2025-03-10, 19:17
Medlem
Här har du ju till exempel liknande problematik men avseende hur man ska locka män till välfärdsyrken:

https://via.tt.se/pressmeddelande/3346161/battre-villkor-behovs-for-att-locka-man-till-vard-skola-och-omsorg?publisherId=3236097
Citera
2025-03-10, 19:40
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Som jag skrev är mångfald och diversifiering önskvärt i de flesta branscher, av en mängd anledningar -man ser oftast att grupper som inte är för likartade är mer effektiva, utvecklas snabbare, gynnar kreativiteten etc etc. Det är som sagt också naturligt att titta på hur man kan attrahera just de grupper som är underrepresenterade när det råder brist på personal inom ett yrke. Med det sagt skriker techbranschen efter personal, oavsett kön.
Jag känner till allt det du skriver. Det är mer ordet "problem" jag reagerar på. Hur den problematiken yttrar sig i branschen.
Citera
2025-03-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag känner till allt det du skriver. Det är mer ordet "problem" jag reagerar på. Hur den problematiken yttrar sig i branschen.

Men vad är det du har problem att fatta, om du nu förstår både behovet av mångfald, den allmänna personalbristen, och den specifika oförmågan av att attrahera kvinnor till branschen? Då är det ju ett ”problem” att det är brist på kvinnor som söker sig till branschen.
Citera
2025-03-10, 20:24
Moderator
tobess avatar
Det enda problemet är att nå upp till vissa DEI-initiativ som finns.

Med det sagt så finns det många extremt kompetenta kvinnor inom branschen. Men det finns förstås inget självändamål med att att anställa fler om de inte vill det.

Problematiken i sig är väl rent generell oavsett kön. Det finns en massa kompetent folk som glider in i branschen och behöver lite längre startsträcka än andra. Av dessa finns det en del som sitter som handen i handsken för sin roll. Detta är gissningsvis vanliga bland kvinnor än män.

Det vore nog överlag bättre om man anställde en mix av de som redan jobbat ett antal år och de som är relativt nya, vilken bransch det än gäller. De som redan har lång erfarenhet vet hur saker fungerar nu, de nya kan utmana arbetssätt som blivit cementerade för att "man alltid gjort så". Slutändan är en oftast ett bra resultat. I den meningen bör man söka kvinnor, men man ska ju inte göra det bara för sakens skull heller.
Citera
2025-03-10, 21:31
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas-
Jag har inte heller sett så många kvinnliga asfaltläggare, plåtslagare, murare, smeder eller stuveriarbetare. DET är ett jämlikhetsproblem!
Glöm inte skogsröjare förfan! Där om någonstans har du ett yrke som saknar kvinnor å det grövsta!
Citera
2025-03-10, 22:10
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Som jag skrev är mångfald och diversifiering önskvärt i de flesta branscher, av en mängd anledningar -man ser oftast att grupper som inte är för likartade är mer effektiva, utvecklas snabbare, gynnar kreativiteten etc etc. Det är som sagt också naturligt att titta på hur man kan attrahera just de grupper som är underrepresenterade när det råder brist på personal inom ett yrke. Med det sagt skriker techbranschen efter personal, oavsett kön.

Tvärt om leder fokuset på identitet bort från ett meritokratiskt system och hotar både innovation och ekonomi. Dessutom saknas oberoende forskning då anslag och prövningar ofta inkluderar mångfald som krav i urvalet för att bedriva forskningen.
Slutligen är det omoraliskt att se människor för deras kön eller etnicitet istället för vilka kvalitéer de har som individer.
Citera
2025-03-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Tvärt om leder fokuset på identitet bort från ett meritokratiskt system och hotar både innovation och ekonomi. Dessutom saknas oberoende forskning då anslag och prövningar ofta inkluderar mångfald som krav i urvalet för att bedriva forskningen.
Slutligen är det omoraliskt att se människor för deras kön eller etnicitet istället för vilka kvalitéer de har som individer.

