2025-03-12, 15:00
Medlem
BenjaminTheDonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Fast det är som med dom släpade ankarna, svårt att bevisa uppsåtet. Och då är du plötsligt på typ en femtedel av straffskalan. Lite som skillnaden på mord och dråp.

Alltså jag har personligen svårt att se hur den här olyckan skett då dom hållit samma kurs då länge och som sagt finns det system för att se till att bryggan inte är obevakad mer än 12 minuter. Olyckor händer väldigt väldigt långsamt till sjöss.

Att rutten gick på samma ställe både in och ut ser jag som helt naturligt, ofta styrmännen som lägger rutten använder samma waypoints som innan. Fan, jag gör det själv. Har jag gått där en gång vet jag ju att det är safe liksom.

Alltså visst det du säger om uppsåt vs oaktsamhet är ju sant, men att avsiktligt plöja rakt in i ett tankfartyg är ju förenat med livsfara på ett sätt som sobotage medels att släpa ankare inte är.

Vad gäller att återanvända gamla rutter, Det gör vi nog alla, är knappast det som är problemet här.

När jag var elev på en liten torrlastare för typ 12 år sedan så hade jag vid ett tillfälle en styrman som hade för vana att kolla lite frammåt, och om han tyckte det såg lugnt ut så drog han ned och kollade på tv en stund. Sådana nötter finns fortfarande där ute även om det nog har blivit bättre.

BNWAS kan man ju stänga av medels nyckel eller kod, och det görs flitigt av många...
Citera
2025-03-12, 15:18
Medlem
Kid-sids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Man ska väl läsa in, underförstått att den RYSKE kaptenen var full.
Vad spelar kaptenens nationalitet annars för roll i en sådan här olycka. Om det inte är ett terrordåd från den Ryske kaptenens sida då...

Nej, kaptenen har inget intresse av utföra terrordåd.
Men nu är kaptenen ryss.
Och KGB-Putin styr i Ryssland.
En KBG-agent har berättat för kaptenen vad som förväntas av honom.
Annars hamnar han själv och hela hans familj i Gulag.
Eller så blir han belönad för vad han gjort.

Vad hade du själv gjort?

Man behöver inte vara konspiratorisk för detta, det är modus oprandi för KGB, och har varit så i hundra år!
Citera
2025-03-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-sid
Nej, kaptenen har inget intresse av utföra terrordåd.
Men nu är kaptenen ryss.
Och KGB-Putin styr i Ryssland.
En KBG-agent har berättat för kaptenen vad som förväntas av honom.
Annars hamnar han själv och hela hans familj i Gulag.
Eller så blir han belönad för vad han gjort.

Vad hade du själv gjort?

Man behöver inte vara konspiratorisk för detta, det är modus oprandi för KGB, och har varit så i hundra år!
Nää. Förstår hur du tänker.
Men hade det inte varit smartare isåfall att sänka båten på annat sätt, placerat en bomb när den låg i hamnen typ.
Varför göra det så spektakulärt ?
Citera
2025-03-12, 15:33
Medlem
Kid-sids avatar
Citat:
Nää. Förstår hur du tänker.
Men hade det inte varit smartare isåfall att sänka båten på annat sätt, placerat en bomb när den låg i hamnen typ.
Varför göra det så spektakulärt ?

En bomb i hamnen är väl för fan ytterligt mera spektakulärt? Då utreds det såklart som terrorbrott!

Nu kan man skylla på att kaptenen var full eller så var styrmannen full och kaptenen sov eller så var det bara en olycka eller så var det inte meningen och det blev bara fel...

Skärp dig! Jag kan inte fortsätta förklara självklarheter!
Citera
2025-03-12, 15:47
Medlem
jimmythegents avatar
Otippat att det var en rysk kapten🤔🤔
Citera
2025-03-12, 15:48
Medlem
Citat:
En bomb i hamnen är väl för fan ytterligt mera spektakulärt? Då utreds det såklart som terrorbrott!

Nu kan man skylla på att kaptenen var full eller så var styrmannen full och kaptenen sov eller så var det bara en olycka eller så var det inte meningen och det blev bara fel...

Skärp dig! Jag kan inte fortsätta förklara självklarheter!

En bomb skulle skickligt detonerad skulle kunnat tas för en olycka.
Tycker det blir lite väl självklart om en Rysk kapten krockar med en tanker lastad med bränsle till USAs flygvapen. Drar inte det till sig misstankar om Rysk terrorism, precis som du själv påpekat
Eller att bombmannen isåfall bara skyller på att Ukraina tvingat honom göra det så det ser UT som att Ryssland vore den skyldige.
Citera
2025-03-12, 15:54
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Solongs kapten bekräftas vara rysk medborgare. Detta blir mer och mer intressant. Ett nytt sabotage?
Vi pratar om ett containerfartyg som gick i över 16 knop rakt in i Stena Immaculate
Citera
2025-03-12, 16:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
En bomb skulle skickligt detonerad skulle kunnat tas för en olycka.
Bara fram tills dess att de forensiska utredarna anländer.
Citera
2025-03-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminTheDonkey
Alltså visst det du säger om uppsåt vs oaktsamhet är ju sant, men att avsiktligt plöja rakt in i ett tankfartyg är ju förenat med livsfara på ett sätt som sobotage medels att släpa ankare inte är.

Vad gäller att återanvända gamla rutter, Det gör vi nog alla, är knappast det som är problemet här.

När jag var elev på en liten torrlastare för typ 12 år sedan så hade jag vid ett tillfälle en styrman som hade för vana att kolla lite frammåt, och om han tyckte det såg lugnt ut så drog han ned och kollade på tv en stund. Sådana nötter finns fortfarande där ute även om det nog har blivit bättre.

BNWAS kan man ju stänga av medels nyckel eller kod, och det görs flitigt av många...

Angående rutt var det någon som tyckte det var konstigt att man gick på samma, därav den kommentaren.

Alltså allt har ett pris, någonstanns hade man kunnat betala dig mycket nog för att krascha ett fartyg. Du riskerar fängelse, absolut men alla har ett pris. Hade någon gett mig 100 miljoner kr hade jag nog gjort det. Siktat på en båt, satt mig på toan och väntat. Vad riskerar du, 20 år i fängelse i absolut värsta fall?
Citera
2025-03-12, 17:42
Medlem
Detta är så uppenbart planerat.
Citera
2025-03-12, 19:00
Medlem
Citat:
The arrested captain of the Solong - the container ship involved in the crash in the North Sea - is a Russian national, the vessel's owner has said.
The rest of the crew were Russian and Filipino nationals, according to German shipping company Ernst Russ.
https://news.sky.com/story/captain-o...-says-13326888

Besättningen bestod av ryssar och fillipinos = befälen är ryssar och motormän och matroser är fillipinos. Troligast är att alla befälspersoner har varit dyngraka och inget brygglarm har räckt för att väcka någon uppmärksamhet. Att fartyget inte har vinglat fram beror på att man slog på autopiloten innan fylleslaget började. Jag lämnar en liten möjlighet för medveten gärning.
Citera
2025-03-12, 19:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad hade du själv gjort?

Alla amerikanska presidenter innan Trump hade sagt att det här var droppen som fick bägaren att rinna över. Men inte Donaldski så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in