2025-03-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
De stora drakarna (åkerierna, företagen) har alkoholmätare i sina lastbilar som förarna dagligen får blåsa i ett flertal gånger, (i alla fall de drakarna jag känner till.)
Skulle någon chaufför någon gång blåsa rött så skulle han aldrig mer få köra där, lastbilarna är för dyra för att någon med alkoholproblem ska få köra dom och riskera skador och olyckor.

Jag vet inte exakt för det är så sällan jag hör om det men tror generellt det blir så att man som yrkeschaufför får alternativet att säg upp sig frivilligt eller bli anmäld. Typ så det fungerar på de företagen jag känner till.

Frågan är varför exakt han/hon blev av med körkortet?
Pga av det vi diskuterar i tråden,för höga värden på lever provet.
Rätt eller fel?
Senast redigerad av supermuppen1 2025-03-12 kl. 12:06.
2025-03-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Det är ju helt skrämmande galet. Att ta ifrån människor sin försörjning och möjligheterna att röra sig fritt när man aldrig någonsin har suttit bakom ratten onykter är skamligt.

Det blir bara värre och värre i det här kommunistlandet, men jag är inte förvånad.

Lagar och regler skapar ’kriminella’ och det är tom problematiskt att slänga sina strumpor numer.
Man kan säga att arbetsgivaren har varit snäll då han får jobba kvar men inte köra dock,vi har såna tjänster med som tur är.
2025-03-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Man kan säga att arbetsgivaren har varit snäll då han får jobba kvar men inte köra dock,vi har såna tjänster med som tur är.
Det glädjer mig att det ’gick bra’ för den här gången.
Men i det stora hela kommer den här regeln krossa människors liv.
2025-03-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Pga av det vi diskuterar i tråden,för höga värden på lever provet.
Rätt eller fel?

Jag vet inte vad levervärden är för ngt men peth som tråden handlar om är åt h-ete fel att folk skall klassas som park-bänks-alkis bland A-laget bara för att dom tar några vinglas för mycket på Böda camping där dom firat semester.

Sinnessjukt!
2025-03-12, 12:33
Medlem
Influenser med körkort lär ju bli tvungna att bli mer restriktiva med att glassa med bubblet, annars lär de bli som ett öppet mål för myndigheterna.

Det är hursomhelst helt bedrövligt vilket övervakningssamhälle vi befinner oss i.
2025-03-12, 12:52
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Det gäller att endast använda kontanter på bolaget framöver. Så ingen registrering sker.
Bara att inse faktumet , Nordkoreanska och svenska medborgare är jämställda i granskningen.
Det handlar inte om kontanter. Visar ditt PTH-värde 0,3 två prov i rad blir du av med körkortet -även om du är spiknykter vid provtillfället.
2025-03-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Influenser med körkort lär ju bli tvungna att bli mer restriktiva med att glassa med bubblet, annars lär de bli som ett öppet mål för myndigheterna.

Det är hursomhelst helt bedrövligt vilket övervakningssamhälle vi befinner oss i.

Sverige är som en pubertets-tjej på ngt behandlingshem som vill skära sig själv och ta självmord.

Ungefär så.
2025-03-12, 13:09
Medlem
En "bekant"körde på fyllan i sin dumma ungdom och fick göra sådant prov,3 gånger visade det för högt och då hade han bara
Festar så som man gör på sommaren och bara helger.
Han fick lägga av och dricka helt i 3 månader innan nazisterna på vårdcentralen va nöjda.
2025-03-12, 14:15
Avstängd
Unobosss avatar
Kan ju inte vara lagligt att man gör så här?
Vad är det för fel på detta land!
Man bli av med bilen för kompisen har skatteskulder.
Nu blir man av med körkortet fast man är nykter?!
2025-03-12, 14:27
Bannlyst
Verkar inte vara ett helt tillförlitligt test:

https://www.researchgate.net/figure/Scatterplots-of-phosphatidylethanol-PEth-versus-continuous-measures-of-alcohol_fig2_51860783

Transportstyrelsen:

Citat:
Riskbruk motsvarar 10 standardglas i veckan (120 gram ren alkohol). För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs cirka 28–42 standardglas vin eller cirka 21–28 burkar starköl (340–500 gram ren alkohol) i veckan. Det krävs alltså hög alkoholkonsumtion under lång tid för att gränsvärdet ska överskridas.

Det är en box vin per vecka, en ganska normal konsumtion utanför nykterhetsvänners och muslimeres kretsar.

Fransmännen rekommenderades dricka en liter vin om dagen förr i tiden, tiderna ändras minsann. Nu ska vi äta kött på indisk nivå och hellre proppa oss fulla med grönsaker och rapsolja, eller möjligen äta insekter. Samt inte dricka mer än tio små nattvardsglas vin i veckan utan att bli betraktade som alkoholister. Vi har en folkpartistisk mardrömsdiktatur. Spontandans är alltjämt förbjuden (krävs andra slags tillstånd bara).
2025-03-12, 14:38
Medlem
JH1960s avatar
21 till 28 starköl i veckan är inte 340 till 500 gram ren alkohol i veckan. En starköl, vanlig långburk, är 2 gram ren alkohol, så 28 långburkar blir 56 gram i veckan. En farlig felräkning om man går på 500 gram i veckan.
2025-03-12, 14:48
Medlem
Tervulls avatar
Man kan ju inte ta körkortet från någon som inte brutit mot lagen. Detta måste ju stoppas! Så länge man inte kör bil har man väl full rätt att dricka hur mycket man vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in