2025-03-12, 23:48
Medlem
Totiuss avatar
TV4 har grävt vidare:

Du kan förlora körkortet spiknykter – läkare rasar: ”Helt oacceptabelt”
Två höga testresultat inom ett år ska rapporteras till Transportstyrelsen.
– Jag anser att det är helt oacceptabelt. Det är inte förenligt med medicinsk vetenskap eller med körkortslagen, säger ST-läkaren […]

[…]
En och en halv flaska vin eller tio burkar (33 centiliter) öl i veckan kan räcka för att Transportstyrelsen ska kunna dra in körkortet – även för den som kör bil utan en enda promille i kroppen.
[…]
– I körkortsfrågor på det här sättet är det helt oacceptabelt. Det är både en medicinsk skandal och en rättslig skandal, säger Tor Stålhammar, ST-läkare i allmänmedicin.
https://www.tv4.se/artikel/3CDyV3nzYYRfCAdAauhn2r/du-kan-foerlora-koerkortet-spiknykter-laekare-rasar-oacceptabelt

I inslaget uttalar sig också utredaren på Transportstyrelsen Patrik Grundtman. Jag tycker hans argument är svaga och svepande.
2025-03-12, 23:55
Medlem
Det är väl helt enkelt dags att lägga ned transportstyrelsen som myndighet. För att byråkratin ska fungera måste man hela tiden komma på nya saker att begränsa för att förlänga sitt existensberättigande, länsstyrelsernas uppdrag är också ett fint exempel på detta, alltid någonting nytt för att jävlas med den enskilde.

Skatteverket kan sköta indrivningen av vägskatt och andra skatter, Trafikverket föra register över vilka behörigheter man har och rättsväsendet sköta vem som är lämplig och ska bli av med förmånen.
Det är ju helt orimligt att transportstyrelsen kan hitta på egna regler, exempelvis kan man titta i lagboken att lagen medger varning för 0.2-0.5 promille, dock får transportstyrelsen hitta på(läs bestämma hur lagen tillämpas) så deras gränser för varning är 0.2-0.3.

Sen just förslaget med blodprov är oroväckande, det kommer sluta med att så fort man söker vård och blodprov ska ges att vissa insatta av princip kommer säga ”ok, jag gillar inte angiveri, söker vård i ett annat EU-land” eller dyl. Det här kommer totalt köra tilliten för vården i botten för de som behöver den som mest, speciellt när den stora skaran vaknar upp.
2025-03-13, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
verkar väldigt märkligt att hon får behålla kortet om hon kört påverkad,grov rattfylleri blir du av med lappen i minst ett år.
Sen när hon vill ha tillbaka kortet är det mängder av blodprov och blåstest som du får gå på som dom ringer in med kort varsel.
Ser dom att dina värden gått ner så kan läkaren ge sitt samtycke att ge tillbaka kortet.
Så i princip så beror det på vilken läkare då får då med.
Spärrtiden blev inte över 1 år, hon fick ett val, följa en rehabilitering och få ha kvar körkortet eller tappa det helt, hon behöver körkortet inom hennes arbete inom hemtjänsten. Krav är just regelbundna tester.
Hon valde körkortet o håller sig nu nykter.

Uppenbart verkar inte systemet följa straffskalan, utan går efter behovet av körkortet i sin bedömning, likande jag själv erfarit, skulle få 3 månader spärr, via en skrivelse kortades den ner till 1 månad. Liknande här med fyllestyringen, hon behöver körkortet o spärrtid behandlades där efter, med ett val.
2025-03-13, 08:54
Avslutad
Visst torde det vara fråga om jäv i de fall där Transportstyrelsens inhyrda konsultläkare driver egna körkortsmottagningar* vid sidan av? (*Mottagningar, ofta onlinebaserade, som har i syfte att intyga nykterhet)

Dessa mottagningar ploppar upp överallt. Finns en stor vinning på ständigt ökande antal missbruksdiagnoser.
Även tillverkarna av dessa dyra prover lär ju jubla.

