2025-03-14, 08:35
Medlem
Om man nu riskerar nåt så får man väl vägra blodprov om man nu går till läkate.
2025-03-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Vadå ok med 1,7 enligt transport styrelsen?

Jag lämnade prover i ett halvår och samtliga var för höga, alltså långt över gränsen på 0.30 och det högsta var 1.7 men efter att svaren skickats till Transportstyrelsen så fick jag i svar körkortstillstånd är beviljat och att jag ska fortsätta lämna prover.

Detta var innan förra årsskiftet
2025-03-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Jag lämnade prover i ett halvår och samtliga var för höga, alltså långt över gränsen på 0.30 och det högsta var 1.7 men efter att svaren skickats till Transportstyrelsen så fick jag i svar körkortstillstånd är beviljat och att jag ska fortsätta lämna prover.

Detta var innan förra årsskiftet

Det var det sjukaste jag hört! 0,30 trodde jag de förhöll sig till stenhårt. Grattis då!
2025-03-14, 09:33
Avslutad
Skånska Dagbladet skriver nu att Transportstyrelsen hört av sig till både stora och lokala tidningar angående sin rättelse som inte stämmer.
Skånska Dagbladet hänvisar även till en större studie som visar ett spann på 19-60 standardglas konsumerat under 2 veckor för att nå peth 0,30.

Agnes Wold skriver på X att 19 glas vin på 2 veckor blir 1,4 glas vin per dag, exempelvis till maten.

Citat:
https://www.skd.se/2025-03-14/skanskan-har-inte-fel-om-peth-testerna-eller-deras-konsekvenser/
Senast redigerad av Ollonfisk 2025-03-14 kl. 10:14.
2025-03-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Det var det sjukaste jag hört! 0,30 trodde jag de förhöll sig till stenhårt. Grattis då!

Jo alltså grejen är att jag har lämnat prover för ett halvår till nu hos en ny läkarmottagning och jag fick ju veta typ igår att det verkar vara 0.30 som är max.
Problemet är att jag fortsatt att dricka som när jag hade 1.7 i värden för varför inte?

Så avvakta med grattis tills Transportstyrelsen utvärderat mitt sista läkarintyg. Känns bara som att man har sån 'tur' en gång!
2025-03-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Jo alltså grejen är att jag har lämnat prover för ett halvår till nu hos en ny läkarmottagning och jag fick ju veta typ igår att det verkar vara 0.30 som är max.
Problemet är att jag fortsatt att dricka som när jag hade 1.7 i värden för varför inte?

Så avvakta med grattis tills Transportstyrelsen utvärderat mitt sista läkarintyg. Känns bara som att man har sån 'tur' en gång!

Du måste nästan haft en läkare som fejkat resultaten
2025-03-14, 10:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och om det då visar en hög konsumtion och man tar fler test som ger samma värde, finns det inte en möjlighet att det då handlar om alkoholism?

Det är ju samma sak med LOB. Tre LOB betyder ju inte att någon är alkoholist men risken finns ju. Och även detta kan medföra indraget körkort.

Man kan givetvis ha åsikterna om dessa tester och dess användning. Min poäng är inte att Transportstyrelsen gör rätt varje gång de drar in ett körkort, mer att det inte är ett straff när de drar in det utan mer en säkerhetsåtgärd. Även den kan ju diskuteras eftersom de alkoholister som kör på fyllan kanske inte låter bli bara för att de blir av med körkortet.

Och vad gäller testet. Det borde givetvis inte vara tillåtet för en läkare att ta det utan att patienten förstår att det tas.
Du måste förstå att alkoholism, LOB och PEth-värden är helt olika saker. Det verkar uppenbart att du inte ens vill försöka förstå detta.

Det är givetvis helt orimligt att dra in körkort på så lös grund som två PEth-prov utgör med sin svaga vetenskapliga evidens och stora individuella spridning. Som upprepat sagts: Det är både en medicinsk skandal och en rättslig skandal.
2025-03-14, 13:19
Medlem
Finns artikeln upplåst nånstans? Nån med konto som kan dra ut den som pdf eller nåt, skulle vilja läsa: https://www.skd.se/2025-02-20/alla-med-korkort-ska-tvingas-till-peth-test-nar-de-soker-vard/

Känns som att de flesta hänvisar till några enstaka rader i artikeln som egentligen kommer från Aftonbladets eller Expressens citat från originalartikeln.

35-åringen som nämns som blivit "smygprovad", finns det mer fakta/info på den personen? Skulle vilja veta mer bakgrund.

Självklart kan vi inte ha en massa provtagningar och anmälningar som vi inte vet om och har möjlighet att få vård för etc om man ännu inte har kört rattfull eller drograttfull så man kan ta tag i eventuellt missbruk genom vård.

Men tonläget just nu känns lite uppskruvat kring det här och känns som det skarvas kring fakta.
2025-03-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Om dom tog mitt körkort för något som detta så skulle jag helt enkelt köra ändå. Myndigheterna kan fara åt helvete!

Man hamnar ju aldrig i kontroll nånsin så det lär vara relativt lugnt om de inte flaggat ditt reg-nummer hos polisen, då lär du bli stoppad ofta.

Men annars, jag har haft körkort i 25 år, blivit stoppad 3 gånger totalt för rutinkontroll av körkort och nykterhet. 2 av dom var första veckan med körkort. 3e gången var 20 år senare
Senast redigerad av JohnBlund 2025-03-14 kl. 13:32.
2025-03-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och om det då visar en hög konsumtion och man tar fler test som ger samma värde, finns det inte en möjlighet att det då handlar om alkoholism?

Det är ju samma sak med LOB. Tre LOB betyder ju inte att någon är alkoholist men risken finns ju. Och även detta kan medföra indraget körkort.

Man kan givetvis ha åsikterna om dessa tester och dess användning. Min poäng är inte att Transportstyrelsen gör rätt varje gång de drar in ett körkort, mer att det inte är ett straff när de drar in det utan mer en säkerhetsåtgärd. Även den kan ju diskuteras eftersom de alkoholister som kör på fyllan kanske inte låter bli bara för att de blir av med körkortet.

Och vad gäller testet. Det borde givetvis inte vara tillåtet för en läkare att ta det utan att patienten förstår att det tas.

Vad är alkoholism, vem ska definiera det? Att dricka sig full på fredagar och annars inte röra alkohol förrän nästa fredag tycker inte jag är alkoholism, men vissa i samhället tycker ju det.
2025-03-14, 14:26
Avstängd
Monerokungens avatar
Bästa som
Någonsin hänt!

Jag kommer köra bil helt ensam på gatorna . Så kan 95% av Sveriges befolkning alltså alkisar stanna hemma.

Mer än 1 öl i veckan är alkis.
2025-03-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det där är ju bara spekulation. Läs svaret du fick av mig tidigare.
Ja fast om någon är märkbart berusad menar jag jämt och ständigt är den personen ej lämplig till att ha ett körkort . Vissa i den kategorin kör ju såklart utan körkort med.
Med berusad menar jag såklart både alkohol och drogberoende.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in