2025-03-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ketamine... vilken musik brukar du lyssna på? Hm 80% känns lite överdrivet väl?

Nu har vi inte fått veta vilka artiklar han läste, om han hängde på andra nättidningar, hur mycket mm, mm.

Allt har en relevans i sitt sammanhang, vad han gjorde dagarna innan morden.

Det är inte konstigt att kolla vädret, men i det här sammanhanget kan det ha haft en betydelse, liksom vilken musik lyssnade på.

Brukade han lyssna på elektronisk musik hela dagar, eller var det något säskilt mönster för denna dag?

Sluta nu är du snäll.
Aftonbladet har lagt ett spår med säd för spekulationslystna spån.
Om du tycker och tror att saker har relevans i kontext, varför skriver du så mycket hjärndöd skit?
Vad tror du att musikvalet spelat för roll? Vilken relevans och sammanhang vill du sätta det i?
Citera
2025-03-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Ja precis, känns oerhört krångligt men samtidigt ger det bilden av att han tänkt skjuta mer än de som blev träffade.
Han måste ha haft mycket bättre koll på vapen än att han bara införskaffade första bästa och mer tränad än han såg ut att vara.
Det må se bökigt ut men han var väl förberedd.

Men herregud. Det är konstaterat sedan trådstarten i princip att han har jaktlicens. Och jaktvapen därefter.
Och det ger ingen ledtråd alls till hur många han tänkte skjuta eller slutligen faktiskt sköt.
Citera
2025-03-14, 19:19
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Men, alltså. Han kanske hade just Aftonbladet som landningssida. Kollat vädret på Expressen.
Sluta spekulera på antydningar från klickhorande dumpress. De gör hönor av alla fjädrar de kan lägga sina clickbaitfingrar på!!
De har inget av värde. Det är endast spekulationer på läckta uppgifter.
Jaja, pappa. Jag har för lite spänning i vardagen uppenbarligen, jag är exakt rätt kandidat för att gå på detta bara för jag har förjävla tråkigt men det är samtidigt intressant på sitt sätt. Det kanske inte är särskilt värdefullt men visst väcker det tankar.
Musiken lägger jag inget värde i, däremot förklarar hans angelägenhet att kolla vädret varför han bar på ett paraply utöver alla kassar och de kan inte säga om han använde den sidan tidigare men det får ju en att fundera på hur det faktiskt är med det där rasistiska motivet.
Citera
2025-03-14, 19:31
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Läs hela tråden då. Att du personligen "har tråkigt" är faktiskt inget incitament att posta vad som helst i en tråd med tiotusentals följare efter värsta masskjutningen i Sverige.
Visa lite respekt, tack.
Nej, jag ber om ursäkt för det men som jag skrev tidigare idag så väntade man ju på något nytt om det här och så dyker detta upp. De kastar i kroken och får definitivt napp.
Jag har läst allting, tro det eller ej.
Återigen ber jag om ursäkt, nivån har sjunkit ordentligt och det är inte okej.
Detta kan få bli min sorti
Senast redigerad av wrongdaytodie 2025-03-14 kl. 19:34.
Citera
2025-03-14, 19:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jaja, pappa. Jag har för lite spänning i vardagen uppenbarligen, jag är exakt rätt kandidat för att gå på detta bara för jag har förjävla tråkigt men det är samtidigt intressant på sitt sätt. Det kanske inte är särskilt värdefullt men visst väcker det tankar.
Musiken lägger jag inget värde i, däremot förklarar hans angelägenhet att kolla vädret varför han bar på ett paraply utöver alla kassar och de kan inte säga om han använde den sidan tidigare men det får ju en att fundera på hur det faktiskt är med det där rasistiska motivet.

Han kanske lyssnade på techno ala dagar i veckan, men det kansek var ovanligt? Kanske behövde lyssna på något som lugnade honom?

Kollade han på vädret för 2/2 eller för 4/2?

Vad hade vädret för betydelse ur hans synvinkel? Paraplyets betydelse eller andra aspekter?

Tyvärr blir sådan här information tagen ur sin kontext, vilket gör att det är svårt att dra några slutsatser. Men det växker förstås tankar som du säger. Man behöver dock veta mer för att förstå.

Hans tankar verkar ändå varit upptagna med att kolla på ammunition dagarna innan, viket kanske inte är så konstigt. Vad kollade han på mer direkt?

Klart att det är intressant allt han gör de sista dagarna innan dådet. Även saker som han inte gör.

Var han helt uppslukad, eller pysslade han med helt andra grejor t ex.