Oerhörda pengar det handlar om..
2025-03-13, 10:37
Medlem
En liten tankelek! Ponera att man skulle ha 1,0 i Peth värde. Enligt bifogad länk är halveringstiden på Peth ca 4 dygn. Om jag räknar rätt skulle Peth värdet då vara nere i ca 0,5 efter 4 dygn. Ytterligare 4 dygn senare skulle det vara nere på ca 0,25. Ytterligare 4 dygn senare ca 0,12. Räknar jag rätt eller fel?

Allt såklart under förutsättning att personen inte dricker en droppe under denna tid.

https://distriktslakare.com/peth
2025-03-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det sa han inte alls.
Kontentan av det han sa var att folk fick dricka så mycket dom vill så länge de inte kör bil i samband med alkoholförtäring. När det gällde hälsohinder att köra bil så kunde möjligen sådana som Gunde Svan inte ifrågasättas angående friskintyg för körkort.
Ja men kontentan av vad de menade det är det är om man dricker 48 glas glas vin i veckan då
Ligger man nog på över 0.2 hela tiden så att säga kroppen kan ej förbränna rena blodet så att säga så då ligger man över 0.2 promille hela tiden och är genom det en olämplig förare. .
2025-03-13, 12:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Ja men kontentan av vad de menade det är det är om man dricker 48 glas glas vin i veckan då
Ligger man nog på över 0.2 hela tiden så att säga kroppen kan ej förbränna rena blodet så att säga så då ligger man över 0.2 promille hela tiden och är genom det en olämplig förare. .
Det där är ju bara spekulation. Läs svaret du fick av mig tidigare.
2025-03-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det där är ju bara spekulation. Läs svaret du fick av mig tidigare.
Tack gör det .Men det handlar i slutändan om man hela tiden överkonsumerar alkohol.
Inre om att man firar midsommar är full på en popfesival och blir lobad en gång men blir man lobad flera gånger i veckan då är man nog ej lämplig för körkort typ.
2025-03-13, 12:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Tack gör det .Men det handlar i slutändan om man hela tiden överkonsumerar alkohol.
Inre om att man firar midsommar är full på en popfesival och blir lobad en gång men blir man lobad flera gånger i veckan då är man nog ej lämplig för körkort typ.
Jag vet inte vad du menar med ”lobad” men om du menar omhändertagen enligt lagen om omhändertagande av berusade personer m.m. (LOB) så är det förstås något helt annat än ett högt PEth-värde.

Ett PEth-värde över 0,30 är inte lika med missbruk utan indikerar överkonsumtion eller medicinskt riskbruk. Värdet visar inte exakt hur mycket alkohol en person konsumerat utan bara en ungefärlig mängd. Där finns också stora individuella variationer.
2025-03-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag vet inte vad du menar med ”lobad” men om du menar omhändertagen enligt lagen om omhändertagande av berusade personer m.m. (LOB) så är det förstås något helt annat än ett högt PEth-värde.

Ett PEth-värde över 0,30 är inte lika med missbruk utan indikerar överkonsumtion eller medicinskt riskbruk. Värdet visar inte exakt hur mycket alkohol en person konsumerat utan bara en ungefärlig mängd. Där finns också stora individuella variationer.
Det har du väldigt rätt i.
Själv ligger jag på nära 0.0 hela året då jag inte slösar bort min tid på jorden med att vara berusad .
2025-03-13, 13:12
Medlem
Transportstyrelsen känner sig nödgade att kommentera tidningarnas skriverier.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/?fbclid=IwY2xjawI_ijZleHRuA2FlbQIxMAABHfYLLKsqO6ku 0Jnw63hpe4uLsjpXr_VWM1JLsr4qyBSqIvADJt63b-JKdg_aem _mOcoEdtBSli_d0MqkYImNw
2025-03-13, 14:19
Avslutad
Hur kan transportstyrelsen komma fram till att det krävs en j-kla massa mer alkohol att uppnå 0,3 i PEth värdet än vad andra instanser och vetenskapen har kommit fram till?
Praktisk mångårig erfarenhet av dagligt drickande bland höjdarna på transportsyrelsen i Borlänge?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in