2025-03-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Förmodligen för att de vill provocera Ryssland till kraftig vedergällning och därmed få stopp på fredsförhandlingarna. Zelenski och EU vill inte ha fred.

Lyssna nu förrädar-Hugo, du sitter i denna tråd dag ut och dag in och försvarar det land som utgör det största säkerhetshotet mot Sverige. Inte bara bedriver ryssen sitt vidriga krig mot Ukraina utan de är ett akut hot mot oss också. Nyss för en stund sedan bekräftades åter den allvarliga ryska hotbilden mot vårt land av SÄPO:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0B3vl/sapo-pataglig-risk-att-laget-forsamras

Ca 99 % av postarna i denna tråd är på Ukrainas sida mot ryssen. Hur ska man vara skapt för att tillhöra den enstaka procent som är på ryssens sida? Bitter serb (dumma NATO som 1999 stoppade vårt försök till folkmord på Kosovoalbaner)? Betald av någon? Kommunist? Ryss? Oavsett vilket så hoppas man att SÄPO noga loggar denna tråd för kommande hembesök framöver. Ni ryssapologeter kommer alla träffas av Brottsbalkens kapitel 22 om ryssen trappar upp.

Ukraina är nu inne på sitt fjärde år av vidriga ryska attacker och terror. De har inte förtjänat detta. Världen har inte förtjänat detta. Ingen ska med våld kunna stjäla annans land nu på 2000-talet. Om den regelbaserade världsordningen ska överges bör den fria världen (minus agent Krasnovs land) pausa sitt deltagande i FN. Man bör i massprotest ställa in betalningar till FN och inte delta i samarbete till dess FN kommer med en lösning på hur världens mindre länder ska fredas från stormakter och inbillade stormakter. Om det ska vara "störst går först" bör små länder istället behålla alla sina pengar för upprustning på alla tillåtna och otillåtna sätt. För om regler kan brytas kan de ju brytas av alla. Så måste det bli. Inga fria länder vill hamna under annans stövel, vare sig rysk, amerikansk, kinesisk eller annan valfri diktatur.
Citera
2025-03-11, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är ju väldigt knepigt läge om USA och Ryssland skriver ett fredsavtal men Ukraina vägrar. Vad gör Trump då?

Det är precis det här som är så märkligt. Under tre års tid (nåja, 2 år iaf) har putin erbjudit Ukraina att ryzzland ska ”få” de 5 oblasten som de nu till 70% ockuperar.

Vilket ukraina naturligtvis vägrar att ställa upp på.

Nu har Trump tänkt till ordentligt, och skriver på ett ”fredsavtal” mellan USA och Ryssland. Om en ovillkorlig ukrainsk kapitulation. Utan att prata med Ukraina.

Vad är det för genidrag Trump har tänkt ut?

Att usa ska hjälpa Ryssland? Där har vi det! USA kommer att sätta in både soldater och materiel mot ukrainarna!

Nästa gång kanske Kina och Irak kan skriva på ett ukrainskt fredsavtal?
Citera
2025-03-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Men vilket bra förslag!

Och det där jättebraiga förslaget, som Ukraina motsatt sig i tre år. Det ska dom acceptera nu, mot att dom skänker bort sina sällsynta jordartsmetaller?

Känner du inte själv att din logik haltar lite?

Pajas!

🤡🤡🤡🤡😎

Cirkus Banderas har kommit tillbaka till stan. Clownen med dom jättestora skorna har tagit på sin röda näsa 🤪🤪🤪🤡🤡🤡

Är det min logik? Det som Kyiv Post hävdar?

New Intel Shows Russian Officials Believe Trump Has Already Agreed to Kremlin’s ‘Peace Plan’ to End War in Ukraine
Kyiv Post exclusive: The Trump White House is moving toward accepting key Russian demands, emboldening the Kremlin as it seeks to undermine Zelensky and shape the war’s end on Moscow’s terms.

https://www.kyivpost.com/post/48640

En rysk kravlista för fred har presenterats för USA och har mötts av "intresse" i Washington, uppger ukrainska underrättelsekällor för Kyiv Post.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=20ec20a9a8b826ad21deee558b21e 9dd
Citera
2025-03-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire

Ca 99 % av postarna i denna tråd är på Ukrainas sida mot ryssen. Hur ska man vara skapt för att tillhöra den enstaka procent som är på ryssens sida? Bitter serb (dumma NATO som 1999 stoppade vårt försök till folkmord på Kosovoalbaner)? Betald av någon? Kommunist? Ryss? Oavsett vilket så hoppas man att SÄPO noga loggar denna tråd för kommande hembesök framöver. Ni ryssapologeter kommer alla träffas av Brottsbalkens kapitel 22 om ryssen trappar upp.

