Citat:
Ursprungligen postat av
Bojo1969
Fast det är som med dom släpade ankarna, svårt att bevisa uppsåtet. Och då är du plötsligt på typ en femtedel av straffskalan. Lite som skillnaden på mord och dråp.
Alltså jag har personligen svårt att se hur den här olyckan skett då dom hållit samma kurs då länge och som sagt finns det system för att se till att bryggan inte är obevakad mer än 12 minuter. Olyckor händer väldigt väldigt långsamt till sjöss.
Att rutten gick på samma ställe både in och ut ser jag som helt naturligt, ofta styrmännen som lägger rutten använder samma waypoints som innan. Fan, jag gör det själv. Har jag gått där en gång vet jag ju att det är safe liksom.
Alltså visst det du säger om uppsåt vs oaktsamhet är ju sant, men att avsiktligt plöja rakt in i ett tankfartyg är ju förenat med livsfara på ett sätt som sobotage medels att släpa ankare inte är.
Vad gäller att återanvända gamla rutter, Det gör vi nog alla, är knappast det som är problemet här.
När jag var elev på en liten torrlastare för typ 12 år sedan så hade jag vid ett tillfälle en styrman som hade för vana att kolla lite frammåt, och om han tyckte det såg lugnt ut så drog han ned och kollade på tv en stund. Sådana nötter finns fortfarande där ute även om det nog har blivit bättre.
BNWAS kan man ju stänga av medels nyckel eller kod, och det görs flitigt av många...