2025-03-12, 01:25
Medlem
nickeh84s avatar
Det är irriterande att vissa banker likt Handelsbanken har begränsningar på hur mycket man får betala eller överföra på en dag. Snackar inte om Swish nu utan om pg/bg-betalningar eller överföringar till andra bankkonton via internetbanken.

Tycker inte att man ska behöva göra mindre betalningar under flera dagars tid om man t.ex. vill sätta in en rejäl summa på ett annat konto/bank eller betala något stort.

Skandia har ingen begränsning när det gäller plusgiro/bankgiro-betalningar om jag förstått det rätt, däremot ska det finnas någon begränsning gällande överföringar till andra bankkonton.

Finns det någon bank som inte har sådana begränsningar utan där jag som kund får välja själv hur mycket jag vill betala eller föra över via internetbanken?
Citera
2025-03-12, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Det är irriterande att vissa banker likt Handelsbanken har begränsningar på hur mycket man får betala eller överföra på en dag. Snackar inte om Swish nu utan om pg/bg-betalningar eller överföringar till andra bankkonton via internetbanken.

Tycker inte att man ska behöva göra mindre betalningar under flera dagars tid om man t.ex. vill sätta in en rejäl summa på ett annat konto/bank eller betala något stort.

Skandia har ingen begränsning när det gäller plusgiro/bankgiro-betalningar om jag förstått det rätt, däremot ska det finnas någon begränsning gällande överföringar till andra bankkonton.

Finns det någon bank som inte har sådana begränsningar utan där jag som kund får välja själv hur mycket jag vill betala eller föra över via internetbanken?

Ja, antagligen mer eller mindre alla. Iaf de som har någon slags ambition om att kunna ha företagskunder. Vad tror du det skulle falla i för slags jord om någon större arbetsgivare bara kunde betala ut lön till säg 1% av de anställda samma dag? Sen skall ju skatten in också. Tror nog de anställda som inte hinner få sin lön skulle vara ganska måttligt glada.

Det handlar nog snarare om att man får ta och kontakta banken och förklara sina behov för att få sina beloppsgränser justerade.
Citera
2025-03-12, 02:28
Medlem
Onanikrems avatar
Nu har jag Nordea visserligen, de hade en gräns på 200-300k men med ett enkelt telefonsamtal öppnar de kontot för större överföringar den dagen eller veckan.

Man kan även låt kontot vara öppet jämt för större överföringar, men det rekommenderar de inte, är kommentaren så fort jag höjt gränsen.

Har även SEB och det var samma princip där, nu vet jag inte för jag har inga pengar där sedan ett par år, men har kontot kvar utifall att..

Edit. Var in och läste på Nordeas hemsida:
Du kan ändra beloppsgräns till maximalt 50 000 kronor per dag. Om du vill göra större överföringar än så går det att sätta en högre beloppsgräns för en specifikt vald dag. Den maximala överföringen kan då uppgå till 300 000 kronor för den valda dagen.

Men jag höjde från 500 till 700k i början av Januari, inga problem, visserligen var jag in på ett kontor just då i ett annat ärende.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-03-12 kl. 02:31.
Citera
2025-03-12, 02:29
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, antagligen mer eller mindre alla. Iaf de som har någon slags ambition om att kunna ha företagskunder. Vad tror du det skulle falla i för slags jord om någon större arbetsgivare bara kunde betala ut lön till säg 1% av de anställda samma dag? Sen skall ju skatten in också. Tror nog de anställda som inte hinner få sin lön skulle vara ganska måttligt glada.

Det handlar nog snarare om att man får ta och kontakta banken och förklara sina behov för att få sina beloppsgränser justerade.

Företagskonton kan givetvis, men det är ju en annan sak.

Tycker det låter tveksamt att privatkunder med privat internetbank bara kan kontakta banken och få bort beloppsgränserna.

Känns som sådana skydd är obligatoriska för att de ej ska få kritik om att banken är så osäker och ej tar sitt ansvar för folk som lämnar ut sin bank-id kod till okända och får kontona sina tömda.
Citera
2025-03-12, 02:33
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nu har jag Nordea visserligen, de hade en gräns på 200-300k men med ett enkelt telefonsamtal öppnar de kontot för större överföringar den dagen eller veckan.

Man kan även låt kontot vara öppet jämt för större överföringar, men det rekommenderar de inte, är kommentaren så fort jag höjt gränsen.

Har även SEB och det var samma princip där, nu vet jag inte för jag har inga pengar där sedan ett par år, men har kontot kvar utifall att..

Det är ju aldrig man har så mycket pengar liggandes där en lång tid, det är ju enbart när man uppenbarligen ska betala för något eller ska förflytta pengarna från en bank/institut till ett annat.
Citera
2025-03-12, 02:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det är ju aldrig man har så mycket pengar liggandes där en lång tid, det är ju enbart när man uppenbarligen ska betala för något eller ska förflytta pengarna från en bank/institut till ett annat.
Använder Nordea som spindeln i nätet, har pytsat runt relativt stora summor regelbundet i flera år. Har en hel del aktier på både Nordea och Avanza (Det på Nordea är "gamla aktier" från tiden innan Avanza fanns.

När man säljer kan man ju inte ha pengarna liggande på Nordea, de pytsas över till Avanza eller någon nischbank/kreditinstitut för högre räntekonton.
Citera
2025-03-12, 02:47
Medlem
Onanikrems avatar
Som svar på TS fråga, glömde visst skriva det..

Marginalen bank har vad jag vet ingen övre gräns om det inte är något de infört senaste två åren eller så?

Men det är ingen bank jag rekommenderar! Haft andra problem med dem.
Citera
2025-03-12, 03:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Edit. Var in och läste på Nordeas hemsida:
Du kan ändra beloppsgräns till maximalt 50 000 kronor per dag. Om du vill göra större överföringar än så går det att sätta en högre beloppsgräns för en specifikt vald dag. Den maximala överföringen kan då uppgå till 300 000 kronor för den valda dagen.

Men jag höjde från 500 till 700k i början av Januari, inga problem, visserligen var jag in på ett kontor just då i ett annat ärende.

Jag har företag, så det är allt "frid och fröjd"..
Har inte varit med om detta problem än. När det gäller mina privata pengar, inga problem där heller, men jag har antagligen bra bankkontakter via mina företag?
Citera
2025-03-12, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Givetvis gäller beloppsgränserna bara privatkunder och bakgrunden är ju att KO driver fall där bankerna ska stå för kostnaden vid bedrägerier och få vill ju bankerna minimera sina risker.
Citera
2025-03-12, 07:12
Medlem
Belters avatar
Citat:

Fan vad dum du är då. Det är för att förhindra penningtvätt fattar du väl. Du gör ju uppenbarligen inte det men det finns ju dom som inte sysslar med annat.
Citera
2025-03-12, 07:31
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Fan vad dum du är då. Det är för att förhindra penningtvätt fattar du väl. Du gör ju uppenbarligen inte det men det finns ju dom som inte sysslar med annat.

Nej, det är främst pga bedrägerier. Tvättar folk pengar är det sällan i stora enstaka klumpsummor över en halv miljon, snarare flera mindre summor. Vem är dum egentligen.

Folk som inte har rena pengar vill inte ha så mycket pengar på banken utan snarare i kontanter och fysiska föremål. De tvättar också pengarna genom att köpa dyra grejer.
Citera
2025-03-12, 08:58
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Det är irriterande att vissa banker likt Handelsbanken har begränsningar på hur mycket man får betala eller överföra på en dag.
Handelsbanken?
Märkligt.
Hur mycket vill du föra över och hur ofta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in