I runda tal består 10 % av befolkningen i Sverige av självständigt tänkande människor.
Den gruppen tillhör bland annat Hugo och jag.
De övriga 90 % är osjälvständiga, intetsägande och ointressanta dussinmänniskor.

Men det händer såklart andra saker idag...

Mötet mellan Ukraina och USA inleds klockan 10.00, svensk tid, meddelar det amerikanska utrikesdepartementet.

https://www.state.gov/public-schedule-march-11-2025/

Utrikesminister Marco Rubio sa igår att han även möjligen kommer att träffa president Zelenskyj för ett informellt möte vid sidan av förhandlingarna under dagen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=ecd71a8d0fcde28f4f685d868d0d7 99c
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2025-03-11 kl. 09:52.
Citera
2025-03-11, 10:33
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tror du själv att det är propaganda?

Varför skulle Sydkorea ljuga om det?
https://www.dw.com/en/over-1000-north-korean-casualties-in-ukraine-war-seoul-says/a-71142903

Vad skulle vitsen vara med det?

De har ryska uniformer och ryska vapen. Vilken troligen är ungefär samma utrustning som de använde själva.

Jag vet inte om det är propaganda eller inte, hade gärna sett konkreta bevis.
Det finns fortfarande inga bevis enbart suddiga bilder, två tillfångatagna som försvann och ett brev?

Sydkorea och Nordkorea har en lång historia av konflikter, inte osannolikt vill Sydkorea få Nordkorea att framstå som onda och elaka, vilket dom säkert är btw.

Vänd på det, vad är vitsen för Ryssland och Nordkorea att ha trupp tillsammans i Kursk?
Nackdelarna för båda länderna överväger med råge fördelarna.
Att Nordkorea har soldater i Ryssland för övning, träning eller avlasta bakom fronten eller andra gränsavsnitt anser jag inte otroligt. Skulle heller inte bli särdeles förvånad om dom även deltog i strider men det vore enligt mitt synsätt ologiskt att så skulle ske.

För Ukraina så är uppgifterna om NK soldater en väldigt bra propaganda, visar att dom slåss mot diktaturer och ondskan och behöver mer hjälp från EU/USA. Hjälper till att bekräfta bilden av fienden som obildade och dumma "untermenschen".
Vi ser tydligt i detta forum hur historien om Nordkoreaner har varit väldigt uppskattat och väckt mycket känslor.

Intressant iaf att se hur propagandan från båda sidor.
Citera
2025-03-11, 10:41
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Det är ju väldigt knepigt läge om USA och Ryssland skriver ett fredsavtal men Ukraina vägrar. Vad gör Trump då?

Intressanta historier som sprids idag. Man undrar i vilket syfte.

Bra fråga, Flugpappa.
Jag vänder på det och funderar över detta från flera perspektiv. Vill också påminna om att det har upprepats gång efter annan, att detta är ett proxykrig.
Så var är alla parter i detta proxykrig?
Var är de parter som ska upprätthålla freden?
Parterna:
Ryssland, Ukraina, USA, Nato, Europa samt ev Nordkorea, Iran och inte minst Kina!
På dagordningen NWO. Inte kriget i Ukraina. Är det något som tror detta längre?

Två kockar som labbar fram ett avtal, som den ena parten inte kommer att vara en del i, nämligen USA.
Den andra parten, har en chans i livet att nu få igenom sina krav och tankar. NWO! Jag tänker på Ryssland.
Tittar man på en av de personer som är initierade i detta, Marco Rubio, har han uttalat för inte så länge sedan att Putin är en krigsbrottsling. USAs utrikesminister.

