2025-03-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Hur ofta händer det?

Tyvärr för sällan
2025-03-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Det var en av de sämre jämförelser jag läst! Jobbar du på transportstyrelsen eller?

Ja troligen gör hen det
2025-03-13, 20:14
Medlem
Det blir ett väldigt konstigt samhälle om man börjar anta att folk som dricker mer än en norm som folkhälsoinstitutet eller någon annan myndighet tagit fram, inte skall få behålla sitt körkort även om de aldrig kört berusade eller med alkohol i kroppen.
Då är inte steget långt till att börja anse att en jägare som skjuter djur även skulle kunna tänka sig att skjuta människor och därför inte bör få inneha vapen. Eller varför inte mobiltelefoninnehavare, de kan ju tänkas köra och ha telefonen i handen och därför bör de inte få ha körkort... (Obs användande av mobiltelefon vid bilkörning är olycksorsak nummer ett i Tyskland.)
2025-03-13, 21:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Så är det men faktum är att många alkolister kör bil på fyllan. Som bekant tar man en del dåliga beslut ibland på fyllan och ju oftare man är full desto större risk att fatta dåliga beslut. Alkisar är ju dessutom ibland av slaget att de i princip aldrig är nyktra. Hade en kompis vars farsa ansågs nykter typ på morgonen och då hade han säkert ändå en promille som var för hög för att köra bil. Han åkte varje dag bil till och från jobbet.
PEth-värdet säger ingenting om alkoholism. Du är alltså helt fel ute i sakfrågan som tråden handlar om.
2025-03-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackelhane69
Men hur mycket måste man dricka för att uppnå det värdet då?

Du kommer upp i dessa nivåer ganska fort. Jag har legat på 1.7 som högst, då drack jag ganska rejält ett par tre gånger i veckan, provet var dock ändå ok enligt Transportstyrelsen.

En bekant hamnade på över 3 men han söp rätt hårt.

Mänga hundratusentals svenskar som har för vana att knäcka några pilsner efter jobbet som nu ligger i riskzonen.
2025-03-13, 21:06
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Vet inte hur länge detta pågått men det görs, räcker tydligen med att dra ner till ett flak bärs i veckan så klarar man proverna men ja helt sjukt att kortet kan dras bara av konsumtion.

Du kan även få indraget om du blir lobbad ofta och inte klarar uppföljning med gestapo(socialen) också en helt absurd grej.
2025-03-13, 21:48
Avslutad
Helt vansinnigt. Hur tänkte dom?
2025-03-13, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Tror inte amex delar mina köp med transportstyrelsen

Och ändå ger privata fester indraget körkort? Inte det heller trodde jag var möjligt.
2025-03-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
PEth-värdet säger ingenting om alkoholism. Du är alltså helt fel ute i sakfrågan som tråden handlar om.

Är det fel menar du att ett högt värde påvisar stort intag av alkohol över en viss tidsperiod?
2025-03-14, 00:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Är det fel menar du att ett högt värde påvisar stort intag av alkohol över en viss tidsperiod?
Nej, det är inte fel men det är inte heller samma sak som missbruk eller alkoholism.

Som jag skrivit tidigare: Ett PEth-värde över 0,30 är inte lika med missbruk utan indikerar överkonsumtion eller medicinskt riskbruk. Värdet visar inte exakt hur mycket alkohol en person konsumerat utan bara en ungefärlig mängd. Där finns också stora individuella variationer.
2025-03-14, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, det är inte fel men det är inte heller samma sak som missbruk eller alkoholism.

Som jag skrivit tidigare: Ett PEth-värde över 0,30 är inte lika med missbruk utan indikerar överkonsumtion eller medicinskt riskbruk. Värdet visar inte exakt hur mycket alkohol en person konsumerat utan bara en ungefärlig mängd. Där finns också stora individuella variationer.

Och om det då visar en hög konsumtion och man tar fler test som ger samma värde, finns det inte en möjlighet att det då handlar om alkoholism?

Det är ju samma sak med LOB. Tre LOB betyder ju inte att någon är alkoholist men risken finns ju. Och även detta kan medföra indraget körkort.

Man kan givetvis ha åsikterna om dessa tester och dess användning. Min poäng är inte att Transportstyrelsen gör rätt varje gång de drar in ett körkort, mer att det inte är ett straff när de drar in det utan mer en säkerhetsåtgärd. Även den kan ju diskuteras eftersom de alkoholister som kör på fyllan kanske inte låter bli bara för att de blir av med körkortet.

Och vad gäller testet. Det borde givetvis inte vara tillåtet för en läkare att ta det utan att patienten förstår att det tas.
2025-03-14, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Du kommer upp i dessa nivåer ganska fort. Jag har legat på 1.7 som högst, då drack jag ganska rejält ett par tre gånger i veckan, provet var dock ändå ok enligt Transportstyrelsen.

En bekant hamnade på över 3 men han söp rätt hårt.

Mänga hundratusentals svenskar som har för vana att knäcka några pilsner efter jobbet som nu ligger i riskzonen.

Vadå ok med 1,7 enligt transport styrelsen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in