2025-03-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Så ni använder redan detta system fast det inte är tvång än?

Men vad händer om eleverna inte lämnar in sin mobil? Måste de ta med mobil till skolan. Vad händer om man glömt den?

De flesta skolor har redan detta systen, förutom på högstadiet. På "mellanstadiet" är mobilen viktig om inte annat för att barnen alltid får sin telefon för att nödringa sina föräldrar, så det är extremt sällan den glöms hemma, utan den är en trygghet, men inget tvång förstås. Systemet fungerar eftersom det blir ett väldans liv på övriga elever ifall någon skulle smuggla undan sin telefon och sitta och surfa på rasten.
Senast redigerad av Florman 2025-03-13 kl. 19:47.
Citera
2025-03-13, 19:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Kan tänka mig på riktiga kaos skolor hur roligt det blir för den lärare som ska genomföra detta.... Skulle nog behövas Ordningsvakter eller Polis för att kunna genomföra detta utan större konflikter, men vad skulle det kosta?

Ja, och sedan kommer problemet när någon rycker åt sig en annan elevs nya dyra telefon och redan innan återlämningen har grundat med att mobba personen ute på skolgården och hota med allt möjligt om han eller hon avslöjar rånet som då pågår. Blir kul för lärarna att ha varit delaktiga i direkta rån.
Citera
2025-03-13, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ja, och sedan kommer problemet när någon rycker åt sig en annan elevs nya dyra telefon och redan innan återlämningen har grundat med att mobba personen ute på skolgården och hota med allt möjligt om han eller hon avslöjar rånet som då pågår. Blir kul för lärarna att ha varit delaktiga i direkta rån.
Ja finns många scenarion i detta, men att det kommer sluta lyckligt tror jag ej
Citera
2025-03-13, 19:52
Medlem
Citat:

Möjligt att det kan bli ett problem i enstaka fall, men min erfarenhet är att man har fullt fokus på sin egen telefon som man grabbar tag i och mindre barn kan knappast ens urskilja en dyr telefon, man får nog ha ett riktigt criminal mind ifall man ska stjäla en till telefon av värde ur ett fack. Är nog lättare att isåfall rycka telefonen ur näven på någon.
Citera
2025-03-13, 19:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Möjligt att det kan bli ett problem i enstaka fall, men min erfarenhet är att man har fullt fokus på sin egen telefon som man grabbar tag i och mindre barn kan knappast ens urskilja en dyr telefon, man får nog ha ett riktigt criminal mind ifall man ska stjäla en till telefon av värde ur ett fack. Är nog lättare att isåfall rycka telefonen ur näven på någon.

Ja bland mindre barn lär det inte vara några större problem. Lagen kommer dock även gälla 15-åringar i målbrottet och då i samhällets alla nivåer av områden. Denna lagstiftning känns som korkad populism.
Citera
2025-03-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ja finns många scenarion i detta, men att det kommer sluta lyckligt tror jag ej

De flesta på Flashback verkar vara omedvetna om att 90 procent av lärarkåren redan använder sig av mobillådor, möjligen kan man vara liberalare på högstadiet, men även där så brukar inlåsning av telefoner under lektionstid vara kutym, dock är det nya nu att man som elev inte heller ska få ha den på rasten.
Citera
2025-03-13, 19:56
Medlem
Bästa som hänt svensk skola på 15 år!
Citera
2025-03-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ja bland mindre barn lär det inte vara några större problem. Lagen kommer dock även gälla 15-åringar i målbrottet och då i samhällets alla nivåer av områden. Denna lagstiftning känns som korkad populism.

Framför allt är det konstigt att framlägga det som en ny sak, när varenda lärare i åk 1-6 redan nu låser in mobiltelefonerna, det enda nya är att högstadieelever inte heller ska få använda den på rasten.
Citera
2025-03-13, 20:03
Medlem
Jag tycker det är bra. Och jag tror barnen tycker det är skönt att få lägga bort mobilen och få anledning till att vara med varandra.
Sen om någon släkting är sjuk eller något så får de ha mobilen så klart, men överlag tror jag det är bra med en stressfri miljö. 🙏
Citera
2025-03-13, 20:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Framför allt är det konstigt att framlägga det som en ny sak, när varenda lärare i åk 1-6 redan nu låser in mobiltelefonerna, det enda nya är att högstadieelever inte heller ska få använda den på rasten.

Det beror på att en välväxt högstadielev med motivation och noll konsekvenstänk enkelt kan golva sin lärare för att "vinna" striden om mobilen - jag tror att man helt enkelt inte vågat införa det för högstadiet och det på goda grunder.
Citera
2025-03-13, 20:21
Medlem
Graavargs avatar
Bra!

Skrattretande att det överhuvudtaget tilläts telefoner i skolan, i klassrummet under undervisning dessutom. Helt utflippat, faktiskt. Absurt.
Citera
2025-03-13, 20:35
Medlem
Är väll 100% positivt?? Vrf ska ungarna sitta med telefoner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in