2025-03-14, 15:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Ja fast om någon är märkbart berusad menar jag jämt och ständigt är den personen ej lämplig till att ha ett körkort . Vissa i den kategorin kör ju såklart utan körkort med.
Med berusad menar jag såklart både alkohol och drogberoende.
Fast det är ju inte vad ett PEth-värde på 0,3 handlar om. Om en person är så berusad ständigt och jämt så har denne garanterat ett mycket högre värde.

Som jag skrev tidigare: Det är givetvis helt orimligt att dra in körkort på så lös grund som två PEth-prov utgör med sin svaga vetenskapliga evidens och stora individuella spridning. Som upprepat sagts: Det är både en medicinsk skandal och en rättslig skandal.
2025-03-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Bästa som
Någonsin hänt!

Jag kommer köra bil helt ensam på gatorna . Så kan 95% av Sveriges befolkning alltså alkisar stanna hemma.

Mer än 1 öl i veckan är alkis.

Absolut inte. I min mening är alkis någon som inte kan hålla sig från att dricka i den grad att det påverkar arbetsliv och familj och vänner etc. Men dricker man 8 öl på fredag kväll eller lördag kväll och sen inget alls förrän nästa fredag så visar man ju att man kan sköta det och håller sig till det.

Annat är det om man dricker på vardagskvällarna också och då menar jag mer än en öl till maten elelr så.
2025-03-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Fast det är ju inte vad ett PEth-värde på 0,3 handlar om. Om en person är så berusad ständigt och jämt så har denne garanterat ett mycket högre värde.

Som jag skrev tidigare: Det är givetvis helt orimligt att dra in körkort på så lös grund som två PEth-prov utgör med sin svaga vetenskapliga evidens och stora individuella spridning. Som upprepat sagts: Det är både en medicinsk skandal och en rättslig skandal.

Kanske har tagits upp tidigare, men hur mycket måste drickas för att uppnå 0,3 peth?

Kan man dricka 8st 0,5 liters öl en dag i veckan eller motsvarande 2 flaskor vin eller är även det för mycket? Man måste ju kunna få bli berusad en gång i veckan? Annars förbjuder man indirekt alla som kör bil att få bli berusad någon gång ibland. Ja i alla fall om man låter sjukvården ta blodprov på en vilket jag i så fall inte lär tillåta. För övrigt går jag nästan aldrig till sjukvården ändå, brukar bli flera år imellan och endast om det är mycket viktigt.
2025-03-14, 16:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske har tagits upp tidigare, men hur mycket måste drickas för att uppnå 0,3 peth?

Kan man dricka 8st 0,5 liters öl en dag i veckan eller motsvarande 2 flaskor vin eller är även det för mycket? Man måste ju kunna få bli berusad en gång i veckan? Annars förbjuder man indirekt alla som kör bil att få bli berusad någon gång ibland. Ja i alla fall om man låter sjukvården ta blodprov på en vilket jag i så fall inte lär tillåta. För övrigt går jag nästan aldrig till sjukvården ändå, brukar bli flera år imellan och endast om det är mycket viktigt.
Det verkar som att en mängd motsvarande 1,5 (en och en halv) flaska vin per vecka kan räcka för att komma upp till 0,3 µmol/l. Men det är stora individuella variationer.
2025-03-14, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Vilken dålig jämförelse. Kan dom sluta vara dementa när dom skall köra bil så är väl de ok.

När alkoholen har gått ur blodet är alkoholisten en duglig förare.

Jämförelsen är dålig men ska ses så här.

Såväl dementa som alkoholister brister i sitt omdöme då och då.
2025-03-14, 16:49
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jämförelsen är dålig men ska ses så här.

Såväl dementa som alkoholister brister i sitt omdöme då och då.

Människor brister i sitt omdöme då och då. Det är inte skäl att dra in körkort.

Men om en alkoholist kör berusad, då är det skäl att dra in körkort.
2025-03-14, 16:52
Avstängd
Citat:
Du måste förstå att alkoholism, LOB och PEth-värden är helt olika saker. Det verkar uppenbart att du inte ens vill försöka förstå detta.

Det är givetvis helt orimligt att dra in körkort på så lös grund som två PEth-prov utgör med sin svaga vetenskapliga evidens och stora individuella spridning. Som upprepat sagts: Det är både en medicinsk skandal och en rättslig skandal.

Klart att jag förstår det och jag har också fattat att det råder väldigt skilda åsikter om PEth-provet. Såväl dess tillförlitlighet som hur man ska översätta t ex 0,3 i vad en person kan ha druckit den senaste tiden.

