2025-03-13, 15:18
Medlem
Lite kort om de mjukvaruproblem jag har fått sen jag bytte från Nvidia till AMD:

- Kan inte spela stretched resolution p.g.a buggar i mjukvaran. Den enda fixen jag hittat är att stänga av AMD:s klippfunktion, vilket jag inte vill.

- Färginställningarna på AMD är inte i närheten av lika användbara som Nvidias för att ställa in en perfekt färgprofil för spelet du spelar. Nvidia tillåter ändring av vibrance som inte existerar som en del av AMD:s inställningar då mjukvaran endast tillåter ändring av mättnad.

- Alla färginställningar har en lägre cap än Nvidia, d.v.s du kan bara öka kontrast, mättnad, etc. så mycket.

- Många skärminspelningar och klipp blir korrupta och därför oanvändbara.

Jag hatar AMD "with a passion" och vill uppmärksamma min upplevelse. Vad jag ser som målet med denna tråd är att ta AMD ett steg närmare mot konkurs.

Har någon haft liknande upplevelse om du bytt från Nvidia till AMD?
Citera
2025-03-13, 15:28
Medlem
Hur vet vi att dina problem inte beror på SBS? Dvs "skit bakom skärmen"? Att det inte är du som är problemet, istället för AMD?

Har du några länkar till erkända sajter, för du är väl knappast ensam i världen om detta du beskriver så som fel?

Men med det sagt, det har ju funnits kritik på drivrutiner från AMD i decennier, att de oftast inte har varit lika bra som nvidia....
Senast redigerad av PetterRetard 2025-03-13 kl. 15:31.
Citera
2025-03-13, 15:33
Medlem
AMD, bäddar för problem, köpte skiten efter att alla säger det fungerar SÅ bra. Har aldrig varit med om mer bekymmer, för mig handlade det om AMD istället för Intel. Idag skulle det aldrig falla mig in att köpa en AMD igen även om den råkar vara snabbare på spel eller vad de nu påstår. AMD har kraftiga problem med det mesta, KÖP INTE!
Citera
2025-03-13, 15:40
Medlem
Är du säker på att det inte är ett ID tio-T issue?
Citera
2025-03-13, 15:41
Medlem
Är dessa problemen i windows? har nämligen hört att amd presterar bättre/fungerar bättre än nvidia i Linux.
Citera
2025-03-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Hur vet vi att dina problem inte beror på SBS? Dvs "skit bakom skärmen"? Att det inte är du som är problemet, istället för AMD?

Först och främst beskriver jag flera problem. Till att börja med länkar jag exempel till fler som delar vissa av mina problem:

Självrapporterat problem om kalibrering:
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/19alrs6/custom_resolution_makes_cursor_not_go_all_the_way/

Vibrance:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/wmx3mg/why_doesnt_amd_have_digital_vibrance/

För det andra så kan du inte anse att en avsaknad av en funktion handlar om att det skulle vara "SBS"? Jag har behövt justera vibrance med hjälp av mjukvara utan att nå den mängden som jag tidigare kunde med Nvidia.

Korrupta inspelningsfiler kan jag erkänna att det inte går att härleda direkt till AMD.

Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Har du några länkar till erkända sajter, för du är väl knappast ensam i världen om detta du beskriver så som fel?

Vad menar du? Vad ska detta användas till? De här är problem jag har och de är i direkt koppling till AMD:s mjukvara.

Tack för ingenting.
Citera
2025-03-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Är dessa problemen i windows? har nämligen hört att amd presterar bättre/fungerar bättre än nvidia i Linux.

Windows!
Citera
2025-03-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Är du säker på att det inte är ett ID tio-T issue?

Ganska så säker, ja.
Citera
2025-03-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roflstompede
Windows!
och du är helt hundra på att det inte är windows som ligger bakom problemen?
Citera
2025-03-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
och du är helt hundra på att det inte är windows som ligger bakom problemen?

Ja alltså jag är väldigt säker vad det gäller färginställningar åtminstone. AMD:s mättnadsfunktion har en cap som är långt mycket lägre än nvidia.

När det kommer till muspekaren som blir okalibrerad kan jag inte vara säker på hur mycket windows har med saken att göra. Vad jag vet är att det är ett problem som jag inte haft med Nvidiakort.

Om du nu tror att det handlar om windows så skulle jag vara väldigt tacksam om du delade med dig av din kunskap
Citera
2025-03-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roflstompede
Ja alltså jag är väldigt säker vad det gäller färginställningar åtminstone. AMD:s mättnadsfunktion har en cap som är långt mycket lägre än nvidia.

När det kommer till muspekaren som blir okalibrerad kan jag inte vara säker på hur mycket windows har med saken att göra. Vad jag vet är att det är ett problem som jag inte haft med Nvidiakort.

Om du nu tror att det handlar om windows så skulle jag vara väldigt tacksam om du delade med dig av din kunskap
Jag vet ju att windows krånglar till det mesta och bråkar med mycket. Mitt eget nvidiakort t.ex presterar ju bättre i linux än windows. Jag ser ju också dagligen youtubevideor från folk som dumpar windows och går över till linux eftersom microsoft hela tiden numera lägger in massa övervakning, ai, reklam och annan skit som fuckar hela systemet. Windows update är ju också känt för att krångla till saker till och från.
Citera
2025-03-13, 16:52
Medlem
Kört på AMD på gpu sidan i över två år nu.

Enda gångerna jag har haft problem är när jag själv gjort under eller övervoltning.

Att inte jag har haft några problem gör inte AMD vattensäkert. Men det är inte konkurrenterna heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in