På vilket sätt skulle det hota innovation och ekonomi menar du? Nu är det ju ingen som har påstått att kön ska trumfa kompetens eller kvaliteer, utan hur man ska kunna attrahera fler kvinnor till en bransch där de är underrepresenterade eftersom det råder brist på personal. Vad gäller det specifika urvalet till en konkret tjänst så är det ju självfallet kompetens och lämplighet till den tjänsten som är det avgörande, inte kön. Men det var ju inte heller alls det som vare sig artikeln eller något av mina inlägg påstod heller.
Citera
2025-03-11, 02:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Skulle kunna vara ett problem sett utifrån användbarhet om vi antar att det är 50/50 män/kvinnor som använder dessa saker som det programmeras för. Att då vi säger 95% lågt räknat är män som programmerar, så kan det tänkas bli ett problem. Åtminstone är ju det man hör som förklaring.

Dock används ju tester just för att få in andra perspektiv och man tror väl inte heller att det skiljer så mycket mellan hur en man och en kvinna hittar i tex en app. Ålder spelar mer in där.

Samtidigt hör man ju inget om att det är ett problem att tex kvinnor dominerar i juristutbildningen. Nära 80% av åklagare numera är kvinnor, men det är väl bara bra det...
Citera
2025-03-11, 02:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det finns knappt några kvinnliga golvläggare.

Det är med andra ord ingen större mångfald inom golvläggarbranschen.

Vi borde alltså fråga oss varför bristen på kvinnor inom techbranschen är ett större problem än bristen på kvinnor inom mansdominerade yrken som golvläggare tex?
Citera
2025-03-11, 02:23
Medlem
Citat:
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel

Min favorit är annars en artikel för några år sedan som på samma sätt (fast ännu bättre) tog upp det ofantligt stora problemet att kvinnor i mindre utsträckning än män ägde hus.
Citera
2025-03-11, 02:43
Medlem
Citat:
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel

Jag är inte insatt i techbranchen, men jag har mina gissningar.

1. De kanske vill ha det kvinnliga perspektivet i branschen? Techlösningar som tjejer gillar, är kanske något man tänker att tjejer är bäst på att lista ut.
2. Mäns och kvinnors hjärnor är lite olika och även om det inte rör sig om stora skillnader, så finns där skillnader, kanske är det detta man vill åt? För att skapa bättre produkter.
3. Eller så kanske de vill ha mer heterogena arbetsgrupper, vilket kan ge en annan gruppdynamik, en gruppdynamik som de vill ha?

Helt enkelt: de vill ha produkter som vänder sig till tjejer (så att tjejer/kvinnor blir mer benägna att köpa produkterna och företagen tjänar mer pengar) och en heterogen gruppsammansättning på jobbet, vilket skapar en bra gruppdynamik, vilket är kreativt och bra på en mängd olika sätt.

Och för att locka tjejer till branschen, behövs det tjejer i branschen som "draghjälp" för de andra tjejerna.

Problemet är hur de ska locka de första tjejerna till branschen...
Senast redigerad av TomatKungen 2025-03-11 kl. 02:47.
Citera
2025-03-11, 03:17
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skulle kunna vara ett problem sett utifrån användbarhet om vi antar att det är 50/50 män/kvinnor som använder dessa saker som det programmeras för. Att då vi säger 95% lågt räknat är män som programmerar, så kan det tänkas bli ett problem. Åtminstone är ju det man hör som förklaring.

Dock används ju tester just för att få in andra perspektiv och man tror väl inte heller att det skiljer så mycket mellan hur en man och en kvinna hittar i tex en app. Ålder spelar mer in där.

Samtidigt hör man ju inget om att det är ett problem att tex kvinnor dominerar i juristutbildningen. Nära 80% av åklagare numera är kvinnor, men det är väl bara bra det...

Vem som skriver koden är ju ointressant så länge det uppfyller specen. Är ju i såfall där det designas det gör skillnad.

Undrar om de någonsin kommer klaga på överrepresentationen av indier och kineser

Tänk er en kampanj för fler vita programmerare.

Jag är dock rätt övertygad att det är bra mycket högre än 5% kvinnliga programmerare. Så jävla ovanligt är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in