Har det inte varit allmänt känt att Nvidia varit ensamma på GPU-marknaden sedan 5 år tillbaks? Ett övertag som började vid 10-serien och sedan dog med nyligen släppta 50-serien som verkar vara en katastrof.
Varför ekonomiseras det med alla grafikkorten nu förtiden? Alla datorer verkar ha medelmåttiga grafikkort om man inte lägger ut 20k.Tycker inte de är dåliga men heller inte fantastiska.
Gubbgissar på att det har något med svårigheter att få mineraler eller kina att göra.
Har bara provat byta nvidia till amd en gång, det var väl 10-12 år sedan. Böt ut något nvidia kort mot ett xfx radeon 5800 eller 7800 eller vad fan det hette. Var ett evigt racklande med deras drivrutiner som slutade svara i tid och otid så gick över till nvidia igen och varit helnöjd sen dess.
däremot sålde jag mitt rtx 3080 och kör med inbyggda grafiken på amd cpun. då blev det strul, YT videor blir gröna och drivrutiner kraschar. men jag skyller på skit bakom spakarna här, det är viktigt att man gör en VÄLDIGT NOGGRANN DDU när man hoppar mellan nvidia och amd, det har jag inte gjort, jag är för lat :P
Jag måste säga att dina klagomål är extremt specifika och gäller troligen inte mer än kanske 0.05% av alla som använder AMDs GPUer.
Men visst, uppfattningen jag fått nätet runt är att t ex drivrutiner och möjligen annan mjukvara inte är lika mogna som Nvidias variant...även om de senare inte ska skryta för mycket, eftersom de i klassisk Microsoftanda fortfarande inte lyckats integrera sin egen kontrollpanel i sin egen app...som de släppte en ny version av nyligen.
Och att inspelningar blir korrupta pga din gpu - som du dessutom inte ens avslöjat vad det är för något - låter väldigt osannolikt, snarare en hårddisk som är på väg att ge upp.
Gäller detta bara grafikprocessorer? Jag köpte en ny laptop före jul med en AMD Ryzen processor och jag måste säga att den inte varit helt problemfri. Vet inte om det egentligen beror på den, men jag tappar wifi lite för ofta, det hänger sig på olika sätt, något jag inte upplevt på min gamla laptop som har Intel-processor.
däremot sålde jag mitt rtx 3080 och kör med inbyggda grafiken på amd cpun. då blev det strul, YT videor blir gröna och drivrutiner kraschar. men jag skyller på skit bakom spakarna här, det är viktigt att man gör en VÄLDIGT NOGGRANN DDU när man hoppar mellan nvidia och amd, det har jag inte gjort, jag är för lat :P
Du borde köra ddu i safe mode innan du installerar ny gpu, det gör alltid jag.
Om man kan så verkar det vara en fördel med att vänta ett par månader eller ett år tills det kommer ut något nytt. Så många klagar på sina grafik kort nuförtiden.
Har du flashat till senaste bios?
Rensat dom gamla drivrutinerna och startat i felsäkert läge och laddat ner senaste drivisarna till gpun från amds hemsida?