Beskrivs verkligheten bäst som kontinuerlig eller är den diskret?
Är det olika på olika nivåer av verkligheten (mikro eller makrokosmos)?
Alltså att den på kvantnivå bäst beskrivs som en diskret funktion medan på större skalor passar en kontinuerlig funktion bättre med våra observationer?
Finns det olika skolor för eller emot? Vad har de för argument?
Eftersom "diskret" och "kontinuerlig" inte är motsatta egenskaper och därmed inte ömsesidigt uteslutande, är det möjligt att beakta båda aspekterna i analysen av verkligheten.
Om du däremot introducerar egenskapen "statisk" uppstår en motsägelse i förhållande till det kontinuerliga.
Den frågan är ju lika evig inom Filosofin som frågan om Fri vilja, Kreationism och Determinism. Var står du själv i den frågan?
Jag klarar inte av att hitta ett logiskt svar. Jag tycker att båda är rätt på sätt och vis.
Jag var mest intresserad av att se hur andra resonerar eller tänker kring detta.
Beskrivs verkligheten bäst som kontinuerlig eller är den diskret?
Är det olika på olika nivåer av verkligheten (mikro eller makrokosmos)?
Alltså att den på kvantnivå bäst beskrivs som en diskret funktion medan på större skalor passar en kontinuerlig funktion bättre med våra observationer?
Finns det olika skolor för eller emot? Vad har de för argument?
Definiera vad du menar med diskret och kontinuerlig i denna kontext, för i vanligt språkbruk är det nonsens.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!