2025-03-11, 12:17
Medlem
meas19s avatar
Transportstyrelsen kommer begära in kvitton från bolaget, och så jämför dom kortnummer och hittar ägaren. Handlar ofta o mycket = indraget...

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ett sätt. Tydligen så sker det i smyg...
2025-03-11, 12:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Inte alls, dels är det Transportstyrelsens resonemang och dels är det ju deras läkare som avgör om det behövs en PEth-analys. Arbetsgivarens ansvar är nåt helt annat än Transportstyrelsens, de ska se till sitt eget företag eller sin egen myndighet, Transportstyrelsen ansvarar för allas säkerhet ute på vägarna.
Nu ska ju inte medborgarnas säkerhet bero på hur den offentliga makten är organiserad i samhället. Om människor i viktiga samhällsfunktioner och andra offentliganställda inte kan sköta sina uppdrag på grund av hög alkoholkonsumtion är ju det ett akut samhällsproblem som måste lösas. I så fall behövs det en samhällsdebatt kring detta snarare än att begränsat fokusera på enskilda patienter.

För att mer konkret hålla sig till tråden så saknas det som jag uppfattar saken vetenskapligt stöd för att gränsen 0,30 µmol/l överhudtaget är meningsfull.

Det är vidare inte läkare på Transportstyrelsen utan hälso- och sjukvårdens läkare som bedömer om provet ska tas. Det finns sedan lång tid tillbaka stora problem med patientsäkerheten och rättssäkerheten inom den offentliga vården. Det här förvärrar en redan bedrövlig situation vad gäller patientsäkerhet och rättssäkerhet.
2025-03-11, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Är det inte så att om du blir dömd för rattfylla så kan du få lämna prov under en viss tid för att visa att du sköter dig?
Det är okej. Nu handlar tråden om PEth provtagning som lämnas till transportstyrelsen utan att ha kört rattfull av vissa läkare. Utan medgivande från patient.
2025-03-11, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Transportstyrelsen kommer begära in kvitton från bolaget, och så jämför dom kortnummer och hittar ägaren. Handlar ofta o mycket = indraget...
Man kan handla med kontanter än så länge.
2025-03-11, 12:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Återigen, hur mycket alkohol som krävs för att nå ett visst PEth-värde beror på en massa olika faktorer. Hade det varit så att man garanterat kunde säga att en förare som har ett visst värde har en nedsatt kognitiv förmåga eller har abstinenssymptom hade det funnits en poäng i det här.

Men om man kan ha ett PEth-värde som är över vilken nivå man än bestämmer sig för genom att exempelvis kröka varje fredag och lördag men i övrigt hålla sig nykter så är det väl onödigt att dra in körkortet för alla som kommer över den nivån?

Jag efterlyser alltså objektiva kriterier för att någon har en nedsatt körförmåga på grund av hög alkoholkonsumtion och att det på något sätt är vetenskapligt bevisat att man inte bör köra bil alls om man har ett värde på mer än 0,3.

Är det inte samma resonemang som bakom promille-gränsen för alkohol (i blodet)? det har jag utgått ifrån.

Mig veterligen finns väldigt stora skillnader i hur det påverkar (och nu talar vi om vetenskapliga resultat, inte "jag kan köra hur bra som helst efter X öl/snapsar"), ändå är gränsen samma för alla.

Dessutom skulle det väl vara etter värre om ens läkare (eller nån tjänsteman på Transportstyrelsen) fick göra en helt egen subjektiv bedömning av om får man ha sitt körkort kvar, än att förlita sig på en uppmätbar gräns?
2025-03-11, 12:27
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Generellt tycker Svenson att om personen inte är påverkad av alkohol så skall personen ha rätt
att framföra fordon. Allt annat äv vansinne.

Någon form av preventiv straffning.

Om du tror att det är på det viset är du knappast svensk, för om du var det skulle du nog vara medveten om att i Sverige hålls trafiksäkerheten högt...
2025-03-11, 12:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Är det inte samma resonemang som bakom promille-gränsen för alkohol (i blodet)? det har jag utgått ifrån.

Mig veterligen finns väldigt stora skillnader i hur det påverkar (och nu talar vi om vetenskapliga resultat, inte "jag kan köra hur bra som helst efter X öl/snapsar"), ändå är gränsen samma för alla.

Dessutom skulle det väl vara etter värre om ens läkare (eller nån tjänsteman på Transportstyrelsen) fick göra en helt egen subjektiv bedömning av om får man ha sitt körkort kvar, än att förlita sig på en uppmätbar gräns?
Det är ju helt olika markörer som inte kan jämföras. PEth kan användas som en indikation på långvarigt alkoholintag men att utifrån det ge enskilda läkare makten att ”bedöma” lämpligheten att ha körkort är inte rimligt. I varje fall inte så länge patienter är mer eller mindre rättslösa i Sverige.