Rysslands fredsförslag, ser jag inte som något annat än ett bud som de vet inte kommer accepteras.
Inte av Ukraina och inte av Europa.
Det är därför de lägger fram detta förslag.
USA säger att dokumentet från Istanbul, kan vara en utgångspunkt.
Men även USA vet att ryssarnas krav inte kommer att accepteras, av Ukraina och Europa.
Men Putin vill uppnå en sak. Splittring av Nato. Nato är ett hinder för Putins planer. För Putin har planer, om nu någon stackare hade missat detta. Noterat också att Europas legitima skäl att rusta sina armeer, ses som ett hot av Ryssland. Varför då? Ryssland med sin kärnvapen, vem ska anfalla de?

Ryssland och USAs oresonliga uppträdande, bäddar för att Europa kommer att kraftigt rusta.
Kärnvapen kommer att spridas på fler länder. T a b med i Europa. Men denna löpeld kommer spridas över hela världen. Det är här, som det riktigt otäcka inträffar, som vare sig Putin eller Trump förstår vidden av.
Ingen som förstår innebörden av att dra igång denna cirkus.
Kan det stoppas?
Ja, det kan det. Här och nu.

Är Rysslands utspel, ett trick. En underhandling med Trump som redan är klar. D v s att Ryssland lämnar Ukraina. Inget Nato. Garantier för Ukraina och Ryssland. Inget Haag. Inget skadestånd. Frysta tillgångar tillbaka. Sanktioner. Ryska språket. Ryska kyrkan. Nyval i Ukraina.

Jag tror att yttersta ståndpunkten i de olika frågorna ser ut så här:

Ryssland lämnar Ukraina. Ja. Samt Krim och Donbass. Efter folkomröstning, neutralt.
Inget Nato. Ja om garantier finns.
Garantier för Ukraina och Ryssland. Ja, skrivs in i Natos protokoll. Åt bägge håll.
Inget Haag. Ja, ingen kommer att hämta Putin i Kreml. Men däremot kommer inget land ta emot Putin, som står bakom ICC.
Inget skadestånd. Nej, här kommer Ryssland få betala.
Frysta tillgångar tillbaka. Nej, ingår i skadeståndet.
Sanktioner. Lyfts succesivt under en 10 års plan.
Ryska språket och Ryska kyrkan i Ukraina. Nej
Nyval i Ukraina. Ja

Trump har sagt 24 timmar. Det är ett tag sedan.
Han ror inte hem detta.
Jag ser ett fortsatt krig under 2025.

Om Zelensky är smart, ser han till att bara göra klart mineralavtalet.

Men resten....Nej, jag ser ingen möjlighet att Europa och Ukraina kan gå med på Putins krav.
Europa kommer rusta.
Förse Ukraina med vapen.
Se på när Rysslands ekonomi krymper ihop.

Putin, han får nog semestra i Nordkorea resten av hans liv.
Senast redigerad av Area55 2025-03-11 kl. 10:49.
Citera
2025-03-11, 10:47
Avstängd
Citat:

Är det? Det är ungefär som att du skriver avtal med Dermot Cleminger om att alla skattepenger i Sverige skall gå till dig personligen
Citera
2025-03-11, 10:48
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Vänd på det, vad är vitsen för Ryssland och Nordkorea att ha trupp tillsammans i Kursk?
Nackdelarna för båda länderna överväger med råge fördelarna.
Att Nordkorea har soldater i Ryssland för övning, träning eller avlasta bakom fronten eller andra gränsavsnitt anser jag inte otroligt. Skulle heller inte bli särdeles förvånad om dom även deltog i strider men det vore enligt mitt synsätt ologiskt att så skulle ske.

Fattar inte varför så många vill hänga upp sig på frågan om Nordkoreaner.
Men på din fråga, finns väl flera svar.
Jag tror inte att vi ska försöka avgöra nackdelar och fördelar. Inte med råge i v f. Tror inte vi sitter inne med den kunskapen. Eller?
Din tro att de är bakom linjerna. Kan de också vara. Men inte behöver de sjukhusvård när de är bakom linjerna?

I Kursk, kan Ryssland och Nordkorea hävda att de följer ingånget avtal om att ömsesidigt försvara varandra. Har du glömt denna detalj?
Nordkorea är inte som 3:e land, i Ukraina.
Så var skulle de vara, om inte i Kursk? I Ryssland. Där har de all rätt att vara.
Citera
2025-03-11, 10:48
Medlem
Håller med, som villkoren ser ut nu så är det inte fredsavtal utan kapitulation.

