2025-03-12, 15:02
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
21 till 28 starköl i veckan är inte 340 till 500 gram ren alkohol i veckan. En starköl, vanlig långburk, är 2 gram ren alkohol, så 28 långburkar blir 56 gram i veckan. En farlig felräkning om man går på 500 gram i veckan.

Ett standardglas ska visst vara 12 gram ren alkohol. Enligt systembolaget motsvarar 12 gram ungefär 33cl starköl eller 50 cl folköl.

(https://www.omsystembolaget.se/min-halsa-och-alkohol/alkoholberoende-och-medberoende/ofarligt-drickande/)
2025-03-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Man kan ju inte ta körkortet från någon som inte brutit mot lagen. Detta måste ju stoppas! Så länge man inte kör bil har man väl full rätt att dricka hur mycket man vill.

Man kan som jag redan förklarat få indraget körkort om man tas för gångfylla och får sova i fyllecell för ofta, oavsett om man aldrig kör bil berusad.
Man anser helt enkelt att risken för att personen rätt vad det är ändå tar bilen, är för stor, när denne inte klarar att behärska sig i övrigt.
2025-03-12, 15:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan som jag redan förklarat få indraget körkort om man tas för gångfylla och får sova i fyllecell för ofta, oavsett om man aldrig kör bil berusad.
Man anser helt enkelt att risken för att personen rätt vad det är ändå tar bilen, är för stor, när denne inte klarar att behärska sig i övrigt.
Och jag har förklarat för dig att det inte är jämförbart: (FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter
2025-03-12, 15:50
Medlem
immenhusens avatar
Precis så som jag trodde, detta var en av okunskapens halmgubbar. Det handlar alltså om riktiga alkoholister, med ett svårt missbruk, och där läkaren själv har bedömt att detta skall rapporteras till Transportstyrelsen. Detsamma gäller opålitliga narkomaner.

Citat:
Enligt Ingela Janbjer, sektionschef vid Transportstyrelsen, är kritiken missvisande.

”I debatten påstås att vi likställer vår definition av 'missbruk' med Socialstyrelsens definition av 'riskbruk'. Det stämmer inte”, skriver hon.

Hon framhåller att det är först när en läkare av medicinska skäl, som till exempel alkoholmissbruk, anser att en person är olämplig att ha körkort som läkaren enligt lagen ska anmäla det till Transportstyrelsen.

För att nå ett gränsvärde för missbruk krävs också långt mer än tio standardglas i veckan, snarare runt 30–40 glas vin eller uppemot 28 burkar starköl, enligt Janbjer.

https://www.svd.se/a/3Mg1zX/slar-tillbaka-missvisande-om-aterkallade-korkort

Huruvida det är rätt att ta körkortet från någon som dock kör nykter, blir en annan filosofisk fråga. Men låt oss nu släppa myten om att en partyprisse per automatik kommer att bli av med körkortet efter en vecka i Pataya.

/AI
2025-03-12, 16:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Precis så som jag trodde, detta var en av okunskapens halmgubbar. Det handlar alltså om riktiga alkoholister, med ett svårt missbruk, och där läkaren själv har bedömt att detta skall rapporteras till Transportstyrelsen. Detsamma gäller opålitliga narkomaner.

Huruvida det är rätt att ta körkortet från någon som dock kör nykter, blir en annan filosofisk fråga. Men låt oss nu släppa myten om att en partyprisse per automatik kommer att bli av med körkortet efter en vecka i Pataya.

/AI
Uppenbarligen har du inte läst tråden och det du tar upp nu har redan varit uppe. Vidare, se t.ex. här för några konkreta exempel på indragna körkort:
(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter
(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter

Att det här sker är en rättsskandal.
2025-03-12, 16:08
Medlem
carlpetersen73s avatar
Flarnen på Transportstyrelsen menade något om att man får nedsatt förmåga om man har över gränsvärdet över tid, men i övrigt nykter vid körningen. En helnykterist som får i sig 0,2 promille är garanterat mer oförmögen att köra bil, men kan ändå göra det lagligt.
2025-03-12, 16:11
Bannlyst
Detta hade man missat.
Hur många körkort ryker då ? Typ hela Sveriges ?
2025-03-12, 16:23
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Ett standardglas ska visst vara 12 gram ren alkohol. Enligt systembolaget motsvarar 12 gram ungefär 33cl starköl eller 50 cl folköl.

(https://www.omsystembolaget.se/min-halsa-och-alkohol/alkoholberoende-och-medberoende/ofarligt-drickande/)
Något måste ha missförståtts här. Jag muppar mig inte alls, men ett standardglas vin på cirka 25 cl med cirka 12 procent har då ungefär 3 cl ren alkohol och alkohol vägér 0,8 av vatten, så de blir ungefär 2,4 gram ren alkohol per standadglas. Något är missförstått i din beräkning och jag muppar mig inte, vill bara berätta det.
2025-03-12, 16:29
Bannlyst
Citat:
Något måste ha missförståtts här. Jag muppar mig inte alls, men ett standardglas vin på cirka 25 cl med cirka 12 procent har då ungefär 3 cl ren alkohol och alkohol vägér 0,8 av vatten, så de blir ungefär 2,4 gram ren alkohol per standadglas. Något är missförstått i din beräkning och jag muppar mig inte, vill bara berätta det.

En flaska vin = 750 ml, 14 % => 105 g alkohol.

25 cl = 250 ml => 30 g alkohol (vid 12 %)
2025-03-12, 16:31
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Alla blir ju glada på sina egna grejor och hör bara vad man själv vill höra. Att tro att ett standardglas vin innehåller 20 gram ren etanol är nog inte helt vanligt, (jag har inte sådana standardglas som väl är ;-) ) men okej då, kör på det Elller kanske gör som jag , stoppa det i tanken på bilen!
2025-03-12, 16:41
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
En flaska vin = 750 ml, 14 % => 105 g alkohol.

25 cl = 250 ml => 30 g alkohol (vid 12 %)
Hej, onekligen intressant dskussion. Jo, en vinare på 75 cl med 14 % blir såklart 10,5 cl alkohol volym och då alkohol väger cirka 0,8 så blir det 10,5 gram. 5 sådana per vecka var det.
Senast redigerad av JH1960 2025-03-12 kl. 16:51.
2025-03-12, 16:47
Bannlyst
Citat:
Hej, onekligen intressant dskussion. Jo, en vinare på 75 cl med 14 % volym blir då cirka 7,8 gram ren etanol. Att kalla 12% för alkohol känns inte sådär bra, men jag förstår hur du räknar och allt gott. . Vi får hålla oss till gram som gäller.

Vid viktprocent motsvarar 1 ml 1 g.
Vid volymprocent 1ml = 0.8 g.

En vinare 14%V innehåller alltså 750 * 0.14 * 0.8 g = 84 g etanol.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in