2025-03-11, 08:14
Medlem
Sverige är landet som skall leka moralpolis i alla lägen.

De byråkratiserade anställda på myndigheterna i Sverige lever sitt liv mellan skolgång och pension genom att antingen flytta omkring mellan olika statliga och kommunala tjänster eller så rotar de sig direkt och stannar där tills de blir utsparkade.

Inte så konstigt att de blir inavlade i denna miljön.

Dessa inavlade individer åker i en Toyota eller Skoda till sitt jobb om de inte hittar en kollektivstolpe att invänta ett transportmedel som kör dem till sitt skattefinansierade jobb.

Vad de missar under sina dagar är att bilen snart är så tekniskt avancerad att du kan köra den hem från krogen även om du är helt plakat.

Men våra skattebetalda inavlade byråkrater vill hellre att det skall belasta sjukvården som redan har problem med de som behöver vård med merarbete till att göra något som inte har funnits behov för tidigare. Jag trodde mer på att de skulle arbeta för att ta bort körkortet helt och hållet för i Sverige så fyller det mest en funktion som legitimation.

Transportstyrelsen har väl visat sin inkompetens tillräckligt och bör vara ett lämpligt offer för DOGE.
2025-03-11, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Väluppfostrad o välutbildad

Fortsatt trevlig kväll

Om du får säga det själv, haha... det där är vad jag menar med högdragen. Fattar du?

Förmodligen inte.
2025-03-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
De är rätt fascinerande att man går så hårt åt alkoholen.

När en bekant till mig drabbades av metastaserad cancer och de smärtor som följde av det så skrev läkarna gladeligen ut morfin, oxy, pregabalin, metadon och fentanyl.

Vad gällde bilkörning, nä det var upp till den. Kände den sig för bäng skulle den inte köra. Det låg på den personens ansvar att inte vara för hög så man kunde framföra fordonet säkert.
Inge tal om att dra in körkort eller dyligt.

Men lite alkohol, och så pratar dom om att vi ska närma oss Europa och bli mer globala.
Danskarna, britterna, tyskarna och tjeckerna dricker väl öl varje dag.
Fransoser, spanjacker och italienarna dricker väl vin varje dag.
Och där är de väl inte en standardenhet per dag?

Precis som du skriver, vet flera som kontinuerligt äter preparat som sätter ned förmågan att hantera situationer och både kör bil och arbetar med maskiner.

Har egen erfarenhet då jag vid ett par tillfällen fått starka tabletter för eventuell uppkommande smärta efter ingrepp fastän att jag INTE begärt det. Efter att ifrågasatt om det är ok med att köra bil så svarar läkaren att du får känna själv hur det känns. Självklart skippade jag tabletterna

Då borde man ju även få känna efter när man skall hem från restaurangen efter några glas vin
2025-03-11, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Har inte läst hela tråden men ifrågasätter sanningshalten i påståendet att transportstyrelsen kan dra in körkort utifrån läkares påstående om ev alkoholkonsumption. Att körkortet kan dras om man kör onykter är en sak men att få det indraget pga av att man tar sig en helgfylla utan att köra bil tror jag inte är sant och ens lagligt.

Tips:

Läs hela tråden innan du gör dig dum och postar något sådant.

Passa också på att läsa tidningar och följa med i det som händer i samhället så får du bättre koll på omvärlden.

Citat:
Föreställ dig att du går till vårdcentralen för att kolla blodtrycket och justera dosen av din medicin. Läkaren undrar över dina alkoholvanor och passar på att ta ett blodprov. Det visar sig vara ett PEth-blodprov, som visar att du regelbundet dricker stora mängder alkohol.

Du kallas till ett andra prov, kanske ett tredje, som visar samma värden. Läkaren på din vårdcentral rapporterar detta till Transportstyrelsen – som drar in ditt körkort.

