Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-14, 14:17
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag noterar bara att ditt gäng oavbrutet skryter om "hur mycket Ukraina lyckas förstöra" (ofta med rätt tvivelaktiga belägg) men faktum är ju att för Ukraina är själva kriget ett militärt och strategiskt fiasko.

Hur många raffinaderier har ni förstört? Det är en enkel fråga som jag ställer.
Citera
2025-03-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
"Kuppmakarna" har ju ett enormt mycket mer stöd än senaste ryssmarionetten Janukovitj som är dömd för högförräderi.
Det verkar röra på sig. Ukronazisten som var med och brände demonstranter i Odessa 2014 fick sin dom idag. Ett par skott i skallen mitt på ljusa dagen.

Citat:
Hard video of the moment of the murder of Nazi Demyan Ganul in Odessa
https://news-pravda.com/world/2025/03/14/1143105.html

In broad daylight in Odessa, a famous neo-Nazi who hated Russians was shot on the street
https://news-pravda.com/world/2025/03/14/1142906.html

Sköts troligtvis av hans egna. Kriget lider mot sitt slut och någon kommer få ansvara för massakern i Trade Union House.
Citera
2025-03-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Hur många raffinaderier har ni förstört? Det är en enkel fråga som jag ställer.
Finns inga sammanfattande siffror - det här är inte sådant som det skrivs en mängd noggranna offentliga rapporter om under ett krig, vilket du möjligen begriper - men när jag tog en titt på kategorin "ukrainska oljeraffinaderier" på (engelska) wikipedia i vintras och såg närmare på ett antal artiklar, så visade det sig at väldigt många av dem antingen hade skadats av ryska missiler och drönare eller var helt nerstängda av säkerhetsskäl. Och så har det varit länge.

De stora raffinaderierna i Krementjug och Odessa har angripits flera gånger och Kiev deklarerade redan höstan 2023 att raffet i Krementjug "inte är i drift". Här är några länkar om luftanfall mot detta raffinaderi:

https://www.reuters.com/world/europe/russian-attack-hits-oil-refinery-drones-missile-shot-down-ukraine-says-2023-11-01/

https://www.aljazeera.com/news/2023/9/20/ukraine-oil-refinery-fire-sparked-by-drone-attack-russia-downs-four-uavs

https://www.reuters.com/world/europe/russia-hits-ukrainian-kremenchuk-oil-refinery-drone-attack-governor-2023-09-20/
Citera
2025-03-14, 14:37
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Det verkar röra på sig. Ukronazisten som var med och brände demonstranter i Odessa 2014 fick sin dom idag. Ett par skott i skallen mitt på ljusa dagen.

Sköts troligtvis av hans egna. Kriget lider mot sitt slut och någon kommer få ansvara för massakern i Trade Union House.

Troligtvis

Så du tyckte om videon jag till slut Fjant!
Citera
2025-03-14, 14:43
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Påminner om 10 små negerpojkar exponentiellt

Vad är problemet med att båda sidor har justa bombplan men verkar inte våga använda?

Det kan ju inte finnas luftvärnsbevakning i hela ukraina o hela ryssland

Fronten är väl strösslad med med luftvärn och drönarna börjar väl bli bra mot flygvapen numera? Har också funderat på detta, kanske finns andra skäl.
Citera
2025-03-14, 14:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Det finns mycket missnöje under ytan i Ukraina som inte riktas mot Putin utan mot "deras egna" av olika anledningar.
Nu väntar vi på det Ukrainska inbördeskriget när olika grupper försöker lägga skulden för debaclet på "de andra" och likvidera varandra.

Hmm..., nu tar jag som ett exempel det Finska inbördeskriget, dvs vita/röda. Efter det var färdigt så var ju landet fortfarande djupt oenigt, på bägge sidor fanns stupade och det var på sina håll också bokstavligen "broder mot broder". Detta höll sig in på -30 talet.., och förändringen skedde först vid vinterkriget. Då blev det en extern fiende man samlade sig mot, dvs Sovjet. Denna förändring har hållit sig i sen dess, i det stora (några konstiga filurer/partier existerar överallt som bekant). Inrikespolitisk kan man tjafsa om skatter, pensioner, etc.., men utrikespolitiskt är man alltid överens. Var hotet finns !

Kan lätt sätta en årslön på att Ukraina tar samma väg. Sedan ser jag inte ifrån att Putin kommer att försöka destabilisera Ukraina med sitt hybridande. Eller.., jag utgår ifrån att han kommer att försöka sig på det.
Citera
2025-03-14, 15:05
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Haha, jaså minsann, du "säger alltid sanningen"? För mig låter det mer som att du är ett psykotiskt fyllo som konstant befinner dig i rant-läge när du skriver. Rena sandlådementaliteten med andra ord.

Sandlådenivån är det på Ryska lögnerna.

”Njet wi vill not attack Ukraine”, ok Lavrov, trovärdigt.
Citera
2025-03-14, 15:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag noterar bara att ditt gäng oavbrutet skryter om "hur mycket Ukraina lyckas förstöra" (ofta med rätt tvivelaktiga belägg) men faktum är ju att för Ukraina är själva kriget ett militärt och strategiskt fiasko.
Ja, den ryska framgångssagan fortsätter verkligen med oförminskad kraft.

Om jag för tre år sedan hade sagt att ni ryssvänner skulle jubla för att ha tagit en liten stad, denna gång inne i Ryssland, undrar vad du hade sagt då...?!

Hade jag frågat dig i mars 2022 om läget 3 år framåt så hade du såklart varit nöjd med dagens läge efter över tre års invasion av ett av Europas fattigaste länder. Eller i alla fall så lyckas du övertyga dig själv om att dessa tre år är en rysk framgång.
Citera
2025-03-14, 15:16
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
För egen del förefaller Nato ligga sämre till, kanske även EU.

Aldrig någonsin har Nato varit så eniga som nu.
EU? Ja de har också tagit ett nytt grepp.

Jag förstår att du ogillar detta. Men det är ditt personliga problem.
Citera
2025-03-14, 15:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Aldrig någonsin har Nato varit så eniga som nu.
EU? Ja de har också tagit ett nytt grepp.

Jag förstår att du ogillar detta. Men det är ditt personliga problem.

NATO eniga? Turkiet och Grekland krigar snart, USA tar snart Grönland från NATOlandet Danmark, EU har totalpanik och "rustar" upp, vart är enigheten?
Citera
2025-03-14, 15:23
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Zelensky har sagt vid flertal tillfällen att ukrainare och ryssar är samma folk.

https://t.me/dmitrynikotin/30997
Ukrainare vill dock inte ha något att göra med ryssar
Citera
2025-03-14, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Spelar ju ingen roll om produktionen ökat för dom hinner ändå inte med på långa vägar. Jag tror det kommer att dröja väldigt länge innan Ukraina får det som har utlovats. Kommer heller inte att kunna vända krigslyckan för Ukraina.

Nähä.

Och det påståendet grundar du på vad? Vad är det för mängd som de inte kommer att hinna med? Du har väl siffror, antal som du baserar påståendet på?

Eller "känner" du att det är på det här viset? Du stoppade in fingrarna i arslet och tog tempen på dig själv?

Genant att ni bara vräker ur er saker, helt ogrundade påståenden, utan förankring i verkligheten eller med grund i faktiska omständigheter och förhållanden. Fakta. Siffror. Antal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in