2025-03-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag har inte svaren på dina frågor.
Men jag tänker att han har väl haft försörjningsstöd 2018-2025?
Finns det någonting som säger att Soc inte godtog läkarens intyg 2018?

Det finns säkert regler på hur länge ett sådant intyg gäller, om det fått avslag från FK.

Jag förstår. Frågan är om någon förutom SOC har svar med tanke på att deras handlingar är sekretessbelagda.

Vi vet inte när f-stödet drogs in eller vad han levde på. Jag bara gissar på att de drog in det i höstas när han började sälja sina datorer, vapenskåpet och skaffa sig ammunition och granater.
Antagligen låg vräkning från lägenheten väldigt nära..

Om det stämmer att intyget var varaktigt tänker jag att läkaren skrev det på obestämd tid men att FK sen får göra sina egna bedömningar är för mig obegripligt.
Vi behöver snart inga vårdcentraler eller psykiatri, alla kan istället anmäla sig direkt hos FK så får de sätta diagnoser utan kontakt med patienter.
Det blir dock ingen medicinering men dessto bättre för dem. Ju fler det är som dör i förtid dessto bättre kan de hålla sina budgetar mot regeringen.
Citera
2025-03-10, 17:05
Medlem
Citat:
Finns det någonting som påstår att Soc ändrat några krav?

Det kan ju varit så att han varit arbetssökande en tid och klarat av det, men att hans hälsa försämrades till den grad att han inte längre klarade av att söka jobb i samma omfattning längre. Alternativt att han fick en ny handläggare på AF som ansåg att han skulle söka fler jobb per månad än den tidigare handläggaren tyckte.

Om det inte förändrats på senare år så är antalet sökta jobb en bedömningsfråga hos handläggaren på AF. Jag hade de som tyckte att 4 jobb räckte medan andra tyckte att det skulle vara minst 10. Det kunde räcka med att ordinarie handläggare blev sjuk och att en vikarie skulle bedöma aktivitetsrapporten den månaden för att man skulle få problem - fastän man följt vad som var överenskommet.

Bara det du beskriver är ett stort problem i sig. Människor påverkas så otroligt mycket beroende på vilken handläggare man möter. Lägger vi ett par NPF-diagnoser på det är man helt lost och på gatan efter ett par månader.
Citera
2025-03-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Möjligen hade hans psykiska status framkommit vid ett läkarmöte, så att han hade kunnat få ersättning från FK?

Men visst jag har kanske fel.

En gång i tiden har en läkare ställt diagnoser och hävdat att de står i vägen för arbete.
Sedan har en läkare på FK hävdat att de inte gör det. Alltså är han inte berättigad stöd från FK.

Om han nu skulle gå till en läkare och få samma diagnoser är läget orubbat. Även om något tillkommit ska även det utredas och provas.

Låt oss tänka att det faktiskt blir så. Då skulle ersättningen prövas mot tidigare lön en stund bak i tiden(kanske ett år) och i RA:s fall då bli extremt låg. Sannolikt så låg att han inte klarar levnadskostnader. Då är han återigen hänvisad till ekonomiskt bistånd.

Mycket jobb för att krångla till det ännu mer?
Citera
2025-03-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Man kunde i alla fall fått ett underlag för att ta ifrån honom vapnen och för att han skulle få sjukersättning el. likn.

Det ansvar tar nog inte läkaren på FK, hen bryr sig bara om att omöjliggöra för folk som RA att få bistånd.
Citera
2025-03-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
En gång i tiden har en läkare ställt diagnoser och hävdat att de står i vägen för arbete.
Sedan har en läkare på FK hävdat att de inte gör det. Alltså är han inte berättigad stöd från FK.

Om han nu skulle gå till en läkare och få samma diagnoser är läget orubbat. Även om något tillkommit ska även det utredas och provas.

Låt oss tänka att det faktiskt blir så. Då skulle ersättningen prövas mot tidigare lön en stund bak i tiden(kanske ett år) och i RA:s fall då bli extremt låg. Sannolikt så låg att han inte klarar levnadskostnader. Då är han återigen hänvisad till ekonomiskt bistånd.

