Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Elam
Jag har inte läst någonting exakt om vem det är som köper Ryska statsobligationer, så det får bli ett svar som utgår från känsla
Men traditionellt och i andra länder så brukar det vara pensionsbolag som mest är intresserade av dom här produkterna. Det är enkelt att räkna på och vet man hur många kunder man har och när dom kan tänkas vilka pensionera sig så är det en vettig investering.
Men nu talar vi om Ryssland.. ..Som jag förstår det, i dagsläget så är det Ryska banker som får billiga lån av centralbanken mot att dom köper statsobligationer. För bankerna i dagsläget så är det nästan gratis pengar (Kostnaden kommer i form av inflation) Ryska staten kan ge sken av att dom balanserar budgeten men då det är centralbanken som blandar korten här för att förvilla så skulle jag vilja likställa det hela med att trycka pengar. (Vilket det är, enda skillnaden mot att starta sedelpressarna är att dom blandat in ett mellansteg i form av Ryska banker)
Lånen från ryska staten (centralbankenCB)till banker, för de att köpa statsobligationer, blir sämre än att pinka i brallan.
Då trycker CB digitala pengar (för detta sker digitalt och inte analogt) och ”swishar” över pengarna till bankerna.
Bankerna swishar pengar tillbaka till CB. Får ett dokument tillbaka som bevis på sina statsobligationer.
Så CB har aldrig fått några pengar.
Såvida bankerna inte säljer obligationer till någon, så sitter de på papper.
Man kan gissa att bankerna säljer väldigt lite av dessa statspapper.
CB redovisar ett högt utfall. Så klart.
Men jag är tveksam till återbetalning. Det blir bara mera digitala pengar, som inte egentligen finns.
Guldreserven som ska garantera den ryska valutans värde. Minskar kraftigt.
Frågan är inte om hur hur stor den ryska bubblan är.
Detta är ingen villig, utifrån, att låna ut pengar till.
Kina har visat detta redan. Jag tror att Kina litar inte på rysk bokföring…