Citat:
Ursprungligen postat av
Grobari1970
Liksom hur ska jag skatta på vinsten när jag inte ens har nån vinst? Har ju gått minus i det stora hela.
Som jag skrev igår, plattformar utanför EU som vänder sig till marknader inom EES men inte Sverige är befriade från skatt. Det finns många diskussioner om huruvida stake.com är en sådan men givet mängden spel på premier leauge så känns väl ändå EES som en rimlig marknad.
Till syvende och sist handlar det väl om din "skattemoral". Är den hög, så redovisar du skatt på summan av alla vinster (ignorerar förluster) och sen i rutan på sista sidan gör ett yrkande om huruvida denna sida ändå inte är att beakta som vända sig mot EES (tar euro, har sidor på flera europeiska språk och har europeiska spel (premier leauge)).
Är den inte hög så gör du som flera här föreslår chansar och skiter i att deklarera. Jag har inte den blekaste aning om sannolikheten för att bli hittad. Då får du dels betala den skatten du skulle ha betalat + 40% i skattetillägg.
Edit: Är svenskt skattesystem knöligt? Absolut, jag lär landa på 50 sidor bilagor till årets deklaration.
En klok lärdom är ändå att spela på sidor med spellicens etc.
Men oavsett spelandet så tillför ju krypto en extra dimension. Sker varje bet i krypto eller omvandlas krypto till EUR/USD när man fyller på kontot? Det kan ju uppstå valutavinster/förluster som även de måste hanteras.