Mycket jobb för att krångla till det ännu mer?
Möjligen borde FKs bedömningar ändras?
Citera
2025-03-10, 17:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Finns det någonting som påstår att Soc ändrat några krav?

Det kan ju varit så att han varit arbetssökande en tid och klarat av det, men att hans hälsa försämrades till den grad att han inte längre klarade av att söka jobb i samma omfattning längre. Alternativt att han fick en ny handläggare på AF som ansåg att han skulle söka fler jobb per månad än den tidigare handläggaren tyckte.

Om det inte förändrats på senare år så är antalet sökta jobb en bedömningsfråga hos handläggaren på AF. Jag hade de som tyckte att 4 jobb räckte medan andra tyckte att det skulle vara minst 10. Det kunde räcka med att ordinarie handläggare blev sjuk och att en vikarie skulle bedöma aktivitetsrapporten den månaden för att man skulle få problem - fastän man följt vad som var överenskommet.
Av det som hittills framkommit så fick han tidigare försörjningsstöd utan att stå till arbetsmarknadens förfogande men att det stödet dragits in:
Teorin: Dådet kan ha varit riktat mot socialen
Enligt Aftonbladets uppgifter fick han tidigare ekonomiskt bistånd från kommunen. Detta ska dock ha dragits in på grund av att 35-åringen inte sökt jobb i den utsträckning som Arbetsförmedlingen krävt.
– Detta har gjort att han stått helt utan inkomst, säger en källa.
[…]
35-åringen ska ha tagit strid med socialen för att få beslutet om det ekonomiska biståndet hävt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Här är det väldigt oklart eftersom det 2018 tillsammans med Arbetsförmedlingen beslutats att arbete inte var aktuellt.

Hursomhelst så måste kraven som socialtjänsten ställer vara anpassade till vad den enskilde har möjlighet att klara av. Socialtjänsten får inte ställa krav som den enskilde omöjligen kan klara på grund av sin funktionsnedsättning. Det är handläggarens skyldighet att förstå vad den enskilde har för behov och förutsättningar. Av allt att döma försatte socialtjänsten RA i en för denne omöjlig situation. Så får det inte gå till.
Citera
2025-03-10, 17:14
Medlem
Citat:
Den säger det jag skrivit. Lagstiftningen är att kommunerna är sista bastionen.

Kan du styrka genom hänvisning till lagstifting att SOC inte ska samarbeta med vården utan med FK i de fall människor saknar arbetsförmåga?
Citera
2025-03-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag förstår. Frågan är om någon förutom SOC har svar med tanke på att deras handlingar är sekretessbelagda.

Vi vet inte när f-stödet drogs in eller vad han levde på. Jag bara gissar på att de drog in det i höstas när han började sälja sina datorer, vapenskåpet och skaffa sig ammunition och granater.

Om det stämmer att intyget var varaktigt tänker jag att läkaren skrev det på obestämd tid men att FK sen får göra sina egna bedömningar är för mig obegripligt.
Vi behöver snart inga vårdcentraler eller psykiatri, alla kan istället anmäla sig direkt hos FK så får de sätta diagnoser utan kontakt med patienter.
Det blir dock ingen medicinering men dessto bättre för dem. Ju fler det är som dör i förtid dessto bättre kan de hålla sina budgetar mot regeringen.

Det är absolut inte obegripligt då FK och andra myndigheter utsätts för systematisk fusk och brottslighet.
Sök på t.ex. assistanshärva och bli varse.
FK och andra myndigheter måste helt enkelt ha kontrollorgan.
Men även där är regelverk och metodik så usla att fel människor hamnar i kläm.
Vilket även gäller deras egna kontrollsystem, IVO m.fl.
Citera
2025-03-10, 17:17
Medlem
Citat:

Förmodligen inte, de lär nog göra allt de kan för att de ska vara hemliga. Detsamma gäller vården/psykiatrin.