Citat:
Om du tror att det är på det viset är du knappast svensk, för om du var det skulle du nog vara medveten om att i Sverige hålls trafiksäkerheten högt...
Det har väl ingen ifrågasatt?
2025-03-11, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elof.Muskler
Tänkte jag inte på. Kanske bättre om dom sitter i kassan på Willys. Där gör dom nog ingen skada.
Och ta ifrån dom barnen. Och sterilisera det misstänkta fyllot.
Sverige har erfarenhet av tvångssteriliseringar av icke rågblånda blåögda a-människor, detta pga "så kallade folkhälsoskäl". Pågick fram till 1976.
Därför ska myndigheter,tjänstemän och läkare hålla sig ifrån angiveri och snoka i vad folk gör i sitt privatliv. Sånt lägger grund för ett Orwellianskt samhälle.
2025-03-11, 12:44
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det är okej. Nu handlar tråden om PEth provtagning som lämnas till transportstyrelsen utan att ha kört rattfull av vissa läkare. Utan medgivande från patient.

Det hela handlar om att om läkaren konstaterar kognitiv nedsättning och/eller nedsatt förmåga att framföra motorfordon p.g.a. hög alkoholkonsumtion och fortsatt höga PTH-värde vid fortsatt a prov.
annars uppmanar läkaren att patienten att minska sitt alkoholintag och inget händer om man följer uppmaningen-
2025-03-11, 12:47
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
För att mer konkret hålla sig till tråden så saknas det som jag uppfattar saken vetenskapligt stöd för att gränsen 0,30 µmol/l överhudtaget är meningsfull.

PEth är egentligen fosfatidyletanol, en kemisk förening som uppstår när man dricker alkohol och som tar 4 veckor för kroppen att avlägsna. Hur mycket PEth man har i blodet är oberoende av ålder, kön och sjukdomstillstånd, det är bara en slags summafunktion för hur mycket man druckit de senaste 4 veckorna.

Det är också allt den är, en löpande summering över någons totala alkoholkonsumtion 4 veckor bakåt i tiden. Den gräns man nu satt i Sverige, 0,3 µmol/l, motsvarar en konsumtion på ca. 2 liter ren alkohol över 28 dagar. Dvs. att man dricker en fjärdedel av den svenska årsmedelkonsumtionen på en månad. Vilket satts som gräns för "överkonsumtion".

PEth mäter inte körförmågan, bara mängden alkohol man druckit (under fyra veckor). Dödlig dos alkohol är 300-400 ml, så om man ska komma upp i ett PEth-värde enbart över en "blöt helg" ska man alltså lyckas dricka 5-6 ggr så mycket alkohol, utan att dö på kuppen.

Det finns en rätt bra artikel (med både referenser och kommentarer) i Läkartidningen (från 2023). Kan vara bra att ögna igenom den för att få bättre grepp om hela grejen => https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
2025-03-11, 12:58
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Jo, fast gränsen är väl satt så att över promillegränsen har man garanterat en vetenskapligt nedsatt förmåga, sedan hur mycket den nedsättningen är blir individuellt. Man skulle kunna argumentera för att vissa personer är säkrare bilförare med 1 promille i kroppen än andra är helt nyktra på grund av erfarenhet och liknande men vi har valt att inte göra det (har för mig att det var så i Frankrike ett tag, yrkesförare hade en högre promillegräns eftersom de ansågs vara bättre förare). Det finns en risk att man har en nedsatt förmåga över ett visst PEth värde men det är absolut inte vetenskapligt bevisat.
Citat:
Det är jag naturligtvis inte för heller. Jag tycker att man bör dra in körkortet för personer som helt uppenbarligen inte skall köra bil alls, till exempel om man går på tung medicinering, har fått en kraftig hjärnblödning eller epilepsianfall och så vidare. Man bör inte dra in körkortet för någon där det bara finns en risk för att personen är olämplig som bilförare.
2025-03-11, 13:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
PEth är egentligen fosfatidyletanol, en kemisk förening som uppstår när man dricker alkohol och som tar 4 veckor för kroppen att avlägsna. Hur mycket PEth man har i blodet är oberoende av ålder, kön och sjukdomstillstånd, det är bara en slags summafunktion för hur mycket man druckit de senaste 4 veckorna.

Det är också allt den är, en löpande summering över någons totala alkoholkonsumtion 4 veckor bakåt i tiden. Den gräns man nu satt i Sverige, 0,3 µmol/l, motsvarar en konsumtion på ca. 2 liter ren alkohol över 28 dagar. Dvs. att man dricker en fjärdedel av den svenska årsmedelkonsumtionen på en månad. Vilket satts som gräns för "överkonsumtion".

PEth mäter inte körförmågan, bara mängden alkohol man druckit (under fyra veckor). Dödlig dos alkohol är 300-400 ml, så om man ska komma upp i ett PEth-värde enbart över en "blöt helg" ska man alltså lyckas dricka 5-6 ggr så mycket alkohol, utan att dö på kuppen.

Det finns en rätt bra artikel (med både referenser och kommentarer) i Läkartidningen (från 2023). Kan vara bra att ögna igenom den för att få bättre grepp om hela grejen => https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
PEth kan säkert vara en bra markör att analysera och följa upp vid behandling av olika medicinska problem. Men att använda värdet för att bedöma lämpligheten att ha körkort förefaller helt orimligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in