Jag ser inte att Ukraina väljer kapitulation.

Men nu ska det vara diskussioner och då lägger man fram sina kort, som Trump menar att Ukraina har inga kort.

Ja, vi får se hur det går. Med 99% sannolikhet så slutar det med att kriget fortsätter.
Citera
2025-03-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Håller med, som villkoren ser ut nu så är det inte fredsavtal utan kapitulation.

Jag ser inte att Ukraina väljer kapitulation.

Men nu ska det vara diskussioner och då lägger man fram sina kort, som Trump menar att Ukraina har inga kort.

Ja, vi får se hur det går. Med 99% sannolikhet så slutar det med att kriget fortsätter.

Ukraina KANSKE skulle gå med på ett sådant avtal med löfte och säkerhetsgarantier för det lilla som blir kvar av landet men inte ens detta verkar Trump intresserade av.

Om 4-5 år så anfaller Ryssland Ukraina.
Citera
2025-03-11, 11:00
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Fattar inte varför så många vill hänga upp sig på frågan om Nordkoreaner.
Men på din fråga, finns väl flera svar.
Jag tror inte att vi ska försöka avgöra nackdelar och fördelar. Inte med råge i v f. Tror inte vi sitter inne med den kunskapen. Eller?
Din tro att de är bakom linjerna. Kan de också vara. Men inte behöver de sjukhusvård när de är bakom linjerna?

I Kursk, kan Ryssland och Nordkorea hävda att de följer ingånget avtal om att ömsesidigt försvara varandra. Har du glömt denna detalj?
Nordkorea är inte som 3:e land, i Ukraina.
Så var skulle de vara, om inte i Kursk? I Ryssland. Där har de all rätt att vara.

Att många "hänger upp sig" på frågan är för att den spridits väldigt mycket i all media, bla vår statliga media, då är det väl inte så konstigt att den diskuteras även här på FB?
Tanken på att det kan vara propaganda gör det ännu intressantare.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukrainska-bilder-sags-visa-nordkoreaner-i-ryska-kursk

Alla uppgifter än så länge är obekräftade, det kan vi väl iaf vara överens om?

11 jan så tillfångatogs 2 NK soldater enligt Zelensky.

”Jag har instruerat Ukrainas säkerhetstjänst att ge journalister tillgång till dessa fångar. Världen måste få veta vad som pågår”.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/zelenskyj-visar-upp-krigsfangar-fran-nordkorea/
Citera
2025-03-11, 11:00
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Svaret på dina frågor är fan värt ett Nobelpris i valfri vetenskap, Europa måste göra sig fria men jag är djävligt tveksam till att få in EU-kommissionen som styrande kraft, de har ju lyckats döda i stort sett hela industrin i Europa med sin reglering.

Dina sista punkter är lite fel, Trump har faktiskt riktigt bra siffror, de som röstat för hans politik ät mer än nöjda konstaterade CNN surt.

Demonstrationsförbudet gällde Hamasanhängare.

Kommer tillbaka till din inlägg. Dels efter att ha sett några av dina senare alster.
Europas reglering, omfattar inte privata militärindustrier. *Ironi*.
Ska du få privata företag, att ta politiska beslut? Vad säger deras ägare om detta. Ex pensionsfonder.
EU och kommissionen kan öppna upp för upphandlingar och KONTRAKT, från hela EU. Här har du en styrka, som bör användas.

Trumps approval ratings btw. Sämst efter så kort tid, någonsin i USAs historia.
Men du kanske inte vill se något ont i Trump? Inte ens efter vad han gör med Ukraina.
Håller med om att Harris inte hade varit bättre.

Arizonas Sen Kelly verkar vara en man av det rätta virket.
Sen Kelly har varit i Ukraina och ser med egna ögon vad som måste hända, från USAs, EU och Natos sida.

Trump och Vance utspel, triggar det EU nu är på väg att utveckla med militära investeringar. Är det bra gjort av Washington?

Jag ser inte logiken i Trump/Vance utspel, såvida de inte ska lura ryssen till bordet. Tror du att det är det, detta handlar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in