Tror du att han hade så mycket eget kapital att han kunnat betala hyran sen i höstas?

Jo fast en ansökan om sjukersättning är inte detsamma som ett sjukintyg. Läkaren behöver skriva ett av varje om hen anser att patienten behöver vara sjukskriven i väntan på beslut från FK. Vilket jag kan tänka mig att läkaren gjorde 2018. Men man kan inte vara sjukskriven med sjukpenning hur länge som helst och jag gissar att det till slut inte gick längre och därför blev han utförsäkrad och hamnade hos AF.

Jag anser att FK har en viktig del också. Många läkare kan inte regelverket för olika ersättningar så det är bra att vi har FK som ser till att alla kriterier har blivit uppfyllda, inte minst när det gäller sjukersättning som ska vara svårt att bli beviljad (inte så svårt som idag dock). Men det är helt sinnessjukt att FK ska bedöma patientens arbetsförmåga! Det är läkarens och ingen annans jobb. FK ska bara se till att alla åtgärder är vidtagna innan beslutet fattas, enligt mig.
Citera
2025-03-10, 17:17
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Jösses, vilket dravel. krönikan var fantasilös på så sätt att Jan G är fullkomligt förutsägbar. Men i övrigt besitter både du och Jan G god fantasi. Jan G:s text var full av hittepå såsom att RA "spelade jaktintresserad", allt för att styrka Jan G:s hemsnickrade analys som passar i hans narrativ. Jan G går över lik för att få göra politiska nummer av den här tragedin. Hoppas han blir ännu mer dement snart.

Frågan är om det finns något som kan styrka eller dokumentera att RA bedrivit jakt sedan han genomgått godkänd jägarexamen och i samband därmed erhållit vapenlicens.

Jan Guillou som nu fått en diagnos som "dement:, vilket var förutsägbart, har indirekt påstått att RA aldrig bedrivit jakt genom att påstå att RA spelade jaktintresserad i syfte att få tillgång till vapen.

Det låter rimligt.

Allt vad Jan Guillou skriver om RA är sannolikt.
Men du väljer att omyndigförklara Sveriges
mest kände journalist med en demens-diagnos.

Med tanke på hur många som "fått en diagnos"
i Sverige av såna som dig som har makten
så har ett socialt folkmord redan begåtts.
Citera
2025-03-10, 17:18
Medlem
Citat:
Kan du styrka genom hänvisning till lagstifting att SOC inte ska samarbeta med vården utan med FK i de fall människor saknar arbetsförmåga?

Kan du inte vara snäll och sluta citera mig om du ska ställa mig till svars för dina misstolkningar.
Jag har inte påstått det du frågar efter.
Citera
2025-03-10, 17:18
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Nu har regelverket och särskilda paragrafer länkats otaliga gånger i tråden.
Läkare inom både somatisk och psykiatrisk vård har anmälningsplikt gällande vapenlicens. Enda undantaget är om läkaren lyckats säkerställa att patienten inte har någon. Det räcker inte att ställa en fråga såklart.

Ja, jag vet. Jag säger bara vad jag själv kunde utläsa ur akterna när folk överklagade att deras vapenlicens drogs in.

Citat:
I just detta fall finns det ingenting som påvisat att RA skulle anses olämplig för varken körkort, vapenlicens eller eget boende i tidigare skede. Han har lämplighetssprövats för körkort, avklarat både teoretiskt och praktiskt prov, och avlagt jägarexamen.

Nej, precis. Det är det väldigt många i tråden som inte fattar... dock inte jag.

Citat:
Om han har svårt med alla intryck i skolan, exempelvis, betyder det inte att han har det på skyttebanan, i skogen, med folk han känner och mycket annat. Tvärtom.

Ja, det vore ju ganska bisarrt att - som nån skrev - dra in vapenlicens eller neka någon vapenlicens därför att den har koncentrationssvårigheter, inte är social, inte jobbar eller liknande. Ingen adekvat kausalitet där inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in