Men jag gav mig in i den här diskussionen enbart för att jag inte håller med dem som tycker att det är ett straff att anses olämplig att inneha körkort. Det är en bedömning och en bedömning som jag anser ska ligga på myndigheterna, varför jag inte heller ser det som Transportstyrelsen pysslar med som mer överförmunderi än allt annat som staten bestämmer åt oss. Huruvida det är vettigt att ens använda PEht eller tillfällen då man åker dit på en LOB i utvärderingen av ev lämplighet, måste jag erkänna att jag inte har tillräcklig kunskap om. Något jag tror att jag inte är ensam om.
2025-03-14, 16:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vad är alkoholism, vem ska definiera det? Att dricka sig full på fredagar och annars inte röra alkohol förrän nästa fredag tycker inte jag är alkoholism, men vissa i samhället tycker ju det.

Tja, jag vete fan vem som ska definiera det. Om det är en sjukdom så kanske det är en läkare som ska göra bedömningen.

Det du beskriver är definitivt inte alkholism. Inte heller att som jag dricka alkhol i princip nästan varje dag men i så små mängder att jag inte kommer upp i ens två pavor vi på en vecka, vilket väl är vad jag skulle behöva för att bli packad en fredag.

Transportsyrelsen menar ju då på att 0,3 som mätvärde på den omdiskuterade mätmetoden skulle uppnås först om man dricker 4-6 glas vin varje dag under en längre tid. Och nu skulle vi iaf i min värld börja närma oss vad jag kan se som alkoholism. Iaf om inte personen som har det intaget utan problem kan ge fan i alkhol under flera veckors tid.
2025-03-14, 16:59
Avstängd
Citat:

Mängder av alkoholister är ute och kör på våra vägar varje dag, året om. Utan att de får sina körkort indragna.
2025-03-14, 17:02
Avstängd
Citat:

Och ja, man brister i omdöme och uppmärksamhet då och då. Vem har t ex inte (som har haft körkort i låt säga 30 år) kört mot rött ljus? Jag vet iaf att jag gjort det en gång. Satt i mina egna tankar. Såg ju givetvis (det var en sen kväll) att det bara var jag som kom mot korsningen men av någon anledning tänkte jag plötsligt inte på trafikljuset utan körde som att det var en korsning utan trafikljus, dvs ytterst försiktigt. Betyder denna miss att jag är olämplig som bilförare? Kanske, kanske inte. Hursomhaver så hade ju lappen rykt om en polis hade sett mig.
2025-03-14, 17:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Klart att jag förstår det och jag har också fattat att det råder väldigt skilda åsikter om PEth-provet. Såväl dess tillförlitlighet som hur man ska översätta t ex 0,3 i vad en person kan ha druckit den senaste tiden.

Men jag gav mig in i den här diskussionen enbart för att jag inte håller med dem som tycker att det är ett straff att anses olämplig att inneha körkort. Det är en bedömning och en bedömning som jag anser ska ligga på myndigheterna, varför jag inte heller ser det som Transportstyrelsen pysslar med som mer överförmunderi än allt annat som staten bestämmer åt oss. Huruvida det är vettigt att ens använda PEht eller tillfällen då man åker dit på en LOB i utvärderingen av ev lämplighet, måste jag erkänna att jag inte har tillräcklig kunskap om. Något jag tror att jag inte är ensam om.
Jag tror att de flesta menade att det som framkommit om körkortsindragningar på grund av högt PEth-värde kan betraktas som straff för alkoholkonsumtion EFTERSOM enbart PEth-värdet INTE räcker som bedömning av lämpligheten att ha körkort. Det behövs en samlad bedömning från fall till fall. Såklart finns personer som är olämpliga att ha körkort och då ska det dras in. Men det krävs en vetenskapligt korrekt och rättssäker bedömning.
2025-03-14, 17:14
Avstängd
Citat:
Jag tror att de flesta menade att det som framkommit om körkortsindragningar på grund av högt PEth-värde kan betraktas som straff för alkoholkonsumtion EFTERSOM enbart PEth-värdet INTE räcker som bedömning av lämpligheten att ha körkort. Det behövs en samlad bedömning från fall till fall. Såklart finns personer som är olämpliga att ha körkort och då ska det dras in. Men det krävs en vetenskapligt korrekt och rättssäker bedömning.

Somliga menade säkert så, andra menade nog att de såg de omskrivna indragna körkorten som straff av samma slag som man kan se det ifall man blir av med körkortet efter att ha åkt dit för fortkörning.

Och nu (för vad det är värt) har ju Transportsyrelsen gått ut och förnekat att man drar in körkort enbart på det sätt som väl den tidining som lanserade denna story, påstod. Vilket ju många direkt bemötte med att de givetvis blåljög. Själv skulle jag tycka att det vore intressant att träffa den man som i tidigt skede intervjuades om sitt indragna körkort, mannen som hade varit på semester. Kanske är det en extremt måttlig drinkare men som under två veckor i Thailand unnar sig att slappna av lite. Eller, så kanske det är en person med en aura som varje normal människa skulle koppla ordet "alkis" till. Who knows.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in