Citat:
Ursprungligen postat av
HBTKuk
God afton, medmänniska.
Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch.
Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.
Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?
Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.
Artikel
Jag är inte insatt i techbranchen, men jag har mina gissningar.
1. De kanske vill ha det kvinnliga perspektivet i branschen? Techlösningar som tjejer gillar, är kanske något man tänker att tjejer är bäst på att lista ut.
2. Mäns och kvinnors hjärnor är lite olika och även om det inte rör sig om stora skillnader, så finns där skillnader, kanske är det detta man vill åt? För att skapa bättre produkter.
3. Eller så kanske de vill ha mer heterogena arbetsgrupper, vilket kan ge en annan gruppdynamik, en gruppdynamik som de vill ha?
Helt enkelt: de vill ha produkter som vänder sig till tjejer (så att tjejer/kvinnor blir mer benägna att köpa produkterna och företagen tjänar mer pengar) och en heterogen gruppsammansättning på jobbet, vilket skapar en bra gruppdynamik, vilket är kreativt och bra på en mängd olika sätt.
Och för att locka tjejer till branschen, behövs det tjejer i branschen som "draghjälp" för de andra tjejerna.
Problemet är hur de ska locka de första tjejerna till branschen...