Hur säkert var just att det skulle ske denna dag, den 4:e, eller fanns det parametrar som avgjorde?
Citera
2025-03-14, 19:44
Medlem
Citat:
Han kanske lyssnade på techno ala dagar i veckan, men det kansek var ovanligt? Kanske behövde lyssna på något som lugnade honom?

Vad hade vädret för betydelse ur hans synvinkel? Paraplyets betydelse eller andra aspekter?

Tyvärr blir sådan här information tagen ur sin kontext, vilket gör att det är svårt att dra några slutsatser. Men det växker förstås tankar som du säger. Man behöver dock veta mer för att förstå.

Hans tankar verkar ändå varit upptagna med att kolla på ammunition dagarna innan, viket kanske inte är så konstigt. Vad kollade han på mer direkt?

Klart att det är intressant allt han gör de sista dagarna innan dådet. Även saker som han inte gör.

Hur säkert var just att det skulle ske denna dag, den 4:e, eller fanns det parametrar som avgjorde?

Om du tycker det bör du verkligen undersöka det. Vad någon gör och INTE gör öppnar exakt alla möjligheter. Låt oss spekulera i att han INTE åt kolabönor, åkte till Nya Zeeland, eller tältade, eller förvandlades till en teletubbie? Var är vi då?
Behåll ditt inkluderande(rent galna) resonemang för dig själv tills du har ett upplägg åtminstone.
Citera
2025-03-14, 19:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, jag ber om ursäkt för det men som jag skrev tidigare idag så väntade man ju på något nytt om det här och så dyker detta upp. De kastar i kroken och får definitivt napp.
Jag har läst allting, tro det eller ej.
Återigen ber jag om ursäkt, nivån har sjunkit ordentligt och det är inte okej.
Detta kan få bli min sorti

Nu är du inte ensam om att "suga på" det lila man får från nyheterna, varken i denna tråd eller andra. Det blir stiltje ibland.

Det finns ingen anledning att de behöver lämna tråden av det skälet! Du har tillfört tråden många tankar, och vi behöver inte be om ursäkt för detta till någon.
Citera
2025-03-14, 20:01
Medlem
Citat:

Det finns noll svar. Och du är jätteduktig som kommer på nya infallsvinklar. Hur verklighetsfrämmande de än är.
Du gillar att spekulera och det är jättefint. Vem tänker du vet vilken dag han kollade vädret för i tråden? Kan du på något vis koppla det till dådet? Låt oss säga att han kollade veckorapporten på SVT. Vad är slutsatsen?

Fast. Är verkligen dina funderingar, totalt off the charts eller inte, något som tillför något?
Citera
2025-03-14, 20:12
Medlem
Citat:
Nu är du inte ensam om att "suga på" det lila man får från nyheterna, varken i denna tråd eller andra. Det blir stiltje ibland.

Det finns ingen anledning att de behöver lämna tråden av det skälet! Du har tillfört tråden många tankar, och vi behöver inte be om ursäkt för detta till någon.

Ingen har någonsin bett någon lämna någon tråd. Du anför ytterligare ett "halmgubberesonemang". Det är den raka motsatsen till att alla som läser måste kommentera, oavsett hur korkat.

Det rör sig om ett fruktansvärt dåd!
Citera
2025-03-14, 21:14
Medlem
RA hade ju ammunition nog att döda långt fler.
Men av någon anledning, kanske polisen eller brandlarmet skjuter han ingen efter 5-6 minuter.
Citera
2025-03-14, 21:20
Medlem
Spännande att läsa all relativisering av läsandet av nazisttidning i nära anslutning till mordet. "Han läste den bara för seriestripparna", typ.

Det är naturligtvis helt i sin ordning att förbereda sig för en masskjutning genom att ögna artiklar om vad som "orsakar homosexualitet", att det är "onaturligt med analsex" och debattartiklar som höjer upp den "svenska rasen".

Eller inte.
Citera
2025-03-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Spännande att läsa all relativisering av läsandet av nazisttidning i nära anslutning till mordet. "Han läste den bara för seriestripparna", typ.

Det är naturligtvis helt i sin ordning att förbereda sig för en masskjutning genom att ögna artiklar om vad som "orsakar homosexualitet", att det är "onaturligt med analsex" och debattartiklar som höjer upp den "svenska rasen".

Eller inte.

Man kan absolut fördöma att han läst sånt elände, men man kan inte per automatik utgå ifrån att det gav upphov till dådet, för även om högerextremism är en våldsideologi, så beter sig de flesta högerextrema inte så här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in