Detta har blivit verklighet för en lång rad svenskar, något som Skånska Dagbladet också nyligen uppmärksammat.

https://www.sydsvenskan.se/2025-02-23/darfor-kan-du-forlora-korkortet-aven-om-du-kor-spiknykter/

Folk med behov av körkort vågar inte längre lita på sjukvården och går miste om vital behandling och chans till tidig upptäckt av kritiska sjukdomstillstånd som ex vis prostatacancer: vem vågar ta ett PSA-test när sjukvården kanske dessutom gör ett PEth-test utan att informera dig som patient om det - men skickar resultatet till Transportstyrelsen bakom din rygg?
Senast redigerad av boboboxbox 2025-03-11 kl. 08:34.
2025-03-11, 08:32
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Har inte läst hela tråden men ifrågasätter sanningshalten i påståendet att transportstyrelsen kan dra in körkort utifrån läkares påstående om ev alkoholkonsumption. Att körkortet kan dras om man kör onykter är en sak men att få det indraget pga av att man tar sig en helgfylla utan att köra bil tror jag inte är sant och ens lagligt.

Har du över 0,30 i PEth vid två olika tillfällen under ett år så ska Transportstyrelsen rycka ditt kort.
0,30 hamnar du på om du dricker typ 3 stora starköl två dagar i rad.
2025-03-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tips:

Läs hela tråden innan du gör dig dum och postar något sådant.

Passa också på att läsa tidningar och följa med i det som händer i samhället så får du bättre koll på omvärlden.

https://www.sydsvenskan.se/2025-02-23/darfor-kan-du-forlora-korkortet-aven-om-du-kor-spiknykter/

Folk med behov av körkort vågar inte längre lita på sjukvården och går miste om vital behandling och chans till tidig upptäckt av kritiska sjukdomstillstånd som ex vis prostatacancer: vem vågar ta ett PSA-test när sjukvården kanske dessutom gör ett PEth-test utan att informera dig som patient om det - men skickar resultatet till Transportstyrelsen bakom din rygg?

Ser att det länkas till diverse artiklar från kvällspressen. Att läsa dem ger knappast bättre kontroll på omvärlden.
2025-03-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ser att det länkas till diverse artiklar från kvällspressen. Att läsa dem ger knappast bättre kontroll på omvärlden.

Då kan du studera min länk i lugn och ro.
SDS är en morgontidning.
2025-03-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Om du får säga det själv, haha... det där är vad jag menar med högdragen. Fattar du?

Förmodligen inte.

Alla föredrar och strävar efter att vara högdragna framför outbildade och primitiva.
2025-03-11, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Alla föredrar och strävar efter att vara högdragna framför outbildade och primitiva.

Det är hur man beskriver sig själv och hur man ser på andra. Själv är jag mycket begåvad, vacker och handlingskraftig. Andra är korkade, fula och slöa.

Du vet inget om mig. Noll. Tror du skulle bli mycket förvånad, men förmåga att skämmas har du nog inte.
2025-03-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Då borde man ju även få känna efter när man skall hem från restaurangen efter några glas vin

Nja, skillnad på att få medicin på recept och att konsumera alkohol, även om Winston Churchill fick det så lär det nog inte hända igen.
2025-03-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Precis som du skriver, vet flera som kontinuerligt äter preparat som sätter ned förmågan att hantera situationer och både kör bil och arbetar med maskiner.

Har egen erfarenhet då jag vid ett par tillfällen fått starka tabletter för eventuell uppkommande smärta efter ingrepp fastän att jag INTE begärt det. Efter att ifrågasatt om det är ok med att köra bil så svarar läkaren att du får känna själv hur det känns. Självklart skippade jag tabletterna

Ja detdär är minst sagt konstigt, hade en kollega som dagligen käkade tramadol benso och antidepressiva av flera slag som han fick av doktorn och han fick allt köra bil men samtidigt håller man på att påstå från myndigheter att någon som gillar att dricka när man inte kör bil skulle vara opålitlig i nykterheten - fullständigt löjligt. Bara dom inkompetenta överbetalda kärringarna inom offentlig sektor kan koka ihop sån här skit!
2025-03-11, 09:03
Medlem
Citat:

Du har svårt att läsa svenska?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in