav koordinaterna till missil trupper som slog ut 100-tals i varje attack. Nu är området helt omringat och det enda som återstår är att kapitulera eller dö vilket Putin sa.
Återstår att se för om det är sant att tusentals ukrainare blev omringade eller dog, då har inte Ukraina någon armé kvar i Kursk och kan inte stoppa ryssarna överhuvudtaget där.
Men jag läste från ukrainska källor att när det var som värst så dödades 300 ukrainska soldater. De flesta av dem var längst in i Kursk och löpte gatlopp. Det är nog därifrån videos kommer. Men någon omringning av någon större trupp har jag inte sett att ukrainska källor medger, tvärtom menar de att ryssarna överdriver och ljuger.
Med tanke på att ryssarna hade dödat tusentals ukrainare, förstört hundratals stridsvagnar redan första dagarna av när Ukraina gick in i Kursk så vet jag att ryssarna överdriver mycket. Det fanns inte ens så många där på plats och som vi alla vet så kan inte soldater och stridsvagnar som inte existerar dö eller förstöras.